پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2575
۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۷
اندازه متن
معاون ستاد حقوق بشر:

دستورالعمل رئیس قوه قضا در خصوص قانون مبارزه با موادمخدر،گام مهم‌ حقوق بشری‌ است

حفظ حقوق افراد و خانواده هایی که در دام موادمخدر گرفتار میشوند و کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از این معضل باید به عنوان یک اقدام اساسی حقوق بشری در دستورکار نهادهای مسئول، به ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
کاظم غریب آبادی

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: دستورالعمل رئیس قوه قضائیه در اجرای قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر،گام مهم‌ حقوق بشری‌ است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، افزود: پس از تصویب قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر، دستورالعمل رئیس قوه قضائیه در اجرای این قانون و ابلاغ توقف اجرای تمامی احکام اعدام صادره در این حوزه با هدف بررسی مجدد و تطبیق آن با تسهیلات قانون جدید، گام مهم دیگری در حوزه حقوق بشر محسوب می شود.

وی با اشاره به این که ایران تاکنون هزینه‌های مالی و انسانی بسیاری را در راه مبارزه با مواد مخدر، از جمله جلوگیری از ترانزیت آن به اروپا صرف کرده است، اذعان داشت: ایران، بار این مبارزه را به تنهایی متحمل شده است و کشورهای اروپایی و سازوکارهای بین المللی حقوق بشر نیز همواره به انتقاد از مجازات اعدام در این حوزه عادت کرده‌ و هیچ وقت سهم خود را در این مبارزه ایفاء نکرده‌اند. از این رو، تصویب قانون جدید و بخشنامه اجرایی رئیس قوه قضائیه محکی برای مواضع، اقدامات و رفتار بعدی این کشورها و مکانیسم ها خواهد بود. 

معاون دبیر ستاد حقوق بشر همچنین ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‌های ذیربط، تلاش‌ها و ظرفیت‌های خود را بر مبارزه موثر و کارآمد با مواد مخدر و عاملان اصلی آن متمرکز کنند تا جلوی سوء استفاده قاچاقچیان از قانون جدید گرفته شود. 

وی بازنگری در کل قانون مبارزه با مواد مخدر را شرط اساسی در کارآمد کردن این مبارزه خواند و تاکید کرد که همزمان، حفظ حقوق افراد و خانواده‌هایی که در دام موادمخدر گرفتار می‌شوند و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از این معضل نیز باید به عنوان یک اقدام اساسی حقوق بشری در دستورکار نهادهای مسئول، به ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

منبع: ستاد حقوق بشر 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر