پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2348
۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۵۱
اندازه متن
دبیر علمی کنگره بين المللي دانش اعتیاد:

کنگره اعتیاد راهی است برای تجلي نتايج پژوهش‌ها در بستر اجتماع

دبیر علمی کنگره بين المللي دانش اعتیاد می گوید که در کنگره امسال دانش اعتیاد قرار است دو مناظره با موضوع «توزیع مواد مخدر توسط سیستم‌های دولتی یا قانونی‌سازی» و «تبیین جایگاه رویکرد مبتنی بر گروه همتا» برگزار شود.
روشن پژوه

دبیر علمی کنگره بين المللي  دانش اعتیاد می گوید که در کنگره امسال دانش اعتیاد قرار است دو مناظره با موضوع «توزیع مواد مخدر توسط سیستم‌های دولتی یا قانونی‌سازی» و «تبیین جایگاه رویکرد مبتنی بر گروه همتا» برگزار شود. به گفته او هدف مناظره ها این است که با ایجاد گفتماني علمی و اجتماعی علاوه بر توليد دانش و تبيين ابعاد مختلف موضوع بر جهت گیری‌های آینده مسئولان نيز تاثير گذارد.

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد، دکتر محسن روشن‌پژوه در آستانه برگزاری یازدهمین کنگره بين المللي دانش اعتیاد، درباره سیر تکوینی این رویداد علمي گفت: در سیر شکل گیری و تکوین کنگره حداقل دو دگردیسی اتفاق افتاده است. دگرديسي اول اضافه شدن بحث پيشگيري و درمان به موضوعات كنگره بيولوژي اعتياد و دگرديسي دوم انتخاب گفتمان اجتماعي و ترجمان دانش به عنوان محور اصلي در كنگره يازدهم بوده است، يعني در دگر ديسي اول از بيولوژي به كلينيک و در دگرديسي دوم از كلينيک به اجتماع وارد شده ايم.

وي براي تبيين صحبت هاي خود گفت: عنوان این کنگره از ابتدا، دانش اعتیاد نبود، بلکه کنگره‌ بیولوژی اعتیاد نام داشت. آقاي دکتر جغتایی، آقاي دکتر زرین دست و همکاران‌شان یعنی همان تیم اولیه که این کنگره را با عنوان بيولوژي اعتياد راه‌اندازی کردند كه از زاویه زیستی وارد موضوع اعتیاد شده بودند.

وي  افزود: پس از حدود پنج سال  برگزاری کنگره پیاپی با موضوع بیولوژی اعتیاد، این کنگره با ورود به مباحث پیشگیرانه و همینطور موضوعات كلنیکال، به دانش اعتیاد تغییر نام داد.

دبیر علمی یازدهمین کنگره بين المللي دانش اعتیاد، تصریح کرد: در کنگره یازدهم تلاش کردیم با توجه به تحلیلی دقيق از وضعیت کشور و با توجه به شرایطی که در حوزه‌های مختلف جامعه مشهود بود، ابعاد اجتماعی را در کنگره، پراهمیت‌تر کنیم و به عبارتی وارد دگردیسی جدیدی شدیم که نگاهي اجتماعي و كاربردي به  مباحث پژوهشي است. 

به همین دلیل محور اصلی کنگره، ایجاد گفتمان اجتماعی، ترجمان دانش و جهت گیری‌های آینده انتخاب شد.

روشن‌پژوه ، تصریح کرد: این کنگره با آغاز دولت دوازدهم و برنامه ششم توسعه تقریبا همزمان شده است. اعتقاد ما این است کنگره علاوه بر این که محلی برای تضارب اندیشه‌ها و گردهمایی پژوهشگران و صاحب‌نظران از سراسر کشور و حتی از کشورهای مختلف است، باید در دل خودش بتواند به جهت گیری‌های آینده تصمیم گیران و تصمیم سازان کمک کند و بتواند بر سیاست‌های کلان کشور تاثیر بگذارد. همچنین از این کنگره انتظار داریم زمینه‌ای را فراهم کند که پژوهش‌ها از کتابخانه، وارد میدان عمل شود. یعنی ترجمان دانش صورت گیرد که این دانش چگونه می‌تواند راه‌‎گشای مشکلات اجتماعی باشد.

برگزاری 42 پنل تخصصی در کنگره سه روزه

دبیر علمی کنگره از برگزاری 42 پنل تخصصی در کنگره یازدهم خبر داد و گفت: «در سه روز این کنگره، 42 پنل تخصصی پیش‌بینی شده است که متوسط شرکت‌کنندگان هر پنل تخصصی 4 نفر است.البته بعضی از پنل‌ها تعداد بیشتری دارند. موضوع پنل‌ها، همسو با محور اصلی کنگره انتخاب شده است تا بتوانند زمینه گفتمان را فراهم کنند، به ترجمان دانش و جهت‌گیری‌های آینده کمک کنند. بدیهی است انتظار نداریم در یک کنگره همه مشکلات اعتیاد کشور حل شود. بلکه فقط می‌خواهیم گشایشی صورت گیرد و اندیشه‌ها ارائه شوند، حتی برنامه‌ها به نقد گذاشته شوند و نهایتا بتوانند به جهت گیری‌های آینده کمک کنند.

200 مقاله در کنگره ارائه می شود

او با تشریح روند داوری مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره دانش اعتیاد، گفت: 800 مقاله ازسوی پژوهشگران سراسر کشور به دبیرخانه کنگره رسید. این 800 مقاله در دو مرحله داوری شدند. در مرحله اول هر مقاله را به صورت آنلاین برای 4 داور فرستادیم و در مرحله دوم، داوری حضوری انجام شد. از بین این 800 مقاله نزدیک به 200 مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شد و تعداد 400 مقاله هم به صورت پوستر ارایه خواهد شد. امسال در داوری، علاوه بر کیفیت‌های مربوط به پژوهش و متدولوژی، همسویی با محور اصلی کنگره نیز یکی از معیارهای مهم داوری مقالات بود.

به گفته او کنگره یازدهم، میزبان پژوهشگرانی از کشورهای اسپانیا، یونان، استرالیا و اتریش و تركيه خواهد بود: هم‌چنین پروفسور جیسر را از آمریکا دعوت کردیم که هنوز پیگیری ویزای ایشان هستیم. رئیس شبکه یوروتی سی را هم دعوت کرده ایم که تجارب خود را در اختیار ما بگذارند و بتوانیم در ارتقای برنامه‌هایمان از ایشان استفاده کنیم.

به گفته او در این کنگره، کارگاه «مقاله نویسی»، «درمان الکل» و «ترک سیگار» هم به صورت رایگان برگزار خواهند شد.

پای مناظره‌ها به کنگره دانش اعتیاد باز شد

دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد از برگزاری مناظره‌های موضوعی در این کنگره خبر داد و افزود: با توجه به تحلیل‌مان از وضعیت موجود جامعه و اتفاقاتی که در اولویت هستند، دو مناظره برای این کنگره در نظر گرفتیم. مناظره روز اول درباره بحثی است که در مجلس  با عنوان توزیع مواد مخدر توسط سیستم‌های دولتی یا قانونی‌سازی مطرح شد. این مناظره با حضور نمایندگان مجلس از کمیسیون قضایی و حقوقی و کارشناسان مرتبط و متخصصان و صاحب‌نظران اجرا خواهد شد. در روز دوم هم یک مناظره «تبیین جایگاه رویکرد مبتنی بر گروه همتا»ست که می‌خواهیم ببینیم بالاخره در درمان اعتیاد در کشور ما، باید چه جایگاهی به رویکردهای مبتنی بر گروه همتا بدهیم. در این دو برنامه، تلاش کردیم که با ایجاد گفتمان علمی و اجتماعی بتوانیم در جهت گیری‌های آینده هم تاثیر بگذاریم.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر