پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2423
۰۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
اندازه متن
مشاور وزیر بهداشت در امور بانوان:

سلامت روان بانوان وضعیت مناسبی ندارد/ اعتیاد زنان نیاز به آسیب شناسی دارد

وزارت بهداشت در اداره اعتیاد و سلامت روان اقدامات زیادی در بخش پیشگیری و رفتارهای پرخطر و درمان اقدامات جدی انجام می دهد اما باید در حوزه زنان آسیب شناسی دقیقی انجام شود.
ساره محمدی

مشاور وزیر بهداشت در امور بانوان و خانواده گفت: در مورد حوزه سلامت متاسفانه سلامت روانی جامعه به ویژه در بانوان وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

«ساره محمدی» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اکنون شایع ترین بیماری های روان در بانوان موضوع افسردگی است و باید روی تغییر سبک زندگی بانوان اقدامات جدی انجام داد تا بتوانیم روز به روز شاهد کاهش مشکلات در حوزه سلامت روانی بانوان باشیم. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مصرف دخانیات در بانوان بالاست و این استعمال دخانیات می تواند هفت سال طول عمر و امید به زندگی را در بانوان کمتر کند، اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
محمدی ادامه داد: باید نقشه جامع از وضعیت کنونی جامعه باید داشته باشیم تا بدانیم در جامعه بانوان در چه وضعیتی هستند از نظر میزان شیوع بیماری ها، وضعیت سلامت روان و اعتیاد بانوان و موارد بیماری هایی مانند اچ آی وی و سرطان ها باید بررسی کلی داشته باشیم. 
وی تصریح کرد: باید براساس اولویت ها رسیدگی لازم صورت گیرد و به نظر می رسد اولویت اول بیماری های غیرواگیر و سلامت روان بانوان است و باید روی آنها فعالیت کرد. 
محمدی با بیان اینکه باید بیشترین فعالیت در حوزه دانشگاهها و مدارس باشد، اضافه کرد: باید روی دختران در سنین بلوغ و روی دانشجویان برنامه ریزی شود چون اینها مادران آینده جامعه به شمار می روند و باید از نظر روحی و روانی سالم باشند تا نسل سالمی را تربیت کنند. 
وی اظهار داشت: در عین حال نباید از وضعیت افراد میانسال و سالمند نیز غفلت کرد چون این افراد به هر جهت با توجه به شرایط و هرم سنی جامعه، اینها بخش عمده ای را تشکیل می دهند و اگر بخواهیم بی اهمیت باشیم ضربه خواهیم خورد. 
محمدی با بیان اینکه در حوزه طب سالمندان نیز برنامه های خوبی در حال اجرا و در دستور کار داریم، اضافه کرد: باید از نظر روحی اینها را امیدوار به زندگی نگهداریم و هم با آموزش و اقدامات لازم یک دوره سالمندی با کمتر عارضه ای طی کنند. 
وی افزود: سالمندی دارای عوارضی است هرچقدر سبک زندگی سالم، آموزش های بهتر ارائه شود و نحوه پیشگیری از بیماری ها را بدانیم دوره سالمندی می تواند سلامت تر طی شود. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند نقش سلامت در آنها بسیار اهمیت دارد و از دوره قبل وزارت بهداشت تلاش کرد بیماری های غیرواگیر و مزمن را کنترل کند چون این موارد از بیماری ها میزان مرگ و میر بالایی دارند. 
محمدی اضافه کرد: در سال های قبل بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به این بیماری های بود اما اکنون شیوع آنها تغییر کرده است و بیماریهای غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، عضلاتی اسکلتی و سرطان ها بیماری های کشنده غیرواگیر هستند که بانوان از این نظر نیز مستثنی نیستند و متاسفانه آمار بالایی در زمینه سرطان سینه و دهانه رحم داریم که دو نوع از شایع ترین سرطان ها در میان بانوان است. 
وی اظهار داشت: در مورد بیماری های قلبی و عروقی نیز شیوع آن در کل کشور افزایش یافته است و سن ابتلای آن در میان بانوان و مردان نیز پایین آمده است و این اهمیت پیشگیری ار نشان می دهد چون اکثرا در سنین فعال کاری هستند و اگر دچار عوارض شوند بار اقتصادی و اجتماعی برای جامعه به همراه دارد.
موضوع اعتیاد بانوان نیاز به آسیب شناسی دقیق دارد 
محمدی درباره اعتیاد دختران و زنان در جامعه نیز گفت: وزارت بهداشت در اداره اعتیاد و سلامت روان اقدامات زیادی در بخش پیشگیری و رفتارهای پرخطر و درمان اقدامات جدی انجام می دهد اما باید در حوزه زنان باید آسیب شناسی دقیقی انجام شود. 
محمدی ادامه داد: باید روی آموزش ها در دوران دبستان و دبیرستان بیشتر کار کرد و آگاهی بیشتر به آنها داده شود چون فکر می کنم خیلی وقت ها در جامعه یکسری از مسائل باز نشده و اگر این موضوعات باز شود و آموزش داده شود دختران ما کمتر دچار لغزش می شوند و دچار مسائل دیگری می شوند. 
وی اضافه کرد: باید خانواده را منسجم نگهداشت چون بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات در خانواده ها، منجر به سوق دادن دختران و پسران آن خانواده به سمت آسیب های اجتماعی می شود که در نهایت مشکلات جدی برای آنها به وجود می آورد. 
محمدی در پاسخ به این سوال که نبود آمار دقیق در رفع مشکلات تاثیر زیادی دارد؟ افزود: پراکندگی در حوزه ها وجود دارد و هر حوزه ای سعی می کند آمار مربوط به خودش را جمع آوری کند و آمار در این زمینه بسیاری از اوقات ممکن است با همدیگر همخوانی نداشته باشد و ما تلاش می کنیم در این دوره با توجه به اهتمام وزیر بهداشت آمار دقیقی از وضعیت مخاطرات تهدیدکننده حیات در سلامت زنان داشته باشیم و براساس آمار دقیق بتوانیم برنامه ریزی کنیم چون وقتی اطلاعات صحیح نداشته باشیم در جاده ای قدم می گذاریم که انتهای آن مشخص نیست. 

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر