پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2594
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۲
اندازه متن
معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران:

25 درصد مراجعان به مراکز اقامتی معتادان پذیرش نمی‌شوند

قانونگذار باید خلا قانونی نداشتن اوراق هویتی معتادان کارتن خواب را برطرف کند تا دانشگاه علوم پزشکی، در زمان بیماری این افراد و انتقال آنها به مراکز درمانی بتواند آنها را مورد پذیرش قرار دهد.
حمیدرضا شمسی

معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: 25 درصد از مراجعان به مراکز اقامتی ویژه معتادان متجاهر به دلایل گوناگون پذیرش نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا شمسی اظهار کرد: قانونگذار باید مشکل بیمه معتادان متجاهر را حل کند و متاسفانه این مشکل در برخی موارد باعث پذیرش نشدن این افراد در برخی از مراکز سرپناه معتادان می شود.

شمسی تصریح کرد: برخی از خبرها طی ماه‌های اخیر، از پذیرش نشدن 50 درصد معتادان متجاهر در مراکز سرپناه شبانه حکایت داشتند و خوشبختانه این آمار صحت ندارد.

وی افزود: برنامه‌ای تحت عنوان «غربال» از ابتدای اسفند ماه سال 95 در مراکز سرپناه کارتن خواب‌های معتاد اجرا می‌شود و بر اساس نتایج این طرح آمار افرادی که در مراکز اقامتی پذیرش نمی‌شوند، 25 درصد است.

معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران اضافه کرد: برخی از کارتن خواب‌های معتاد دارای بیماری واگیردار هستند و نمی‌توان سلامت سایر افراد حاضر در مراکز فوق را به خطر انداخت و یا در مواردی تست اعتیاد مراجعان به مراکز اقامتی منفی از کار در می‌آید.

ممنوعیت پذیرش و بستری معتادان بالای 65 سال در مراکز اقامتی بهزیستی

شمسی تاکید کرد: از سوی دیگر برخی از افرادی که در طرح جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب‌های معتاد به تحت نظر بهزیستی قرار می‌گیرند، از اتباع بیگانه بوده و به اداره امور اتباع تحویل داده می‌شوند و نکته دیگر اینکه برخی از این افراد سن بالای 65 سال دارند.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های پذیرش افراد در مراکز سرپناه ویژه معتادان کارتن خواب، مراکز اقامتی نمی‌توانند افراد بالای 65 سال را پذیرش کنند؛ زیرا نمی‌توانند در خصوص آن‌ها سم زدایی پرهیز مدار را اجرا و این افراد را تحت درمان قرار دهند.

شمسی خاطرنشان کرد:امکان پذیرش کارتن خواب‌های معتاد مبتلا به بیماری صرع، بیماران دیابتی و همچنین افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند نیز در مراکز اقامتی وجود ندارد.

معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران تصریح کرد: متاسفانه مسئولان مراکز اقامتی بهزیستی نمی‌توانند معتادان کارتن خوابی را که به بیماری‌های گوناگون مبتلا هستند و درمان آن‌ها باید به صورت فوری انجام شود پذیرش کنند و از طرف دیگر بودجه درمان این افراد به بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

عدم پذیرش معتادان کارتن خواب در مراکز درمانی به دلیل نداشتن اوراق هویتی

شمسی یادآور شد: بسیاری از معتادان متجاهر فاقد هرگونه اوراق هویتی هستند و درمان آن‌ها با بیمه سلامت که نیازمند تشکیل پرونده با ارائه اوراق هویتی و ارائه کدملی است، امکان ندارد و متاسفانه درمان معتادان کارتن خواب فاقد اوراق هویتی بسیار هزینه بر است.

وی اظهار کرد: بیمه سلامت حتی در برخی موارد بین 30 تا 70 میلیون تومان اعتبار برای درمان معتادان متجاهر دریافت می‌کند، اما وجود خلا قانونی در خصوص پذیرش افراد فاقد اوراق هویتی مثل کارتن خواب‌ها، امکان درمان آن‌ها با خدمات درمانی بیمه سلامت را فراهم نمی‌کند.

معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران اضافه کرد: در بعضی از مواقع نیز کارتن خواب‌های معتاد با وجود داشتن اوراق هویتی، به دلیل اینکه می‌خواهند خانواده آن‌ها از اعتیاد و بیماری‌شان چیزی ندانند، هنگام مراجعه به مراکز درمانی و استفاده از خدمات درمانی، اسم واقعی خود را عنوان نمی‌کنند.

شمسی اظهار کرد: قانونگذار باید خلا قانونی نداشتن اوراق هویتی معتادان کارتن خواب را برطرف کند تا دانشگاه علوم پزشکی، در زمان بیماری این افراد و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی بتواند آن‌ها را مورد پذیرش قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر