پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2326
۰۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
اندازه متن

ورود «بهداشت» به حاشیه‌ شهرها، مداخله در بحران بود/ به درمان ریشه‌ای بپردازید

گسترش بیش از انتظار و قابل توجه حاشیه‌نشینی خصوصا در ۱۰ سال اخیر، یک تهدید امنیتی و بهداشتی برای جامعه محسوب می‌شود. در نتیجه با توسعه حاشیه‌نشینی، بزه‌کاری،مواد مخدر، کودک آزاری و متعاقب آن توسعه عفونت‌هایی مانند ویروس ایدز اجتناب ناپذیر است.
صابری زفرقندی

یک روان‌پزشک به معضلات اجتماعی که سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد اشاره کرد و گفت: آنچه که نظام سلامت در مورد خدمات بهداشتی میان حاشیه‌نشینان ایجاد کرده، به نوعی مداخله در بحران است که در جای خود لازم و ضروری است، اما در صورتی که به درمان ریشه‌ای آن پرداخته نشود، می‌تواند موجب استهلاک توان کارشناسی و منابع مالی نظام سلامت شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد باقر صابری زفرقندی با اشاره به بحث سلامت روان و تهدید آن در جامعه و بروز ناهنجاری‌هایی چون کودک‌آزاری، گفت: سلامت روان بخشی از سلامت جامعه بوده و ارتقای بهداشت روان در کنار توجه به ابعاد دیگر سلامت، از ضروریات هر جامعه و نظامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید اینگونه القا شود که امروزه سلامت روان جامعه به دلایل سیاسی و غیر سیاسی در معرض تهدید قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه توجه به مقوله بهداشت روان و تلاش برای ارتقای آن از روز های اول بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه نظام سلامت بوده است و این مقوله همچنان حرکت رو به جلو خود را ادامه می‌دهد. البته یقینا دولت‌های مختلف در میزان توجه خود به مقوله سلامت روان دچار فراز و فرودهایی بوده‌اند، اما این روند رو به جلو در حوزه توجه به سلامت روان همواره ادامه داشته است.

صابری زفرقندی با بیان اینکه پیچیدگی و ابهامات زیادی که امروزه بر جهان و بویژه بر منطقه پیرامونی کشور ما حاکم است، بر روند ارتقای سلامت روان جامعه تاثیر نامطلوبی را خواهد گذاشت، افزود: بحث‌هایی چون همسرآزاری یا کودک‌آزاری موضوع جدیدی نیست و در همه جوامع، از جمله در ایران وجود داشته و احتمالا خواهد داشت. بر این اساس باید بدانیم که توسعه آموزش‌های لازم برای افزایش آگاهی  والدین، کودکان و همسران یکی از راهکارهای اساسی در کنترل و کاهش این پدیده است. از طرفی باید توجه کرد که غوغاسالاری رسانه‌ای در اینگونه موارد ضمن اینکه می‌تواند موجب هوشیاری بخش‌هایی از جامعه شود، اما در عین حال نمی‌توان از آسیب‌های فراوان آن هم چشم پوشی کرد. بنابراین برای پیشگیری از چنین مسائلی باید در سطح مدارس و خصوصا برای والدین آموزش‌های حفاظتی لازم را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی و توسعه چنین آسیب‌های اجتماعی می‌تواند یکی از شاخص‌های مهم وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی باشد، گفت: گسترش بیش از انتظار و قابل توجه حاشیه‌نشینی خصوصا در ۱۰ سال اخیر، یک تهدید امنیتی و بهداشتی برای جامعه محسوب می‌شود. در نتیجه با توسعه حاشیه‌نشینی، بزه‌کاری، مواد مخدر، کودک آزاری و متعاقب آن توسعه عفونت‌هایی مانند ویروس ایدز اجتناب ناپذیر است. حال راه درمان اساسی این معضل ارتقای شاخص‌های اقتصادی و کاهش فقر است. آنچه که نظام سلامت در مورد خدمات بهداشتی در بین حاشیه‌نشینان ایجاد کرده، به نوعی مداخله در بحران است که در جای خود لازم و ضروری است، اما  در صورتیکه به درمان ریشه‌ای آن پرداخته نشود، می‌تواند موجب استهلاک توان کارشناسی و منابع مالی نظام سلامت شود که در این صورت باید منتظر نقصان در بخش‌های دیگر حوزه سلامت باشیم.

صابری زفرقندی توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را از طریق بازبینی و تجدید نظر در حوزه حمایت‌های اجتماعی، بسیار ضروری  دانست و گفت: معیشت مردم و اقتصاد سنگ بنای کار است. در جامعه فقیر، طلاق، اعتیاد، بزه و توسعه ناهمگون و غیر مدیریت شده جمعیت سیکل معیوبی است که باید با اصلاح اقتصاد، زنجیره تداوم این معضلات را باز کرد.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر