پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2325
۰۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲
اندازه متن
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران:

اختلالات روانی و مصرف مواد، عامل دو میلیون سال عمر از دست رفته ایرانی‌ها در ۲۰۱۵

اختلالات روانی منجر به حدود ۱۱ میلیون سال زندگی همراه با ناتوانی (YLDs) در کشورهای منطقه خاورمیانه طی سال ۲۰۱۵ شده است. همچنین ۱.۸ میلیون سال عمر به علت مصرف مواد مخدر در کشورهای منطقه از بین رفته است.
اختلالات روانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:مجموعه اختلالات روانی و مصرف مواد، سبب از بین رفتن حدود ۲ میلیون سال عمر در ایران در سال ۲۰۱۵ شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر مازیار مرادی لاکه، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وضعیت منطقه از نظر بیماری های اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، بیماری دوقطبی و اسکیزوفرنی گفت: اختلالات روانی و مصرف مواد در مجموع ششمین علت از بین رفتن سالهای عمر بر اثر مرگ زودرس یا ناتوانی در منطقه مدیترانه شرقی است. اختلالات روانی منجر به حدود ۱۱ میلیون سال زندگی همراه با ناتوانی (YLDs) در کشورهای منطقه خاورمیانه طی سال ۲۰۱۵ شده است. همچنین ۱.۸ میلیون سال عمر به علت مصرف مواد مخدر در کشورهای منطقه از بین رفته است.

وی بیان کرد: مجموعه اختلالات روانی و مصرف مواد، سبب از بین رفتن حدود ۲ میلیون سال عمر در ایران در سال ۲۰۱۵ شده است، به نحوی که اختلات روانی با وجود غیر کشنده بودن دومین عامل از بین رفتن سال های عمر در ایران  پس از بیماری های قلبی-عروقی هستند.

مرادی تصریح کرد: افسردگي و اختلالات اضطرابي شايعترين اختلالات اعصاب و روان هستند و هر دو  آنها در زنان شيوع بيشتري در مقايسه با مردان دارند.

به گفته وی، با جهاني شدن و افزايش شهرنشيني در اکثر جوامع، زنان با استرس بيشتري مواجه خواهند بود که عوارض آن بر کل خانوار و به ويژه بر کودکان تحميل خواهد شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در ایران اهمیت مصرف مواد بیشتر است به نحوی که پس از افسردگی و بالاتر از سایر اختلالات روانی قرار می‌گیرد اظهار کرد: مقایسه آمار سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد اهمیت کلیه اختلالات روانی ( از نظر سهم آنها از کل بار بیماری ها ) طی این دوران افزایش یافته است.

مرادی بیان کرد: بر خلاف بسیاری از بیماری های دیگر، بار این اختلالات ( به ازای واحد جمعیت) در طول زمان کاهش نیافته است و بار اختلالات روانی در کشورهایی با درآمد بالا ، متوسط و پایین در منطقه مدیترانه شرقی تفاوت فاحشی را نشان نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بار اختلالات روانی در همه سنین به جز افراد زیر ۱۵ سال در زنان بیشتر از مردان است . همچنین بیشترین میزان بار اختلالات روانی مربوط به سنین جوانی است و حداکثر آن در سنین ۳۵ تا ۳۹ سال دیده می‌شود.

همچنین دکتر شهرزاد بازرگان، استاد ایرانی کالج پزشکی وابسته به دانشگاه یو اس ای آمریکا که از نویسندگان این پژوهش بوده است نیز در این نشست گفت:بر اساس استانداردسازی سنی ، می‌توان گفت بار اختلالات روانی در منطقه مدیترانه شرقی بیش از متوسط جهانی آن است.

وی افزود:با در نظر گرفتن شاخص اجتماعی و جمعیت شناختی کشورهای منطقه بار مشاهده شده اختلالات روانی در این منطقه از بار مورد انتظار آن بیشتر است و این درحالی است که متاسفانه بسیاری از افراد که در این منطقه با اختلالات روانی زندگی می‌کنند، از دریافت درمان مناسب محروم هستند . اما برخی کشورهای منطقه مانند قطر ، راهبردهای مشخصی را برای افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان و بهره مندی مردم از آنها تدوین کرده اند. در ایران نیز ادغام خدمات سلامت روان در مراقبتهای اولیه بهداشتی به طور جدی دنبال می‌شود. هر چند که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

بازرگان گفت: بازرگان  کمبود دسترسی به خدمات اعصاب و روان و ناکافي بودن بودجه براي ارايه اين دسته از خدمات، معضل بيماري هاي اعصاب و روان را تشديد کرده‌اند.

این استاد ایرانی کالج پزشکی وابسته به دانشگاه یو اس ای آمریکا خاطر نشان کرد : بر اساس این مطالعه، در سطح منطقه خاورميانه، به طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷ پزشک وجود دارد. در کشورهايي نظير ليبي، سودان و يمن، تعداد روانپزشکان به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر حدود نیم (کمتر از یک نفر) است، این درحالیست که در مقايسه، در کشورهاي اروپايي بين ۹ تا بيش از ۴۰ روانپزشک به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، خدمات تخصصي اعصاب و روان ارايه مي‌دهند.

وی افزود: براي توسعه زيرساخت و پروژه‌هاي فعلي به منظور مقابله با اين چالش که در نقطه تلاقي سلامت با مواجهه‌هاي محيطي و برابري اجتماعي و اقتصادي قرار گرفته است، به يک برنامه جامع نياز داريم.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر