پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2432
۰۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۷
اندازه متن
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس:

۴ هزار نفر با اصلاح قانون مواد مخدر از اعدام نجات پیدا می‌کنند

بعد از تصویب مصوبه مجلس درباره کاهش مجازات اعدام‌ها و تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور این قانون عملا وارد چرخه اجرا شده است. برآورد ما این است که از ۵ هزار زندانی که در این باره حکم زندان گرفته‌اند، ‌۴ هزار نفر از اعدام نجات پیدا می کنند.
یحیی کمالی‌پور

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت که با اجرای قانون اصلاح مواد مخدر، چهار هزار نفر از زندانیانی که حکم زندان گرفته‌اند، از اعدام نجات پیدا می کنند که این موضوع عطف به ماسبق نیز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد، یحیی کمالی‌پور با حضور در غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعد از تصویب مصوبه مجلس درباره کاهش مجازات اعدام‌ها و تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور این قانون عملا وارد چرخه اجرا شده است. برآورد ما این است که از ۵ هزار زندانی که در این باره حکم زندان گرفته‌اند، ‌۴ هزار نفر از اعدام نجات پیدا می کنند.

وی در عین حال توضیح داد: البته این قانون شامل کسانی می شود که عضو باندهای سازمان یافته نبوده و مرتکب تکرار جرم نشده باشند که با داشتن چنین شرایطی حکم اعدام تبدیل به حبس ابد و حکم حبس ابد تبدیل به ۲۵ سال زندان می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در توضیح دلیل تصویب چنین قانونی گفت: بنده ۲۰ سال قاضی و رئیس دادگستری بوده و به خوبی از شرایط زندان‌ها و خانواده آنها آگاهی دارم. ۹۰ درصد اعدامی‌های مربوط به مواد مخدر حمال‌هایی بودند که از بد حادثه برای مواردی همچون تامین جهیزیه دخترشان و یا عمل مادر مجبور به حمل مواد مخدر می شدند. آنها حتی برای یک میلیون پول چنین کاری انجام می دادند که نتیجه آن اعدام بود. ما اعدام را از این افراد برداشتیم،‌ البته برای عاملان اصلی و کسانی که استحقاق اعدام دارند، این مجازات اعمال خواهد شد.

کمالی‌پور افزود: کسانی که در چنین شرایطی اعدام  می‌شدند در عمل خانواده‌شان با مشکلاتی مواجه می شدند از جمله اینکه جامعه به آنها نگاه دیگری داشت و فرزندانشان در آینده برای استخدام و حتی ازدواج با مشکل مواجه می‌شدند. عملا راهی برای برگشت خانواده آنها به زندگی وجود نداشت و متاسفانه سلسله‌ای از جرم و جنایت تکرار می‌شد. ما با این مصوبه جلوی آسیب‌های اجتماعی را گرفتیم تا تعداد زیادی از این خانواده‌ها نجات پیدا کنند.

نائب رئیس حقوقی و قضائی مجلس همچنین گفت که در این کمیسیون ۴۰ طرح و لایحه در دستور رسیدگی است که از جمله آن اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری، ‌اصلاح قانون مجازات اسلامی،‌ قانون چک، قانون تجارت و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر