پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2459
۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۴
اندازه متن
پیامد اجرای برنامه پیشگیری از انتقال ویروس «اچ‌آی‌وی» از مادر به کودک

93 درصد کودکان متولد شده از مادران بیمار، پاک بوده‌ اند

از 36 هزار فرد مبتلا به اچ آی وی که شناسایی شده اند بیش از 26 هزار نفرشان در مراکز مربوطه تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد حدود 12 هزار نفرشان به صورت مرتب تحت درمان قرار گرفته اند به عبارتی 14 هزار مبتلا به ویروس اچ آی وی جهت دریافت دارو به مراکز د
ایدز

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه علمی تخصصی «مادر، کودک و اچ‌آی‌وی» که روز گذشته از سوی انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی برگزارشد، گفت: تاکنون ۳۶ هزار نفر مبتلا به HIV تشخیص داده شده‌اند که ۸۴ درصد آنها مرد و ۱۶ درصد آنها زن هستند و تخمین زده می‌شود که تعداد مبتلایان در کشور بیش از ۶۶ هزار نفر باشد که حدوداً 60 درصد آنها از بیماری خود آگاهی ندارند.
به گزارش  پایگاه خبری اعتیاد  و به نقل از روزنامه ایران  به گفته دکتر پروین افسر کازرونی، 66 درصد مبتلایان به ایدز از راه اعتیاد تزریقی و 19.6 درصد از راه جنسی مبتلا شده‌اند. دراین میان روند  ابتلای زنان به اچ‌آی‌وی رو به رشد است به طوری که بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد در موارد جدید، شناسایی 42 درصد از طریق انتقال جنسی و 37 درصد از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند و در افراد تازه تشخیص داده شده، بیش از 35 درصد آنان زنان هستند. از سوی دیگر آمارهای دیگر حکایت از این دارد که از ۵ هزار زنی که مبتلا به ویروس HIV هستند بیش از ۵۰ درصد آنها زنان متعهد و متأهل بوده‌اند که بیماری را از همسران خود گرفته‌اند و دلیل آن ناآگاهی همسران از این بیماری بوده است. او در رابطه با افزایش موارد شناسایی مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی به نکته مهمی هم اشاره کرد؛ اینکه از 36 هزار فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی که شناسایی شده‌اند بیش از 26 هزار نفرشان در مراکز مربوطه تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد حدود 12 هزار نفرشان به صورت مرتب تحت درمان قرار گرفته‌اند به عبارتی 14 هزار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی  جهت دریافت دارو به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تشخیص زودهنگام و شروع درمان به وضعیت بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی کمک می‌کند، افزود: ایدز اگرچه درمان قطعی ندارد و بیماران می‌بایست به صورت مادام‌العمر دارو مصرف کنند اما از زمان تشخیص بیماری در هر فرد، ۶۰ سال عمر مفید برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.
کازرونی تأکید کرد: مدتی پیش فراخوانی دادیم که زنانی که همسرانشان اعتیاد داشته‌اند و یا به این دلیل از همسران خود جدا شده‌اند، برای آزمایش به مراکز مربوطه مراجعه کنند. از ۴۰۰ موردی که مراجعه کرده بودند ۷ نفر به این بیماری مبتلا شده بودند.
کازرونی در مورد برنامه پیشگیری انتقال از مادر به کودک اظهار داشت: این برنامه در سال ۹۳ کلید خورد و هدف آن، این بود که تا سال ۲۰۳۰ دیگر کودکی از این طریق به HIV مبتلا نشود. طبق آخرین آمار، ۹۳ درصد نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به ایدز، از ویروس HIV پاک بوده‌اند.
در ادامه این کارگاه، محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا نیز درباره نقش رسانه‌ها در انگ زدایی و کاهش بدنامی بیماری ایدز سخن گفت: «آنچه درمورد ایدز مطرح شده بدنامی، ننگ، سکوت، تبعیض و انکار است.»  خدادی با طرح این پرسش که چرا این واژه‌ها را درمورد بیماری ایدز به کار می‌بریم، توضیح داد: ایدز بیش از آنکه به عنوان بیماری به رسمیت شناخته شده باشد با بدنامی و ننگ شناخته می‌شود. اصل ماجرا این است کسی که به بیماری ایدز مبتلا می‌شود بدتر از خود بیماری باید با انگی که برایش متصور می‌شود زندگی کند.
مدیر عامل خبرگزاری ایرنا افزود: مرز ماجرای ایدز همین دو جمله است اینکه چرا می‌گوییم بدنامی و نفرت چون اطلاعات غلط به مردم می‌دهیم. در این میان تکلیف رسانه‌ها چیست؟ رسانه حلقه ای است  که باید به این موضوع ورود کند. حلقه ما در رابطه با ایدز اطلاع‌رسانی معین و با تعریف مشخص است. در جامعه امروزی شبکه‌های اجتماعی شریک رسانه‌های رسمی هستند اما چرا وقتی به ایدز می‌رسد برای ما مهم نیست. نهضت ایدز برای گروه خاص نیست همه ما موظف هستیم در این باره نقش بپذیریم. خدادی گفت: رسانه راهی ندارد جز اینکه درباره بیماری ایدز تولید محتوا کند و به قرائت‌سازی و اطلاع‌رسانی ایدز روی بیاوریم تا ایدز به عنوان بیماری شناخته شود.
«خسرو منصوریان» مؤسس و عضو هیأت امنای گروه احیا نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران درباره کنترل موج سوم یعنی انتقال جنسی ویروس اچ آی وی بویژه در میان جوانان توضیح داد: کشورهای دیگر هم به این بیماری مبتلا هستند. آنها برای درمان و کنترل این بیماری راه‌هایی را رفته‌اند و لازم نیست دوباره ما این راه‌ها را اختراع کنیم. بزرگ‌ترین و بهترین راه این است ما جامعه و درهای بسته را نسبت به موضوع ایدز باز کنیم.  چرا در کتاب‌های درسی یا مجلات، رادیو و تلویزیون آن گونه که باید و شاید به این مسأله پرداخته نمی‌شود؟ البته به این موضوع اشاره می‌شود ولیکن نه در حدی که لازم و واجب است. متأسفانه این فضای بسته در دولت های نهم و دهم تشدید شد، برای مثال  همه کتاب‌هایی را  که در دوره دبیرستان در رابطه با ایدز نوشته شده بود دوباره خمیر کردند. منصوریان گفت: در کشورهای دیگر آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی درباره بیماری ایدز از مهدکودک‌ها شروع می‌شود ولی در کشور ما در دبیرستان هم جای این آموزش‌ها خالی است.
او افزود: جوان ما نحوه استفاده از کاندوم را نمی‌داند و این یک تابو است. یا در زندان‌های ما با این مسائل با نگاه سیاسی برخورد می‌شود و این درست نیست. بایست فضا را باز کنیم تا جامعه به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشد. اصحاب رسانه در این رابطه می‌توانند کمک زیادی به سازمان‌های مردم نهاد بکنند.  

منبع: روزنامه ایران

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر