پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2413
۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۱
اندازه متن
نخستین مرکز بازتوانی مادر و کودک با حضور وزیر رفاه افتتاح شد

درمان مادران معتاد، بدون نگرانی دوری از کودک

این نخستین مرکز مادر و کودک در ایران است که مادر معتاد و بچه باهم پذیرش می‌شوند و از 6 ماه تا یک سال می‌توانند در مرکز بمانند. در حال حاضر ظرفیت مرکز 40 نفر است
نخستین مرکز بازتوانی مادر و کودک

نخستین مرکز بازتوانی مادر و کودک روز گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان، رئیس سازمان بهزیستی و مدیر عامل جمعیت «خیریه تولد دوباره» راه‌اندازی شد. «سارا آزاد» مدیر مرکز مادر و کودک جمعیت خیریه تولد دوباره می‌گوید که پذیرش مرکز از چند روز پیش شروع شده و تا امروز 7 مادر و کودک، زن باردار یا غیر باردار، کارتن خواب یا خانه دار، تحصیلکرده یا کم سواد، معتاد به شیشه، هروئین، تریاک و حشیش در این مرکز پذیرش شده‌اند به امید آنکه دیگر دغدغه هزینه درمان و نگهداری از کودک‌شان را نداشته باشند. اعتیاد تنها ویژگی مشترک این زنان نیست.آنها در نداشتن حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی، بی‌پناهی، آسیب‌پذیری در برابر مشکلات زندگی همدرد و همزبان‌اند. حتی دختری مانند لیدا 28 ساله با 12 سال سابقه مصرف شیشه و هروئین هم از جمله اعضای مرکز بازتوانی مادر و کودک است. وظیفه او نگهداری از کودکانی است که مادران‌شان در بیرون از مرکز مشغول به کار هستند.
انتهای پارک شهدای گمنام جایی است که حالا مأمنی شده برای زنانی که هویت‌شان در سال‌های اعتیادشان لگدمال شده حالا مسئولان این مرکز با پذیرش بی‌قید و شرط، انگ اعتیاد را از زنان این مرکز دور کرده‌اند جایی که آموزش‌ها و مشاوره‌های روانشناسی به آنها کمک می‌کند بدانند معتاد هم قابلیت این را دارد که فرد مؤثر و مقبولی شود.
طبقه اول ساختمان با 9 اتاق، سه دست مبلمان، 20 تخت فلزی دو طبقه، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مختص دوران بعد از ترک اعتیاد است. اما اتاق‌هایی با چند تخت کودک و وسایل بازی و عروسک از همه متعلقات این ساختمان مهم‌تر است. اتاق پزشک و پرستار هم در طبقه بالاست. زنان و مادران بعد از آنکه در طبقه بالا سم‌زدایی شدند برای ادامه کارهای درمانی بسته به شرایط و نیازهای‌شان 6 ماه تا یک سال در همین خانه امن می‌مانند. پزشک، ماما و بهیار مرکز هم هر روز صبح تا ظهر می‌آید برای معاینه زنان و تجویز و تغییر داروی جدید.
آزاد می‌گوید: «ما اینجا با دو گروه بیمار مواجهیم. یک گروه باید بروند روی سم زدایی و یک گروه روی دارو درمانی با متادون یا داروهای نگهدارنده اگونیست. اغلب زن‌ها علاوه بر بیماری اعتیاد، بیماری همبود با اعتیاد یعنی افسردگی، وسواس و اضطراب هم دارند و در طول این مدت در کنار سم‌زدایی و دارو درمانی اختلالات روحی و روانی‌شان نیز تشخیص، شناسایی و درمان می‌شود. صفر تا صد درمان در همین مرکز اتفاق می‌افتد.مشاور به بیماران کمک می‌کند تا مانایی بیشتر و وسوسه کمتری را برای مصرف مواد داشته باشند.»
«هیچ زنی به اجبار اینجا نمی‌آید. اغلب‌شان شرایط پر خطر اولیه را گذرانده‌اند و از مراکز بهزیستی و شهرداری به اینجا معرفی می‌شوند البته مواردی هم داشتیم که از طریق گشت‌های سیار و شلترهای بانوان به مرکز ارجاع داده می‌شوند. زنان باردارمان در همین مرکز معاینه می‌شوند و برای زایمان به نزدیک‌ترین بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.» اینها را سارا اسمی‌زاده می‌گوید. اینجا، برخلاف حرف‌هایی که در پاتوق‌ها می‌شنوم هیچ زنی نگران کودکش نیست به همین دلیل هم آنها که امروز مادر کودکان یک ساله و دو ساله‌اند مثل نسرین و زری، بچه‌های‌شان مهدکودک می‌روند، اتاق بازی دارند و به قول خودشان کودکی را در فضای امن و آرام و نه در پاتوق‌ها تجربه می‌کنند.
آزاد از نحوه پذیرش، روش‌های درمان و امکاناتی که مرکز در اختیار مادران و کودکان قرار می‌دهد می‌گوید. از اینکه زن‌ها بدون اجبار پس از معاینه ارزیابی سریع توسط پزشک دستور دارویی می‌گیرند و بقیه کارهای درمانی‌شان توسط پرستار، مددکار و مشاور دنبال می‌شود. بعد از آنکه عمق اعتیاد زنان بر اساس نوع ماده مصرفی، سن و سابقه ترک بررسی شد برای بیمار الگوی درمانی به روش «ماتریکس» ریخته می‌شود سپس نوبت به آموزش مهارت‌ها می‌رسد.» خانم آزاد این را هم می‌گوید که اولویت نخست مرکز بازتوانی مادر و کودک پذیرش بیمار است بعد از آنکه نیازهای جسمی و روانی بیماران ارزیابی شد وارد حرفه آموزی می‌شوند. در شرح حال بیمار توانمندی و هنر زنان را می‌پرسند چنانچه کسی آشپزی، خیاطی یا قلاب بافی و... بداند هنرش را به گروه‌های همتا آموزش می‌دهد. اینجا زنان در کارگاه‌های آموزشی و هنری انواع مهارت‌های زندگی و خیاطی و... را یاد می‌گیرند علاوه بر این و در کنار گروه درمانی و مشاوره‌های فردی می‌توانند از وسایل ورزشی در محوطه بیرونی مرکز هم استفاده کنند.»
هیچ کدام از مادران این مرکز نگران فرزندان‌شان نیستند. بچه‌ها در طبقه‌های بالای مرکز یا بازی می‌کنند یا در مهدکودک آموزش‌های پایه را یاد می‌گیرند. بین چند تایی از زنان این مرکز فقط زری بچه‌اش را در آغوش گرفته. 26 ساله، خانه دار با 14 سال سابقه اعتیاد از شوهر تریاکی‌اش جدا شد و چند وقت پیش همراه با بچه 9 ماهه‌اش به مرکز بازتوانی مادر و کودک پناه آورده است. «چند ماه است پاک پاکم. لب به شیشه نزده‌ام. اینجا بچه‌ام کنارم است. پوشک، شیر خشک و پوشاکش را مرکز می‌دهد دیگر از خدا چه می‌خواستم. خیلی خوب است.»
پریسا 34 ساله، لیسانس علوم سیاسی، علاقه‌مند به شغل خبرنگاری، اهل شاهرود، با 6 سال سابقه مصرف شیشه هم دیگر عضو مرکز بازتوانی مادر و کودک است. او بر خلاف دیگر زنان مرکز اجزای صورتش ویران نشده است جای دندان‌هایش خالی نیست اما خودش می‌گوید: «شب زنده داری با دوستانش برای اینکه سر جلسه امتحان شارژ باشد او را به دام شیشه انداخت. از 13 خرداد پاک است و حالا آرزو دارد خبرنگار شود.» پریسا از خدماتی که از مرکز می‌گیرد اینگونه توضیح می‌دهد: «وقت و بی‌وقت هر زمان که نیاز به مشاوره داشته باشم مشاور‌ها حضور دارند خیلی از حمایت‌های‌شان راضی هستم. نصف شب هم اگر خلق‌مان پایین بیاید مشاور داریم.»
عباس دیلمی‌زاده مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره که روز گذشته میزبان وزیر رفاه و جمعی از مسئولان دولتی بود درباره مرکز بازتوانی مادر و کودک توضیح داد: این نخستین مرکز مادر و کودک در ایران است که مادر معتاد و بچه باهم پذیرش می‌شوند و از 6 ماه تا یک سال می‌توانند در مرکز بمانند. در حال حاضر ظرفیت مرکز 40 نفر است اما هدف مهم‌ترمان این است که بتوانیم از این مرکز الگوسازی کنیم تا سازمان بهزیستی بتواند با تدوین پروتکلی مرکز بازتوانی مادر و کودک را در شهرستان‌ها نیز اجرا کند و الگوی این مرکز دوباره تکرار شود.  دیلمی‌زاده این را هم گفت که برای هر مادر و کودک یک میلیون و صد هزار تومان ماهانه هزینه می‌کنیم که بخشی از این هزینه‌ها از سوی سازمان بهزیستی تأمین می‌شود.
همچنین محسن روشن پژوه معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی نیز گفت: ما الگوهای درمان سرپایی، و تی‌سی را داشتیم اما از چهار سال پیش نیاز کودکان به ایجاد چنین مراکزی بیشتر احساس شد تا زنان معتاد بی‌سرپرست و بد سرپرست که داوطلبانه به درمان اقدام می‌کنند بتوانند فرزندان‌شان را کنار خودشان نگهداری کنند و بابت جدا شدن فرزندشان ترس و نگرانی نداشته باشند.»

نیم نگاه
حمایت‌های جدید بیمه از درمان معتادان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه راه‌اندازی نخستین مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بیمه پروتکلی به منظور تحت پوشش قرار گرفتن درمان، هزینه‌های دارویی و هزینه‌ مشاوره معتادان تصویب شد. علی ربیعی با اشاره به اینکه این مرکز نخستین مرکز درمان مادران و کودکان‌شان است، گفت: پیش از این کودکان در معرض اعتیاد به صورت مجزا در مراکزی به دور از مادران‌شان نگهداری می‌شدند و مرکزی برای نگهداری و درمان همزمان مادران معتاد و کودکانشان در کشور وجود نداشت که خوشبختانه با همت NGO تولدی دوباره این مرکز برای نخستین‌بار در کشور به بهره‌برداری رسید. او گفت: در این مرکز علاوه بر درمان دارویی بر درمان‌های متکی بر روانشناسی اجتماعی نیز تأکید شده است. علاوه بر این طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار است تا پس از تکمیل دوره درمان و بازتوانی، این مادران به نظام مددکاری بهزیستی متصل شوند و مورد حمایت‌های بعدی قرار گیرند و در نظر داریم با الگوسازی این مرکز و کسب دانش در این بخش، در هر استان یک مرکز مشابه برای درمان و بازتوانی مادران معتاد و کودکانشان راه‌اندازی کنیم.  ربیعی اضافه کرد: مادرانی که در این مرکز مورد حمایت قرار می‌گیرند متأسفانه پیش از این در بیرون از خانواده و در معرض انواع آسیب‌ها و روابط جنسی بوده‌اند که به صورت داوطلبانه به این مرکز معرفی شده‌اند.  ربیعی در خصوص بیمه معتادان و مشکلاتی که پیش از این در این بخش وجود داشت گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بیمه کشور پروتکلی برای بیمه معتادان تصویب شد. براساس این پروتکل علاوه بر هزینه‌های دارویی معتادان، مشاوره اعتیاد نیز در موضوع بیمه معتادان گنجانده شده است، در حال حاضر 70 میلیارد تومان از سوی وزارت کار و 5 میلیارد تومان از سوی سازمان بهزیستی به موضوع بیمه معتادان اختصاص یافته که در پروتکل اخیر تصویب شده و علاوه بر موضوع درمان و دارو، مشاوره رایگان نیز برای معتادان دیده شده است.

 فریبا خان احمدی 

منبع: روزنامه ایران 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر