پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2340
۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
اندازه متن

جزییات برنامه‌ وزارت بهداشت برای کنترل ایدز در گروه‌های هدف

زندان‌ها تنها مراکزی هستند که مراقبت و درمان مبتلایان به ایدز مانند مراکز بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی انجام می‌شود؛ یعنی در کنار مراقبت و درمان، برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و تست‌های اچ آی وی مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می‌شود.
ایدز

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت جزییات خدمات پیشگیری از شیوع ایدز در میان گروه‌های هدف و پرخطر را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا،  دکتر پروین افسر کازرونی درباره خدمات وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال ایدز از مادران باردار به نوزاد، گفت: طبق برنامه‌ وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال این بیماری از مادر باردار به نوزاد، دو نوبت تست اچ آی وی در سه ماهه اول و سه ماهه آخر دوران بارداری برای آنها انجام می‌شود؛ گروهی از زنان باردار که تحت مراقبت کلینیک‌های مادر و کودک مراکز جامع سلامت هستند می‌توانند از این خدمت استفاده کنند. همچنین هر زن بارداری نیز می‌تواند با مراجعه به مراکز بهداشتی این تست را انجام دهد. البته انجام این تست در بخش خصوصی در صورتی که از آزمایش‌های مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت باشد می‌تواند انجام شود.

خدمات وزارت بهداشت برای کنترل شیوع ایدز در گروههای پرخطر

وی درباره خدمات این وزارتخانه برای کنترل ایدز در میان جمعیت زنان آسیب‌پذیر نیز گفت: ما برای این گروه از زنان مراکز مشاوره ویژه‌ای راه اندازی کرده‌ایم که در آنها خدمات آموزشی، مشاوره ای، معاینات بیماری‌های زنان، عفونت‌های آمیزشی، ارزیابی ابتلا به اچ آی وی، درمان و همچنین ارائه وسایل پیشگیری انجام می‌شود. همچنین تیم‌های سیار مراکز کاهش آسیب به معتادان کارتن خوابی که بیرون از این مراکز هستند سرنگ می‌دهند و از آنها تست اچ آی‌وی می‌گیرند. این تیم‌ها تلاش می‌کنند آنها را برای مراجعه به کلینیک‌های متادون درمانی تشویق کنند.

به گفته وی، سازمان‌های متولی مراکز ترک اعتیاد نیز مانند شهرداری و بهزیستی با هماهنگی دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز بهداشت استان‌ها می‌توانند از کسانی که تحت پوشش این مراکز هستند تست اچ آی وی و سل بگیرند.  اگر موردی از ابتلا در میان معتادان این مراکز پیدا شود، طبق هماهنگی‌های انجام شده و با کمک کارشناسان آموزش دیده اقدامات درمانی لازم برای آنها صورت می‌گیرد.

کازرونی درباره چگونگی اجرای برنامه‌های کنترل ایدز در زندان‌ها نیز اظهار کرد: زندان‌ها تنها مراکزی هستند که مراقبت و درمان مبتلایان به ایدز  مانند مراکز بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی انجام می‌شود؛ یعنی در کنار مراقبت و درمان، برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و تست‌های اچ آی وی  مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می‌شود. 

جزییات تفاهم‌نامه ‌های وزارت بهداشت درباره آموزش‌های پیشگیری از ایدز

کازرونی به تفاهمنامه وزارت بهداشت با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم اشاره کرد و گفت: در برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز در کشور آموزش و پرورش جزو شرکای اصلی برنامه قرار دارد؛ چرا که یکی از گروههای هدف برای دریافت آموزش‌های پیشگیری از ایدز دانش آموزان هستند. در این برنامه علاوه بر آموزش مشاوران و مربیان ، دانش آموزان دوره دیده به عنوان سفیران سلامت انتخاب می‌شوند و پیام های سلامت و خود مراقبتی را به سایر دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم و همچنین خانواده‌های خود منتقل می‌کنند. برای دانش آموزان مقاطع پایین‌تر نیز آموزش‌های مهارت‌های زندگی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، طبق تفاهم‌نامه‌ وزارت بهداشت با وزارت علوم، از ابتدای سال جاری انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی درزمینه پیشگیری از ایدز آموزش دیده و این آموخته‌ها را به سایر دانشجویان منتقل کنند.

جزییات مراکز مشاوره محرمانه ایدز

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره چگونگی اطلاع از نشانی مراکز مشاوره ایدز گفت: تشخیص هر چه سریع‌تر بیماری، مراقبت و درمان بیماران از نظر کیفیت زندگی و عمر معمولی آنها اهمیت دارد. علاوه بر آن پیشگیری از انتقال عفونت به سایرین نیز وابسته به این تشخیص و درمان زودهنگام است. مراکز مشاوره و بهداشتی درمانی در نهایت رازداری و محرمانگی، به صورت رایگان آزمایش اچ آی وی را انجام می دهند. همچنین در سایت www.HIV-STI.ir نشانی و تلفن این مراکز  و همچنین اطلاعات مربوط به بیماری های آمیزشی و اچ آی وی به صورت کامل قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر