پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2443
۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۳۸
اندازه متن
رییس سازمان بهزیستی:

فرایند درمان اعتیاد با توانمندسازی معتادان تکمیل می شود

با توجه به اینکه بسیاری از این افراد جوان هستند،با توافقاتی که با سازمان فنی حرفه ای انجام شده، مهارت های شغلی به این افراد آموزش داده می شود و همچنین، آنها می توانند از بنگاه های اقتصادی وام هایی با بهره کم برای شروع فعالیت اقتصادی دریافت کنند.
محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی، معتاد متجاهر را بیمار می داند و برای تکمیل درمان وی به جز سم زدایی از توانمندسازی استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی از نگاه جدید به معتادان متجاهر ظرف مدت یک سال گذشته در بهزیستی خبر داد و گفت: قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی کشور، کار مشترکی را آغاز کردند و فرد معتاد را نه مجرم بلکه بیمار می دانند. 
وی افزود: با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه این تغییر رویکرد آغاز شده و قرار است قسمتی از مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر با این رویکرد انجام شود. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در این راستا الگوی «دادگاه درمان مدار» در استان های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین و گیلان برای معتادان متجاهر آغاز شده است. 
بندپی تصریح کرد: پیش از این معتاد مجرم بود و در صورت فرار در دوره درمان، علاوه بر وی درمانگران نیز تحت تعقیب قضایی قرار می گرفتند ولی هم اکنون این نگاه تغییر کرده است.
بگفته وی، هم اکنون مسئولان دادستانی و دادگستری معتقدند که این فرد بیمار است بنابراین با این تفکر ترس و اضطراب از فرد معتاد و مسئولان درمان کاسته می شود. 
وی افزایش مهارت های فردی، حرفه آموزی، توانمندسازی، نگهداری با مدت زمان بیشتر در کنار سم زدایی در مراکز ترک اعتیاد را از جمله برنامه های جدید بهزیستی اعلام کرد و گفت: این شرایط سبب می شود فرد با شرایط بهتر روحی و روانی از مراکز ترک اعتیاد مرخص شود. 
وی با اشاره به این که بسیاری از این افراد جوان هستند، گفت: با توافقاتی که با سازمان فنی حرفه ای انجام شده، مهارت های شغلی به این افراد آموزش داده می شود و همچنین، آنها می توانند از بنگاه های اقتصادی وام هایی با بهره کم برای شروع فعالیت اقتصادی دریافت کنند.
او افزود: بر اساس آمار در برخی از استان ها که این شیوه درمان را استفاده کردند، برگشت این افراد به استفاده از مواد مخدر 35 درصد بوده، که آمار بسیار خوبی است. 
بندی پی گفت: در درمان های پیش از این، فرد تنها یک هفته سم زدایی می شد و پس از بیرون آمدن از مرکز ترک اعتیاد دوباره به سمت مصرف مواد مخدر می رفت زیرا این فرد هیچ توانمندی برای شروع زندگی جدید پیدا نکرده بود. 

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر