پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2479
۰۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۵
اندازه متن
یک صاحب‌نظر در حوزه سوءمصرف مواد مخدر:

نشت دارو نسبت به کنترل بیماران موضوع کم اهمیت‌تری است

نیازی نیست اطلاعاتی در مورد افراد در سامانه ثبت شود، بلکه فقط باید بدانیم معتاد در چه وضعیتی است و چقدر مصرف روزانه دارد. همچنین به سایر داده هایی که کمک کننده تشکیل انجمنها و تصمیم سازی و سیاستگذاری هستند، نیاز است.
عباس دیلمی زاده

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در رابطه با سامانه آیداتیس، گفت: اگر قرار است آیداتیس به مسائلی مانند مدیریت معتادان بپردازند، نباید نشت دارو را آن‌قدر مهم جلوه دهد که کل تیم درمان را دچار شوک کند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  تندرست نیوز، عباس دیلمی زاده درخصوص اتفاقات چند روز اخیر پیرامون سامانه آیداتیس (سامانه ثبت اطلاعات بیماران مراکز MMT)، گفت: به نظر من اگر آیداتیس قرار است به موضوعی اهمیت دهد، آن موضوع باید مدیریت اعتیاد و پایش میزان مصرف در شرایط و اقشار مختلف باشد که در این‌صورت نیازی به ثبت اطلاعات بیمار نیست.

این کارشناس حوزه سوءمصرف مواد، ادامه داد: نیازی نیست اطلاعاتی در مورد افراد در سامانه ثبت شود، بلکه فقط باید بدانیم معتاد در چه وضعیتی است و چقدر مصرف روزانه دارد. همچنین به سایر داده‌هایی که کمک کننده تشکیل انجمن‌ها و تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری هستند، نیاز است.

دیلمی زاده با اشاره به این‌که گفته شده ثبت اسامی در این سامانه برای پیگیری ثبت دریافت دارو است، افزود: این کار برای جلوگیری از دریافت متادون توسط یک بیمار از چند کلینیک انجام شد که از نظر من فاقد اهمیت است، زیرا در شرایط فعلی مهم درمان بیمار معتاد است، نه این‌که فکر کنیم او جه میزان دارو و از چه راهی گرفته است.

وی برای این‌که بتوان موضوع نشت دارو و بازار سیاه آن را کنترل کرد، پیشنهاد داد تا این مسئله از ابتدای کار و هنگامی که مواد اولیه در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد تا متادون تولید کنند، انجام شود و تا زمان توزیع قابل بررسی و پیگیری باشد. در واقع زنجیره‌ای برای تامین دارو بر اساس مدل‌های مهندسی تعریف شود.

دیلمی‌زاده درباره نظارت توسط سامانه آیداتیس که سامانه‌ای دولتی است، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما برخی سیستم‌ها علاقه‌مند هستند که هر موضوعی در کنترل آن‌ها باشد و این کنترل می‌تواند ابزاری برای جلوه‌گری قدرت در مقابل بخش خصوصی یا غیر دولتی باشد، اما باید در نظر بگیرند که راه حل‌های دیگری برای نظارت و مدیریت وضعیت درمان دارویی اعتیاد وجود دارد. من معتقدم اگر از برنامه درمان نگهدارنده، موفقیت بیشتری انتظار داریم باید سیستم دانشگاهی نظارت دقیق‌تری نسبت به نحوه درمان و پروتکل‌ها داشته باشد و اولویت‌ها را بر اساس اهمیت در نظر گیرد.

منبع: تندرست نیوز

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر