پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2408
۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۵
اندازه متن

مدیریت آسیب‌ های اجتماعی، نیازمند انسجام

سیاووش شهریور

ساختار شورای اجتماعی وزارت کشور می‌تواند آسیب‌های اجتماعی رو به تزاید را کاهش دهد، ‌اما از طرفی باید بدانیم ساختاری که در این میان وجود دارد با مسائلی مانند نحوه مدیریت ‌در این حوزه، نبود دانایی در این ساختار، اجرای فعالیت‌های جزیره‌ای و مشکلات اقتصادی و اجتماعی در ارتباط است.

با همه این کم و کاستی‌ها‌ست که شورای‌ عالی اجتماعی کشور در شکل و شمایل جدیدش که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، می‌تواند منشا کارهای موثری در این زمینه باشد.

این شورا می‌تواند همه ساختارها و نهادهای نامتوازن و پراکنده را ذیل یک نگاه منسجم هماهنگ کند تا این ساختارها هم‌افزایی داشته باشند و کمک کنند به منویات نظام، جامعه عمل پوشانده شود. دومین ویژگی تاثیرگذار این شورا این است که کمک می‌کند در این حوزه تقسیم‌بندی مناسبی صورت گیرد و آسیب‌ها رصد شود؛ در واقع تقسیم‌بندی کار ‌و تخصیص بودجه در این حوزه راهگشا باشد.

شاید مهم‌تر از این ویژگی‌ها، تقسیم کاری باشد که در این حوزه اتفاق می‌افتد‌.واقعیت این است که دولت به تنهایی نه مسبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی است و نه می‌تواند آن را مهار کند، به همین دلیل دخیل کردن دیگر قوا و نهادهای مختلف در کنترل این ‌آسیب‌ها می‌تواند موثر باشد.

فارغ از همه این ساختارسازی‌ها ما باید در همه بخش‌ها‌ تجدید نظر کنیم. چه در حوزه تربیتی و تصمیم‌گیری و چه در حوزه سیاستگذاری و اجتماعی، زیرا آسیب‌های اجتماعی محصول عیوب ساختارهاست و باید ‌نقاط ضعف را شناخت تا بتوان در مهار آنها موفق عمل کرد. به همین دلیل است که شورای عالی اجتماعی کشور در این وانفسا‌ می‌تواند اتفاق خوبی را رقم بزند.

دکتر سیاوش شهریور - مدیرکل اجتماعی استانداری تهران

منبع: روزنامه جام جم


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر