پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2418
۰۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۷
اندازه متن
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

حل معضل مواد مخدر به دست كشورهاي منطقه/ تهديد مواد مخدر، ناخواسته متوجه ايران و پاكستان شده است

سرعت مافيا به حدي است كه اگر در مبارزه با مواد مخدر يك روز تاخير داشته باشيم، آنان برنده اين ميدان خواهند بود و شاهد اين مطلب نيز مقايسه توليد مواد مخدر در دو سال‌ 2016 و 2017 ميلادي است. ضمن اينكه امروزه بحران مواد مخدر با تروریسم رابطه مستقیم دارد.
مویدی

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه مشكل معضل مواد مخدر به دست كشورهاي منطقه حل شدني است گفت: مواد مخدر و مبارزه با آن از موضوعاتي است كه ايران و پاكستان مي‌توانند به نظر واحدي برسند؛ چرا كه اين تهديد ناخواسته متوجه دو كشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي مويدي در ديدار با سرلشگر مسرّت نواز مالك رييس نيروي مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي پاكستان با بيان اينكه پاکستان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اين دو كشور به دلیل همجواري و موقعيت جغرافيايي مشترکات زيادي در دين، فرهنگ و زبان دارند.

وي افزود: مواد مخدر و مبارزه با آن از موضوعاتي است كه ايران و پاكستان مي‌توانند به نظر واحدي برسند؛ چرا كه اين تهديد ناخواسته متوجه دو كشور شده است.

قائم مقام دبيركل ستاد به تشريح ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر سازماني است که ریاست آن با رئیس‌جمهور است و دبيركلي آن نيز با حفظ سمت بر عهده وزير كشور مي‌باشد، همچنين 30 دستگاه عضو دارد كه در زمينه‌هاي مقابله با عرضه مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد و درمان اعتياد با ستاد همكاري مي‌كنند.

مويدي افزود: سياست‌گذاري، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و پیگیری مسائل مرتبط با حوزه‌هاي مبارزه با مواد مخدر با ستاد است، لذا دستگاه‌هاي عضو چنانچه برنامه‌اي در اين حوزه داشته باشند، براي اجراي آن نيازمند مجوز ستاد هستند.

وي با بيان اينكه پاكستان كشوري اسلامي در منطقه است و جايگاه خاصي براي ايران دارد، بيان داشت: تهديد مواد مخدر براي دو كشور عوارض مشتركي به دنبال دارد اما با همكاري، ‌تعامل و همفكري يكديگر مي‌توانيم آسيب‌هاي ناشي از اين تهديد را به حداقل برسانيم.


قائم مقام دبيركل ستاد گفت: کشورهای فرامنطقه‌اي هیچ كمكي به كشورهاي منطقه در اين زمينه نخواهند كرد، ناتو 15 سال است كه به بهانه مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر در افغانستان حضور دارد اما شواهد حاكي از نقش ناتو در افزایش تولید و عرضه مواد مخدر است، روزي كه ناتو وارد افغانستان شد، تنها در شمال آن كشور خشخاش كشت مي‌شد اما امروزه بخش اعظمي از افغانستان زير سطح كشت رفته و قاچاق مواد مخدر نيز افزایش یافته است.

مويدي تاكيد كرد: رهبران و روساي جمهور ايران و پاكستان معتقدند مشكل معضل مواد مخدر به دست كشورهاي منطقه حل شدني است و بايد توانمندي‌ها و همكاري‌هاي خود را افزايش دهيم تا به موفقيت برسيم.

وي در ادامه مركز تبادل منطقه‌اي مبارزه با مواد مخدر (JPC) را از نمونه‌هاي بازر همكاري‌ كشورهاي ايران، افغانستان و پاكستان برشمرد و تصريح كرد: اين مركز قابليت‌هاي خوبي دارد كه با كمترين هزينه مي‌توان به دستاوردهاي بزرگي رسيد و حداكثر نتيجه را دريافت كرد اما مدتي است كه به دليل اختلافات افغانستان و پاكستان شاهد اين همكاري نيستيم و پاكستان نيز افسر رابط فعالي ندارد.

مويدي ادامه داد: ایران زمینه‌های لازم را برای همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی با ساختارهای منطقه‌ای مانند ميثاق پاريس و ابتکار سه‌جانبه را برای مبارزه با مواد مخدر فراهم نمود اما موفقیت کامل این ابتکارات، مستلزم همکاری‌های دقیق‌تر است؛ ليكن چند نوبت است كه تنها ايران نشست ابتكار سه جانبه را در سطح وزرا برگزار مي‌كند و دو كشور ديگر به دليل اختلافات، حاضر به ميزباني اين نشست نيستند كه اين به نفع مافيا و به ضرر سه كشور است كه اميدواريم اين مشكلات را به مقامات پاكستاني اطلاع دهيد، ايران نيز آمادگي دارد تا اختلافات اين دو كشور را با ميانجي‌گري به حداقل برساند.

قائم مقام دبيركل ستاد بيان داشت: سرعت مافيا به حدي است كه اگر در مبارزه با مواد مخدر يك روز تاخير داشته باشيم، آنان برنده اين ميدان خواهند بود و شاهد اين مطلب نيز مقايسه توليد مواد مخدر در دو سال‌  2016 و 2017 ميلادي است. ضمن اينكه امروزه بحران مواد مخدر با تروریسم رابطه مستقیم دارد.

مويدي: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در پايان سال 2017 ميلادي در قالب میثاق پاریس نشستي را برگزار خواهد كرد كه 90 كشور در آن شركت خواهند كرد و منتظر حضور شما نيز هستيم، در برنامه‌هاي دفتر UNODC نيازمند انسجام منطقه‌اي هستيم و سياست و تعامل دو كشور ايران و پاكستان مي‌تواند به گونه‌اي باشد كه ديگر كشورهايي كه در معرض آسيب مواد مخدر هستند، كنارمان قرار گيرند و در مبارزه شريك شوند.

وي در پايان بر آمادگی انتقال تجربیات پلیس ایران به کشور دوست پاكستان تأکید کرد و گفت: این ظرفیت و آمادگی در حوزه‌های آموزشی براي پليس و پزشكان پاكستاني وجود دارد و ما نهايت همكاري را خواهيم داشت.

همچنين سرلشگر مسرّت نواز مالك رييس نيروي مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي پاكستان گفت: پاكستان تاکنون عمليات‌هاي مشتركي با پلیس جمهوری اسلامی ایران داشته‌ است كه امیدواريم این همکاری‌ها تداوم داشته باشد. 

وي؛ تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر را ارزنده و ستودنی دانست و خواستار انتقال این تجارب به کشورش شد و گفت: پاكستان به زودي افسر رابط خود را براي همكاري در مركز JPC معرفي خواهد كرد.

 منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر