پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 243
۱۰ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۰
اندازه متن
تحقیقات ثابت کرده است:

چند مصرفی شدن مواد مخدر می‌تواند به مرگ منجر شود

از مصرف توأم چند ماده مخدر می‌باید به‌طورجدی پرهیز شود چرا که ترکیب دو یا چند ماده مخدر در برخی موارد می‌تواند منجر به مرگ شود. برخی اوقات افرادی که به‌واسطه چند مصرفی جان خود را از دست می‌دهند، با آنهایی که مقدار مصرف بالایی دارند، اشتباه گرفته می‌شوند.
چند مصرفی بودن مواد مخدر

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از ریکاوری ری استارت، هنگامی‌که فردی چند نوع ماده مخدر را با هم استفاده می‌کند، برخی اوقات داروها یا مواد مورد مصرف با هم نمی‌سازند. در این صورت دیگر مقدار مصرف چندان اهمیت پیدا نمی‌کند بلکه مسئله آن است که چه موادی با هم مصرف شده‌اند. به همین دلیل است هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌شود، از شما در خصوص اینکه چه داروهایی را مصرف کرده‌اید، سؤال می‌شود.

هنگامی‌که دو ماده مخدر با هم نمی‌سازند، آنها بعضی اوقات شروع به از کار انداختن برخی از اعضای بدن انسان می‌کنند. در صورتی که فردی در حال استفاده از چند نوع ماده مخدر باشد و دچار مشکل تنفسی شده است، سریعاً به کمک نیاز دارد. غالباً، مواد مخدر موجب اختلال تنفس می‌شوند و سبب می‌شوند مقدار اکسیژن خون کم شده و مرگ مغزی را در پی داشته باشد.

چند مصرفی در هر زمانی که دو یا چند ماده مخدر در یک زمان مصرف شوند، اتفاق می‌افتد. برخی اوقات این مسئله تصادفی است، اما اغلب با آگاهی فرد مصرف‌کننده صورت می‌پذیرد. مصرف الکل و خوردن چند قرص مصداق بارز این مورد است. هنگامی‌که الکل با برخی از قرص‌ها مصرف می‌شود، می‌تواند عدم تأثیر مناسب دارو را به همراه داشته باشد.

چند مصرفی می‌تواند حتی در مورد داروهای بدون نسخه، درمان‌های خانگی و درمان‌های گیاهی نیز اتفاق افتد. این مسئله به‌سادگی صورت می‌پذیرد چرا که دو یا چند چیزی که در حال مصرف شدن می‌باشند، با یکدیگر سازگاری ندارند. هنگامی‌که آنها ترکیب می‌شوند، طبیعتاً در سیستم بدن به مقابله با هم می‌پردازند.

مصرف همزمان ماری‌جوانا و الکل

در اغلب موارد، منظور افرادی که چند چیز را با هم استفاده کرده‌اند این است، مصرف الکل و ماده‌ای مخدر. افرادی که حشیش و الکل مصرف می‌کنند احتمالاً دچار مشکلات دو برابری ناشی از آن می‌شوند. افرادی که ماری‌جوانا و الکل را مصرف می‌کنند، همچنین احتمال بروز معضلات اجتماعی‌شان سه برابر بیشتر می‌شود. این مسئله می‌تواند سبب تخریب شخصیت و روابط فرد، دعوا و حتی طلاق شود.

اما مسئله مهم‌تر این است که ماری‌جوانا به‌شدت تأثیرات الکل را تشدید می‌کند. هنگامی‌که این دو ماده در سیستم بدن فردی باشند، آنها به فرد القا می‌نمایند که وی بهتر از چیزی است که فکر می‌کند. افرادی که هر دو ماده را به‌صورت تفریحی مصرف می‌کنند، احتمالاً مصرف توأم آنها را بیشتر تجربه خواهند کرد.

افرادی که ماری‌جوانا و الکل را با هم مصرف می‌کنند، همچنین تمایل پیدا می‌کنند تا الکل بیشتری مصرف کنند بطوریکه اگر تنها الکل مصرف می‌کردند، مصرفشان کمتر می‌بود. همچنین احتمال مقدار مصرف بیش‌ازحد آنها حداقل یک‌بار در ماه، شش برابر بیشتر می‌شود. اغلب این اعداد و ارقام همه را در برمی‌گیرد و جنسیت، سن، شغل، تحصیلات، یا حتی نوع رابطه را نمی‌شناسد، مردم همواره در معرض خطر چند مصرفی هستند.

برخی حتی معتقدند که دلیل غیرقانونی نگاه داشتن ماری‌جوانا همین است و برخی دیگر بر این باورند که این مسئله تنها به آگاهی انسان ارتباط دارد که مصرف آن با الکل چه مخاطراتی به همراه دارد. ترکیب این دو ماده نباید مورد مصرف قرار گیرد به خصوص هنگام رانندگی، به همین سادگی که پس از مصرف الکل نمی باید رانندگی کرد.

منبع: ریکاوری ری استارت Recovery Restart ) (


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر