پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2485
۰۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۴
اندازه متن
100 روز با دولت دوازدهم؛

کاهش آسیب های اجتماعی در یک سال گذشته، خبر خوب در گزارش 100 روزه دولت دوازدهم

رئیس جمهوری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد کاهش آسیب های اجتماعی و برگزاری جلساتی که هر 6 ماه یکبار ایشان با مسئولان مختلف دارند، گفت که این اقدامات بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد تا همه دستگاه ها در این زمینه حرکت سریعتری داشته باشند.
گزارش صد روزه دولت

 یکی از موارد امیدبخش و خبر خوب که در گزارش 100 روزه فعالیت دولت دوازدهم شب گذشته از سوی رئیس جمهوری به اطلاع آحاد مردم رسید، موضوع کاهش آسیب های اجتماعی در یک سال گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهوری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد کاهش آسیب های اجتماعی و برگزاری جلساتی که هر 6 ماه یکبار ایشان با مسئولان مختلف دارند، گفت که این اقدامات بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد تا همه دستگاه ها در این زمینه حرکت سریعتری داشته باشند. 
وی مبارزه با آسیب های اجتماعی را از مسایل مهم دولت دوازدهم دانست و گفت که در مورد موضوع آسیب های اجتماعی در یک سال گذشته تا کنون قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است و آمارها اخیرا در بسیاری از آسیب ها کاهش را نشان می دهد.
روحانی همچنین گفت که آمار یکسال گذشته، ما را امیدوار کرده است و باید برای برخورد با آسیب های اجتماعی در وهله نخست اولویت بندی کنیم و دستگاه های متولی اصلی در هر بخش همراه با دستگاه های همکار به صورت بهتری پیش بروند که در این راستا، بودجه ای هم برای این کار پیش بینی خواهد شد تا بتوانیم این معضل اجتماعی را حل کنیم.
در گزارش یک صد روزه، فعالیت ها و دستاوردهای دولت دوازدهم و اقدامات و برنامه های آتی در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به تفکیک ارائه شده است و از آنجایی که موضوع آسیب های اجتماعی مربوط به متن و بافت جامعه است بنابراین بهبود در هر یک از شاخص های اقتصادی- رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روند کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.
براساس این گزارش، اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات ازدواج با همکاری 11 بانک و ارائه 87.8 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به بیش از 753 هزار نفر در شش ماهه نخست امسال همچنین اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به زوجین توسط بانک های تجاری تا سقف 100 میلیون تومان از جمله عملکرد دستگاه ها در مورد اولویت های اعلامی رئیس جمهوری در مورد تسهیل ازدواج و کاهش آسیب ها است. 
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از گزارش اقدامات دولت دوازدهم در زمینه آسیب های اجتماعی، برنامه توانمندسازی زنان در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی را ارائه داده است.
‌‌ارائه‌ برنامه‌ در ‌حوزه ‌آسیب‌ های‌ اجتماعی‌ حوزه‌ زنان‌ و‌ خانواده‌ به‌ شورای‌ اجتماعی‌ کشور ‌در‌ چارچوب‌ طرح‌ تقسیم‌ کار‌ ملی‌ برنامه ‌های‌ پیشنهادی: ‌توانمندسازی اقتصادی‌ زنان ‌سرپرست‌ خانوار، ‌توانمندسازی‌ اقتصادی‌ خانواده ‌زندانیان، ‌ساماندهی‌ زنان‌ آسیب‌ پذیر، آموزش،‌ شناسایی،‌ مشاوره‌ و‌ غربالگری HIV در ‌استان های ‌پرخطرو بهبود ‌وضعیت‌ آموزشی- ‌بهداشتی ‌دانش‌ آموزان ‌دختر‌ دوره ‌متوسطه‌ در ‌سکونتگاه ‌های‌ غیر‌رسمی و ‌طرح ‌تاب‌ آوری‌ اجتماعی‌ با ‌هدف‌ پیشگیری‌ سطح ‌اولیه از دیگر برنامه های دولت دوازدهم است.
براساس اعلام این گزارش 100 روزه، وزارت کشور، ستاد استانی ساماندهی آسیب های اجتماعی راه اندازی و گزارش آسیب های اجتماعی کشور را تدوین کرده است.
همچنین برنامه های فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در راستای تحقق اسناد بالادستی و اولویت دار کشور در حوزه آسیب های اجتماعی به شرح زیر است:
- انتشار نخستین اطلس آسیب های اجتماعی (تکلیف برنامه ششم توسعه)
- تدوین برنامه جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی
- راه اندازی نظام جامع رصد آسیب های اجتماعی
- برنامه ریزی برای آغاز عملیات سند آسیب شناسی کلانشهرهای کشور
- هماهنگی رسانه های خبری برای آمادگی در انعکاس اخبار دقیق حوادث
در بخش دیگری از این گزارش، به اهم برنامه های آینده حوزه رفاه اجتماعی در چارچوب برنامه ها و اولویت های ابلاغی رئیس جمهوری با هدف اجرای الگوی ارائه شده در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم برای رفع فقر و کاهش آسیب های اجتماعی اشاره شده است که شامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی، گسترش خدمات مشاوره ای و روانشناختی، گسترش خدمات نگهداری و مداخله در آسیب های اجتماعی، گسترش حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابانی، گسترش خدمات باز اجتماعی شدن افراد آسیب دیده، راهبری و حمایت از برنامه اشتغال نهادهای حمایتی، توسعه رفاه زنان سرپرست خانوار و حمایت از تحصیل دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر