پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2356
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴
اندازه متن
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران:

63 درصد «معتادان متجاهر» تهران فاقد هویت هستند/ ارائه کد شناسه الکترونیکی به این افراد

جمع آوری و مخفی کردن معتادان متجاهر مشکلی را حل نمی کند. بنابراین باید بپذیریم که این افراد در جامعه حضور دارند و برای رفع این مشکل اقدامات موثری با کمک دستگاه‌های مختلف انجام دهیم، بنابراین جمع آوری صرف مشکلی را حل نمی‌کند.
حمیدرضا شمسی

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران از ارائه کد شناسه الکترونیکی به معتادان متجاهر فاقد هویت تهران خبر داد و گفت: 63 درصد معتادان متجاهر تهران فاقد اوراق هویتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمیدرضا شمسی در نشست خبری بررسی وضعیت معتادان متجاهر تهران، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد 1921 نفر از این معتادان از طریق روش دودی، 750 نفر خوراکی و 78 نفر از طریق تزریق اقدام به مصرف می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت درمانی معتادان متجاهر، افزود: از میان بیش از 3400 معتاد متجاهر تهران، 62 درصد تاکنون اقدام به درمان نکرده‌اند این در حالی است که 26 درصد آنها برای ترک اقدام کرده‌اند و 14 درصد نیز پاسخ ندادند.

65 درصد معتادان متجاهر رفتار پرخطر ندارند

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران در خصوص نوع ماده مصرفی آنها نیز گفت: 797 نفر هروئین، 515 نفر شیشه و آمفتامین ها، 460 نفر تریاک، 78 نفر حشیش و 9 نفر نیز گل مصرف می کردند و مابقی نیز پاسخی ندادند.

به گفته وی آمارها نشان می دهد که 996 نفر از این افراد متادون مصرف می کردند که این نکته خوبی است.

شمسی همچنین در مورد تزریق و انجام رفتارهای پرخطردر میان این معتادان متجاهر نیز افزود: در خوداظهاری انجام شده 374 نفر(11درصد) عنوان کردند که یک بار و یا بیشتر تزریق داشتند، 185 نفر (6درصد) رابطه جنسی غیرایمن و 2222 نفر هیچ گونه رفتار پرخطری نداشته اند و 18 درصد نیز پاسخی ندادند.

به گفته شمس، بر اساس این آمارها 65 درصد این معتادان رفتارهای پرخطر نداشتند.

نتایج شیوع ایدز  و سابقه زندان  معتادان متجاهر

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهد که شیوع اچ آی وی در کشورهای دیگر در میان معتادان متجاهر 5 تا 12 درصد است در حالیکه از 3 هزار و 750 نفری که تست اچ آی وی گرفته شده فقط 2.77 درصد (104 نفر) به اچ آی وی مبتلا بودند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: تحلیل انجام شده نشان داد که 58 درصد این افراد سابقه زندان نداشته و 39 درصد سابقه یک بار زندان رفتن را دارا بودند.

شمسی به اوراق هویتی معتادان متجاهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: 2179 نفر یعنی حدود 63 درصد معتادان اوراق هویتی نداشتند و فقط 37 درصد آنها اوراق هویتی داشتند.

وی گفت: 817 نفر(24 درصد) آنها کارت ملی، 10 درصد(331 نفر) شناسنامه، 10 نفر گواهینامه و 10 نفر نیز سایر اوراق هویتی داشتند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران اظهار کرد: با توجه به نداشتن اوراق هویتی در 63 درصد معتادان متجاهر تهرانی، سازمان بهزیستی بدنبال این است که از طریق سیستم های الکترونیکی، کد شناسه برای این افراد بگیرد تا بتوانیم وضعیت درمان و ترک آنها را در آینده بررسی کنیم و این اقدام جزو برنامه های اساسی سازمان در آینده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه 1995 نفر از این افراد عنوان کردند که کارتن خواب نیستند، تصریح کرد: 25.9 درصد ( 563 نفر) زیر یک سال، 4.5 درصد(131 نفر) بین یک تا دو سال، 3 درصد (18 نفر) 3 سال، 2.3 درصد (30 نفر) 4 سال ، 1.1 درصد (63 نفر) 5 سال و مابقی نیز بیش از 5 سال از کارتن خواب بودنشان می‌گذشت.

وی همچنین عنوان کرد: 2194 نفر از معتادان متجاهر اعلام کردند که تاکنون هیچ خدماتی از هیچ دستگاهی نگرفته‌اند که این موضوع برای کشوری مانند ایران که سردمدار کاهش آسیب در منطقه است، مناسب نیست.

شمسی تصریح کرد: 390 نفر از DIC های بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، 250 نفر از شلتر و 457 نفر نیز از مددسرای شهرداری استفاده کرده‌اند.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که امنیت را در شلترها و مددسراها افزایش دهیم تا معتادان متجاهر با آسودگی خیال به این مراکز مراجعه کنند. بنابراین شرایط فعلی مساعد و مناسب نیست و باید این مراکز افزایش یابد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: جمع آوری و مخفی کردن معتادان متجاهر مشکلی را حل نمی کند. بنابراین باید بپذیریم که این افراد در جامعه حضور دارند و برای رفع این مشکل اقدامات موثری با کمک دستگاه‌های مختلف انجام دهیم، بنابراین جمع آوری صرف مشکلی را حل نمی‌کند.

شمسی در پایان گفت: این معتادان در دو مرکز اخوان و شفق در استان تهران و همچنین در مراکز اقامتی میان مدت ماده ١٥ (درمان پرهیز مدار) نگهداری می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر