پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2444
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
اندازه متن
معاون سازمان بهزیستی خبر داد:

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با ایجاد «مراکز درمان شبانه‌روزی کودکان معتاد»

درمان سرپایی یعنی کودکان بعد از سم‌زدایی، امکانات و خانواده‌ای دارند که می توانند به آن مراجعه کنند، در حالی که می دانیم اغلب این کودکان متعلق به خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای هستند که بازگشت آنان به معنی به سرانجام نرسیدن تمام تلاش‌های پیشین است.
فرید براتی سده

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نامه اخیر دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص « درمان سرپایی» کودکان معتاد گفت: درمان سرپایی به این معنی است که این  کودکان بعد از سم‌زدایی، امکانات و خانواده‌ای دارند که می توانند به آن مراجعه کنند، این درحالیست که می دانیم اغلب این کودکان متعلق به خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای هستند که بازگشت آنان به معنی به سرانجام نرسیدن تمام تلاش‌های پیشین است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر فرید براتی سده در واکنش به انتقادات وارد شده برای عدم نگهداری  از کودکان سم زدایی شده توسط بهزیستی و بازگشت آنان به محیط‌های آسیب‌زا اظهار کرد: بخش زیادی از این کودکان از خانواده‌های غیر منسجم، آسیب دیده و گرفتار مشکل هستند. بهزیستی معتقد است برای درمان این کودکان نیازمند مراکز درمان شبانه روزی هستیم، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر فعلا با این موضوع مخالف است.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی در حال رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای حل این مشکل است افزود: در درمان سرپایی این کودکان به مراکز علوم پزشکی مراجعه می کنند که در بیشتر مواقع پذیرش نمی شوند، این درحالیست که داستان با پذیرش این کودکان و انجام سم‌زدایی نیز به پایان نمی رسد، چراکه اگر کودک درمان هم شود، به همان خانواده آسیب‌دیده بر می گردد لذا  درمان او بی‌سرانجام می‌شود.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در روند درمان کودکان معتاد و ارائه خدمات سم‌زدایی آنان اهمالی از سازمان بهزیستی صورت نگرفته است تصریح کرد: در حال حاضر در چهار استان، پنج مرکز درمان کودکان مشغول به کار هستند. این مراکز در استان‌های البرز، تهران، سیستان بلوچستان با یک مرکز دخترانه و یک مرکز پسرانه در خراسان شمالی دایر هستند همچنین اگر در مراکز دیگر هم طیف‌هایی نیازمند درمان باشند آنها را هم برای درمان به این  مراکز  انتقال می دهیم.

براتی سده بیشترین آمار کودکان مراجعه کننده برای درمان اعتیاد را مربوط به سیستان و بلوچستان با 166 کودک اعلام کرد و گفت: 58 نفر از این کودکان به خانواده‌هایشان تحویل شده‌اند و 82 نفر نیز در مراکز شبه خانواده به سر می‌برند. از میان 26 کودک باقی مانده نیز  11 دختر و 15 پسر در این مراکز مراحل سم زدایی را طی می کنند.

وی با اشاره به ضوابط پذیرش کودکان در معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: این ضوابط گاهی مساله ساز بوده اند که اقدامات لازم برای حل این مشکل نیز در حال انجام شدن است، در حال حاضر  در خراسان شمالی 2 دختر و 10 پسر در مراکز هستند. همچنین 8 نفر در البرز و 2 نفر در خراسان شمالی به خانواده هایشان تحویل شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر