پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2515
۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
اندازه متن
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

سوء مصرف مواد در دانشجویان در حال کاهش است

مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با مسئولین نظام اشارات بسیار واضحی داشتند که باید پیشگیری به عنوان اولویت اصلی در کانون توجه قرار بگیرد. ایشان گفتند حتی اگر 50 درصد از کل اعتبارات و امکانات را در زمینه پیشگیری هزینه کنیم راه دوری نرفته است.
پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد سوء مصرف مواد در دانشجویان در حال کاهش است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، پرویز افشار  در چهارمین همایش منطقه‌ای «صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر» با بیان این‌که «سازمان‌های مردم نهاد باید پیشگیری اولیه از اعتیاد را در دستور کار جدی خود قرار دهند»، اظهار کرد: در پاره‌ای از فضاهای کشور از سال 1395  به وضوح کاهش مصرف مواد مخدر داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 122 دانشگاه کشور کانون‌های همیاران سلامت روان دانشجویی فعال هستند که این کانون‌ها در تمام دانشگاه‌ها راه‌اندازی خواهد شد. نتایج تحقیقی که این کانون‌ها انجام داده‌اند نشان می‌دهد سوء مصرف مواد در دانشجویان در حال کاهش است. سایر محیط‌ها هم باید به تاسی از این کاری که انجام شده این اقدام را انجام دهند، به طور مثال مدارس، اداره‌ها، محلات و... می‌توانند این اقدام را انجام دهند. 

معاون کاهش تقاضا مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در طول چهار سال گذشته تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد ثبت شده دربانک اطلاعاتی ستاد دو برابر شده است و از 1200  به 2365 سازمان مردم نهاد رسیده‌ایم.

افشار گفت: در طول 20 سالی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنم هیچ‌گاه به این صورت شرایط برای ورود سازمان‌های مردم‌نهاد مهیا نبوده است و خوشبختانه ساماندهی خوبی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده است. 

وی در خصوص مجوزهای سازمان‌های مردم نهاد، بیان کرد: صدور مجوز برای سمن‌ها یک مشکل جدی بود و مراکز متعددی مجوز صادر می‌کردند. باتوجه به تشکیل سازمان اجتماعی کشور و اداره سازمان‌های غیردولتی که زیر مجموعه آن است در خواست داریم این کار فقط در وزارت کشور انجام شود.در حالی که  در حال حاضر سازمان‌های متفاوتی مجوز سازمان‌های مردم نهاد را صادر می‌کنند. 

افشارعنوان کرد: گرچه در فرمایشات مقام معظم رهبری اشاراتی به ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان شده است، اما در برنامه ششم توسعه به صراحت به آن اشاره شده است و سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها مکلف هستند که در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد مراکز جامع صیانت، توانمندسازی و اشتغال بهبود یافتگان را راه‌اندازی کنند تا مداخلات ما ابتر نمانند.

معاون کاهش تقاضا مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که «در حال حاضر بحث درمان ناتمام است»، گفت: تعداد قابل توجه‌ای از بهبود یافتگان به دلیل عدم پرداختن به موضوع باز اجتماعی کردن و ادامه مداخلات، به دام اعتیاد بر می‌گردند. باید سازمان‌های مردم‌نهاد این موضوع را جدی بگیرند و مطالبه‌گری در این زمینه داشته باشند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با مسئولین نظام و سران سه قوه اشارات بسیار واضحی داشتند که باید پیشگیری به عنوان اولویت اصلی در کانون توجه قرار بگیرد. ایشان گفتند حتی اگر 50 درصد از کل اعتبارات و امکانات را در زمینه پیشگیری هزینه کنیم راه دوری نرفته است.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر