پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2390
۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳
اندازه متن
با امضای ۲ معاون وزیر بهداشت قوت گرفت؛

خطر افشای اطلاعات ۸۰۰ هزار بیمار اعتیاد و تقویت بازار سیاه متادون؟!

اگرچه مسئولین وزارت بهداشت معتقدند اسامی کدگذاری شده است اما متاسفانه این ظاهر قضیه است و این کد ۱۸ رقمی مورد توجه وزارت بهداشت از طریق مهندسی معکوس به راحتی قابل دسترسی است.
متادون

۲ معاون جدید وزارت بهداشت در نامه‌ای خواستار ثبت اطلاعات تمامی بیماران اعتیاد در سامانه ناایمن «آیداتیس» شدند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه هزاران کارشناس و درمانگر اعتیاد ثبت اطلاعات بیماران در سامانه غیر ایمنی به نام «آیداتیس»را مغایر ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی می دانند و دهها کارشناس IT سامانه مذکور را بسیار نا امن می دانند، اما ۲ معاون جدید وزارت بهداشت در آستانه ورود به این وزارتخانه در بخشنامه ای خواستار ثبت  اطلاعات معتادان در این سامانه شدند.

نامه تهدیدآمیز معاونان جدید وزارت بهداشت مبنی بر ‌ثبت اطلاعات بیماران بدون توجه به هشدارهای یک سال گذشته کارشناسان کشور، در حالی صادر شده است که بسیاری از کارشناسان و درمانگران حوزه اعتیاد معتقدند بخشنامه مذکور زمینه ساز خروج بیماران از چرخه درمان و ورود به بازار سیاه متادون و تقویت بازار سیاه خواهد شد.

امید حسینی درمانگر اعتیاد در این زمینه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگرچه مسئولین وزارت بهداشت معتقدند اسامی کدگذاری شده است اما متاسفانه این ظاهر قضیه است و این کد ۱۸ رقمی مورد توجه وزارت بهداشت از طریق مهندسی معکوس به راحتی قابل دسترسی است.

او ادامه داد:با هک کردن سایت که حتی برای امنیتی ترین سامانه های دنیا هم اتفاق می افتد، کدهای ۱۸ رقمی تعیین شده در دسترس قرار می گیرد و اطلاعات هویتی بیماران افشا می شود.

این درمانگر اعتیاد افزود: از ۶ رقم اصلی کد ملی، ۵ رقم آن در این کد ۱۸ رقمی قرار دارد. رقم اول کد ۱۸ رقمی مربوط به استان، ۲ رقم آن مربوط به تاریخ تولد و به همین ترتیب سایر کدها هم قابل بازیابی است که با مهندسی معکوس شخص بیمار کاملا قابل شناسایی است.

حسینی ادامه داد: هیچ بیماری حاضر به مراجعه به مراکزی نمی شود که امکان افشای اطلاعات آنها وجود دارد. مسئولین و مجریانی که پافشاری عجیبی بر اجرای این طرح دارند حتما باید در نظر داشته باشند که در میان بیماران افراد شناخته شده و دارای منزلت اجتماعی و یا افرادی که به دلیل شرایط جسمانی درگیر بیماری های ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر شده اند ،وجود دارند که هرگز حاضر به پذیرفتن چنین شرایطی با صدور چنین بخشنامه هایی نیستند و برای درمان خود قطعا با مشکل مواجه می شوند.

یزدانی از دیگر درمانگران اعتیاد نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در ۴ سال گذشته وزارت بهداشت با بخشنامه هایی که صادر کرده، نه تنها به درمان اعتیاد کمک نکرده بلکه باعث تقویت بازار سیاه متادون شده است.

او ادامه داد: یکی از اصول مشترک در این بخشنامه ها،سختگیری والبته  لحاظ نکردن نظر کارشناسی و علمی نسبت به بیماران بود که در نهایت بیماران را به جای مراجعه به مراکز درمان اعتیاد، به عطاریها و بازار سیاه هدایت کرد.

یزدانی ادامه داد: وزارت بهداشت خواسته یا ناخواسته با بخشنامه های خود در خصوص ثبت اطلاعات افراد در حال بهبود، در سامانه های ناایمن،  مسیر بازار سیاه را تقویت می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر