پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2535
۰۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۲۷
اندازه متن

سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی افتتاح شد

افتتاح سامانه «سراج» باعث دانش افزایی در حوزه آسیبهای اجتماعی می شود. به عنوان عضو شورای سیاستگذاری آسیبهای اجتماعی معتقدم ما نیاز به دانش بیشتری در این حوزه داریم. همچنین باید بین بیماری و عارضه تمایز قائل شویم.
علی ربیعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح سامانه پیمایش و رصد آسیب‌های اجتماعی را گامی موثر در بررسی جغرافیایی مسائل اجتماعی و ارائه راهکارهای منطقه‌ای در این خصوص دانست.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی ربیعی در آیین افتتاح عملیاتی سراسری سامانه پیمایش و رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن (سراج) با بیان اینکه همکاری میان‌بخشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شرایط کنونی قابل تحسین است، گفت: این همکاری میان‌بخشی بعد از توجه مقام معظم رهبری که از تاخیر ۲۰ ساله در این حوزه یاد کرده بودند، اتفاق افتاده است. در حال حاضر شورای عالی رفاه و شورای اجتماعی به شکل مکمل با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند ودر لایه عملیاتی‌تر وظیفه اصلی بر عهده بهزیستی گذاشته شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه افتتاح سامانه "سراج" باعث دانش‌افزایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: به عنوان عضو شورای سیاستگذاری آسیب‌های اجتماعی معتقدم ما نیاز به دانش بیشتری در این حوزه داریم. همچنین باید بین بیماری و عارضه تمایز قائل شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر رابطه سنتی بین فقر و طلاق دیگر برقرار نیست، توضیح داد: شاهد هستیم که به جای مشاهده بیشتر طلاق در مناطق ۱۸ و ۱۹ شهر تهران این پدیده در مناطق یک، دو و سه این شهر بیشتر است. افتتاح این سامانه به ما کمک می‌کند تا به طور جغرافیایی این مسائل را حل کنیم.

ربیعی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اصول در حل مسائل اجتماعی مربوط به حل آنها به شکل منطقه‌ای و جغرافیایی است، تصریح کرد: در حال حاضر حل معضلات اجتماعی با ارائه راهکارهای عمومی و در سراسر کشور ممکن نیست. در حال حاضر سامانه‌های ما در رصد آسیب‌های اجتماعی بیشتر مبتنی بر اعداد و ارقام و نمودارها هستند.

وی در ادامه با تاکید بر ترکیب استفاده از آمار و روش‌های تحلیل محتوای کیفی اظهار کرد: ما باید نه تنها به شکل سالانه این آمار و ارقام را با یکدیگر مقایسه کنیم بلکه باید به دنبال تحلیل کیفی و تحلیل محتوای این آسیب‌ها با داده‌های کمی باشیم. اورژانس اجتماعی در مراکز مشاوره در پایین‌ترین سطح از مداخلات در آسیب‌های اجتماعی هستند و باید داده‌هایشان را در این سامانه وارد کنند.

ربیعی با بیان اینکه همه فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز باید تجاربشان را به این سامانه انتقال دهند، تاکید کرد: این سامانه کمک می کند تا عملیات منطقه‌ای در این حوزه را ساماندهی کنیم و منابع محدودمان را در جایی ثبت کنیم که اولویت بیشتری دارند. مسائل اجتماعی در حال حاضر محدود به چند متغیر اندک نیستند بلکه مجموعه‌ای از عوامل باعث ایجاد آنها می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر