پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2343
۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۱
اندازه متن
معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

132 نفر به خاطر همراه داشتن مواد مخدر از حج امسال بازماندند

از ابتداي حج جمعاً مقدار 1064.50 گرم انواع مواد مخدر و 1803 عدد قرص متادون از 132 نفر دستگير شده‌ها (92 نفر مرد و 40 نفر زن) كشف شده كه اين مقدار كشفيات از بين 74215 نفري زائري صورت گرفته كه با 284 پرواز عازم حج بوده‌اند.
هادی نژاد

معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه امسال از ابتدای اعزام حجاج كشور به سرزمین وحی تاکنون 132 نفر به خاطر داشتن مواد مخدر از سفر بازماند‌ه‌اند، گفت: بازماندگان از سفر در صورت ترك اعتياد خود و تعهد مبني بر عدم همراه داشتن مواد مخدر، مي‌توانند سال آينده به حج اعزام شوند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر اسدالله هادي‌نژاد گفت: به منظور حفظ شان و صيانت از حجاج عزيز كشورمان كه عازم سرزمين وحي شدند و جلوگيري از خروج مواد مخدر توسط تعداد معدودي از زائران معتاد و مسن و نهايتاً حفاظت از جايگاه نظام مقدس ج.ا.ايران، ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 87 اقدام به برگزاري جلسات متعدد نمود تا از حمل مواد مخدر به عربستان و دستگيري زائران كشورمان جلوگيري كند.

وي افزود: عدم دستگيري حتي يك نفر از زائران كشورمان در عربستان به جرم حمل مواد مخدر طي سنوات گذشته از نتايج اقدامات صورت پذيرفته است و اين توفيق حاصل تلاش‌هاي عزيزان نيروي انتظامي، شركت فرودگاه‌هاي كشور، سازمان حج و زيارت، بعثه مقام معظم رهبري، دادستاني كل كشور، سپاه فرودگاه و دبيرخانه ستاد بوده است.

هادي‌نژاد به اقدامات صورت گرفته توسط معاونت مقابله با عرضه ستاد اشاره كرد و گفت: ابلاغ دستورالعمل صيانت از شان و منزلت زائران حج تمتع سال 96 و تاكيد بر رعايت دقيق مفاد آن به استان‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله پليس فرودگاه‌ها، سازمان حج و زيارت و دادستاني كشور و تشكيل كميسيون بررسي و تجديد نظر در اعزام زائران بازمانده از سفر، تلاش در جهت ايجاد وحدت رويه توسط دستگاه قضائي در برخورد با حاملين متادون در همان كميسيون و هماهنگي و ارائه رهنمودهاي لازم به كارشناسان مقابله با عرضه استان‌ها به منظور رفع مشكلات اعلامي از سوي آنان از جمله اين اقدامات بود.

معاون مقابله با عرضه ستاد همچنين در ادامه؛ برگزاري جلسه هماهنگي با دستگاه‌هاي ذي‌ربط و ابلاغ دستورالعمل ستاد جهت اجرا، انجام تبليغات هشدار دهنده در برنامه‌هاي راديويي به صورت زنده توسط برخي شوراها، برپايي نمايشگاه آگاه‌سازي جهت زائران خانه خدا در محل برگزاري همايش توجيهي حج استان، پيگيري طرح موضوع عدم حمل مواد مخدر توسط زائران در جلسات توجيهي كاروان‌ها، تهيه و نصب بنر، پلاكارد و تراكت‌هاي هشداردهنده در محل فرودگاه را از اهم اقدامات شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها برشمرد.

هادي‌نژاد با بيان اينكه عمليات حج سال 96 در 20 ايستگاه پروازي از تاريخ پنجم مرداد ماه شروع شد و تا چهارم شهريور ماه جاري پايان يافت؛ گفت: از ابتدای اعزام حجاج كشورمان به سرزمین وحی تاکنون 132 نفر به خاطر داشتن مواد مخدر از سفر بازمانده‌اند.

وي به بيشترين ميزان دستگيري‌ها در 5 ايستگاه پروازي حج اشاره و تصريح كرد: 58 نفر از این افراد حامل مواد مخدر در ایستگاه پروازی مشهد، 18 نفر در ايستگاه پروازي امام خميني، 16 نفر در ايستگاه پروازي كرمان، 15 نفر در ايستگاه پروازي گرگان و 9 نفر در ايستگاه پروازي اصفهان بودند که قبل از اعزام شناسایی شده و از خروج آنان به عربستان ممانعت شد.

معاون دبيركل ستاد با بيان اينكه در ايستگاه‌هاي پروازي شيراز، ساري، اهواز و تبريز به ترتيب 4 ، 3 ، 3 و 2  نفر دستگير شد‌ه‌اند، گفت: در ايستگاه‌هاي پروازي كرمانشاه، يزد و زنجان و همدان نيز هر كدام يك نفر دستگير شده‌اند.

هادي نژاد بيان داشت: از ابتداي حج جمعاً مقدار 1064.50 گرم انواع مواد مخدر و 1803 عدد قرص متادون از 132 نفر دستگير شده‌ها (92 نفر مرد و 40 نفر زن) كشف شده كه اين مقدار كشفيات از بين 74215 نفري زائري صورت گرفته كه با 284 پرواز عازم حج بوده‌اند.

وي با بيان اينكه ميزان كشفيات و دستگيري‌هاي امسال در مقايسه با سال 1394، به ترتيب 165 درصد و 30 درصد افزايش داشته است، گفت: تعداد زائران تا اين زمان نسبت به دو سال گذشته 16 درصد افزايش داشته است و ميانگين دستگيري‌ها نيز نسبت به 2 سال گذشته كاهش داشته است به طوريكه در سال 94 به طور متوسط به ازاي هر 746 نفر زائر، يك نفر دستگير شده است و در سال‌جاري به طور متوسط به ازاي هر 562 نفر زائر، يك نفر دستگير شده است.

اين مقام مسئول در ستاد بيان داشت: ميانگين كشفيات مواد مخدر نيز از 16 گرم به ازاي هر نفر دستگيري در سال 94 به 18 گرم در سال‌جاري افزايش يافته است.

هادي‌نژاد گفت: همچنين فرودگاه‌هاي مشهد و گرگان در بين 20 ايستگاه پروازي از نظر ميزان مواد مكشوفه با بيش از 94 درصد، بيشترين كشفيات را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر تعداد دستگيري، فرودگاه‌هاي‌ مشهد به تنهايي با 44 درصد، امام خميني و كرمان جمعاً با 70 درصد در رتبه اول تعداد دستگيري‌ها قرار دارند.

وي افزود: متأسفانه با وجود آموزش‌های پیش از اعزام حجاج برخی افراد به این هشدارها توجه نکرده و خود و همراهان از سفر معنوی به حج بازماندند اما تلاش‌هاي شبانه‌روزي پليس فرودگاه‌ها و پيگيري‌هاي مجدانه دبيران و كارشناسان شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها باعث شد كه حتي يك نفر از زائران كشورمان در عربستان دستگير نشوند.

 منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر