پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2303
۲۲ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۹
اندازه متن
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت:

وزارت بهداشت با جمع‌آوری مقطعی معتادان مخالف است/رسیدگی به معتادان متجاهر دوجنسه در دستور کار نیست/ نباید هر ناهنجاری را به اختلالات روانی نسبت دهند

برای رسیدگی به معتادان متجاهری که ترنس‌ یا دوجنسه هستند و از سطح خیابان جمع‌آوری می‌شوند، سازمان‌های مختلفی باید فعالیت کنند که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و جزو برنامه‌های فعلی نیست.
معتادان متجاهر

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با جمع‌آوری مقطعی معتادان و به منظور پاک کردن صورت مسئله مخالف است؛ چرا که این موضوع خیلی کمک‌کننده نیست.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایلنا، ترنس‌ها، دوجنسه‌ها، مبتلایان ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماران مسری صعب‌العلاج، حدود ۳۰ درصد معتادان خیابانی تهران را تشکیل می‌دهند که جزو پروتکل ماده ۱۶ قرار ندارند و به خیابان باز می‌گردند.

جمع‌آوری معتادان باید با مداخلات درمانی همراه باشد

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سامان‌دهی این دسته از معتادان با بیان اینکه سیستم‌های علمی پزشکی از جمله وزارت بهداشت با روش جمع‌آوری مقطعی معتادان مخالف است، اظهار کرد: اگر قرار است؛ اقدامی در خصوص این افراد صورت بگیرد، باید مداخلات درمانی بلند مدت باشد نه صرفا مقطعی و برای پاک کردن صورت مسئله چرا که این موضوع خیلی کمک‌کننده نیست.

او ادامه داد: معتقدم برای نگهداری و درمان بلندمدت این افراد شهرداری‌ها امکاناتی را فراهم کنند و از طریق موافقت‌نامه‌هایی وزارت بهداشت، خدمات بهداشتی و درمانی به این افراد ارائه دهد. البته اقداماتی در این زمینه در سال گذشته از سوی وزارت بهداشت و شهرداری صورت گرفته است.

اسدی با بیان اینکه وزارت بهداشت امکان ایجاد فضا برای رسیدگی به این افراد را ندارد، گفت: چنانچه مراکزی از طرف سازمان‌هایی مانند شهرداری ایجاد شود با هماهنگی‌هایی می‌توان خدمات بهداشتی و درمانی به معتادان متجاهری که شامل ترنس‌ها، دوجنسه‌ها، مبتلایان ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماران مسری صعب‌العلاج می‌شود نیز ارائه داد.

رسیدگی به معتادان متجاهر دوجنسه و ترنس جزو برنامه‌ها نیست

او ادامه داد: معتقدم برای رسیدگی به معتادان متجاهری که ترنس‌ یا دوجنسه هستند و از سطح خیابان جمع‌آوری می‌شوند، سازمان‌های مختلفی باید فعالیت کنند که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و جزو برنامه‌های فعلی نیست، البته اگر این افراد به طور انفرادی به مراکز روان‌پزشکی و درمانی مراجعه کنند، قطعا خدمات را دریافت خواهند کرد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه در جامعه باور غلطی ایجاد شده و هر کسی که کودک آزاری می‌کند یا رفتار خشونت‌آمیز در جامعه دارد را به بیماران روانی نسبت می‌دهند. این موضوع بسیار اشتباه است و در هیچ‌جای دنیا اینگونه نیست.

اسدی با تاکید براینکه بسیاری از ناهنجاری‌ها مانند کودک‌آزاری می‌تواند حاصل رفتارهای مقطعی و تکانشی در انسان باشد، تصریح کرد: مصرف آمفتامین‌ها و روان‌گردان‌ها در افرادی که هیچ سابقه یا بیماری روان‌پزشکی ندارند باعث می‌شود از نظر رفتاری، خلقی و... تغییراتی ایجاد شده که منجر به خشونت شود. این خشونت می‌تواند شامل آسیب به خود فرد یا دیگران باشد.

خشونت در جامعه ناشی از نبود مهارت‌های ارتباطی است

او تاکید کرد: بی‌شک مصرف روان‌گردان‌ها در بروز خشونت و آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است. خشونت از ابتدایی‌ترین مرحله آن یعنی بی‌توجهی تا شدید‌ترین نوع آن، می‌تواند براثر نداشتن مهارت‌های فرزندپروری و ارتباطی باشد. البته درصدی از خشونت‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد می‌تواند پیش زمینه بیماری روانی داشته باشد، اما همه این ناهنجاری‌ها ناشی از بیماری روانی‌های نیست.

معاون دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان جرم و جنایت در دنیا توسط افرادی که بیماری روانی دارند، بسیار کم است، خاطرنشان کرد: وقتی ناهنجاری در جامعه بروز می‌کند و فورا برچسب روانی به آن می‌زنیم، این موضوع نگرش منفی به بیماران روانی را در جامعه افزایش می‌دهد.

اسدی با بیان اینکه تنها به تعداد انگشتان دست در کشور‌ ان جی او هایی برای کمک به بیماران روانی داریم، گفت: تبلیغات نادرست و انگ اجتماعی که به این افراد در جامعه زده می‌شود، باعث شده تا این افراد در جامعه منزوی‌تر شده و کمک‌هایی که می‌توان با تشکیل این ان جی او ها به آن‌ها شود، کاهش ‌یابد.

هر ناهنجاری در جامعه براثر اختلالات روانی نیست

او ادامه داد: مشکل بیماران روانی می‌تواند با مداخلات دارویی و اقدامات پیشگیرانه برطرف شده و قابل کنترل باشد و اساسا میزان جرم و جنایت توسط این افراد بسیار پایین است و نباید هر اتفاقی در جامعه را به بیماران روانی منتسب نکنیم، بلکه افراد می‌توانند بر اثر مصرف الکل، روان‌گردان‌ها و عدم مهارت کنترل خشم تکانشی عمل کرده و مرتکب جرم‌ و جنایت در جامعه شوند.

معاون دفتر سلامت وزارت بهداشت گفت: از سوی دیگر خشونت‌ علیه کودکان می‌تواند در پاره‌ای از موارد بر اثر سوء استفاده‌های سازمان یافته از طریق افراد خاص باشد. بنابراین نمی‌توان بروز هر ناهنجاری در جامعه را منتسب به بیماران روانی کرد چراکه نگاه اجتماعی نسبت به این بیماران منفی خواهد شد.

منبع:خبرگزاری ایلنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر