پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2446
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۵۹
اندازه متن
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:

ثبت‌نام ۶۷۵ هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد

تاکنون پرونده درمان ۵۶۵ هزار نفر تکمیل و برای بیش از ۱۹۶ هزار نفر از طریق این سامانه دارو تجویز شده است. از این رقم ۴۷۲ هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل میشود.
ایرچ حریرچی

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: پوشش سامانه آیداتیس (سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد ایران) تا سه هفته آینده سراسری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکترایرج حریرچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به دو رویکرد وزارت بهداشت برای مقابله با پدیده اعتیاد اظهار کرد: رویکرد حذف یا پرهیز و همچنین ترک معتادان دو رویکرد اصلی وزارت بهداشت در مورد مقابله با پدیده اعتیاد است. طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت و قانون وزارت بهداشت تا کنون به رویکرد کاهش آسیب توجه شده است. به این ترتیب اگر کسی مواد مخدر یا روانگردان که موجب خشونت و رفتارهای پرخطر می شود مصرف کند در دوره‌ای باید کاهش آسیب داشته باشد و مواد مخدر دیگری را به صورت قانونی برای او جایگزین کرد. این رویکرد حدود دو دهه قدمت داشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش درمان‌های مشابه قرار دارند.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد مصوب شد که توزیع داروهای جایگزین مخدر بر اساس سامانه آیداتیس باشد. این سامانه از کدهای حفاظتی لازم برخوردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبت اطلاعات ۶۷۴ هزار نفر در سامانه آیداتیس تصریح کرد: تا کنون پرونده درمان ۵۶۵ هزار نفر تکمیل و برای بیش از ۱۹۶ هزار نفر از طریق این سامانه دارو تجویز شده است. از این رقم ۴۷۲ هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل می‌شود.

حریرچی افزود: هدف از کاهش آسیب استفاده کنترل شده و قانونی مخدر و همچنین به صورت کلی ترک اعتیاد است اما گاهی فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا شرایط اجتماعی نمی‌تواند ترک کند. طی ۱۸ سال گذشته برنامه کاهش آسیب به منظور کاهش رفتارهای پرخطر نیز انجام شده اما در زمینه ترک اعتیاد هنوز موفقیت بزرگی حاصل نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست با اشاره به ملاحظات قانونی وزارت بهداشت برای کنترل مصرف دخانیات و قلیان در کشور اظهار کرد: قانون اجازه مصرف قلیان را فقط در مراکز مجاز و با استفاده از توتون بدون مواد اضافه دیگر اجازه می‌دهد. وزارت بهداشت نیز بر این موضوع که قلیان و سیگار برای سلامتی مردم مضر هستند تاکید می‌کند. مقدار مصرف سیگار تا اندازه‌ای در سال‌های گذشته کاهش یافته اما مصرف قلیان در سال‌های اخیر به شدت رو به افزایش است. اگر بخواهیم مردم طول عمر بیشتری داشته باشند و بستری به دلیل سیگار، قلیان و بیماری‌های ریوی کاهش پیدا کند باید به مردم توصیه کنیم که از قلیان و دخانیات استفاده نکنند اما گاهی مطرح می‌شود که استفاده از قلیان و دخانیات برای تفریح و نشاط است به همین دلیل باید از راه‌هایی مطابق با  فرهنگ و دین شرایط نشاط اجتماعی در جامعه فراهم شود.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد کسانی که در زندان هستند به نوعی با مواد مخدر که دروازه ورود آن سیگار است در ارتباط هستند. بخشی از بالا بودن هزینه‌های نظام سلامت به دلیل رفتارهای خودمان است. در حال حاضر رفتارهایی مانند افزایش مصرف بیش از حد مواد غذایی نیز شامل این موضوع می‌شود. در حال حاضر ۳۴ درصد غذایی که مردم می خورند اضافه است و باعث بروز سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری‌های قلبی و ... می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: ۸۷ درصد مردم دنیا در نقاطی زندگی می‌کنند که هوای آلوده‌ای دارد. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید مهمترین عوامل خطر سلامت مردم کلسترول و قند بالا، تغذیه، دخانیات و آلودگی هوا است و همه این عوامل با هم در مرگ و میر مردم موثر هستند، بررسی‌هایی نیز در کشور در حال انجام است تا به صورت تخمینی بتوان میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا را مشخص کرد. مسئولان نیز در خصوص عوامل مرگ و میر با احتیاط صحبت کنند.

حریرچی درباره برخی اظهارنظرها درباره هزینه کردن منابع وزارت بهداشت برای طرح تحول نظام سلامت گفت: ما مانند تمام دستگاه‌های دولتی در طی سال اجازه جابجایی منابع را داریم. با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت در این چند سال زیر نظر موشکافانه دستگاه‌های نظارتی بوده تا کنون تخلفی گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: مجلس درباره تعرفه خدمات درمانی ،وزارت بهداشت را طبق قانون برنامه‌های پنجم و ششم توسعه ملزم به خرید راهبردی کرده است. این مدل‌ها در سیاستگذاری وزارت بهداشت از نظام سی فور سرویس فاصله دارد. توصیه سازمان‌های بین‌المللی نیز سیستم مبتنی بر تشخیص یا دی آر جی است.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر