پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 230
۰۶ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۴
اندازه متن

اعتیاد به دوپامین

همه ما از یک ماده مخدر شخصی استفاده می‌کنیم، هر روز آن را به خودمان تزریق می‌کنیم. به نظر شما این ماده مخدر چیست؟ دوپامین. این ماده قوی‌ترین مخدری است که هر کسی تاکنون مصرف کرده‌اید و منبعی فردی در بدن ماست که از چیزی لذت می‌بریم.
دوپامین

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از ریکاوری ری استارت، دوپامین هورمون و ناقل عصبی طبیعی است و هنگامی‌که شما در حال لذت بردن از چیزی هستید، تولید و جذب می‌شود. این لذت بردن لزوماً می‌تواند خیلی هم بزرگ نباشد، به‌عنوان مثال به‌سادگی دیدن دوستان، ورزش کردن، وظیفه‌ای را انجام دادن یا لذت جنسی باشد.

اینها همه چیزهایی هستند که به شما احساس خوب می‌بخشند زیرا هنگامی‌که اتفاق می‌افتند، دوپامین سریعاً وارد مغز شما می‌شود. همچنین هنگامی‌که مواردی اتفاق می‌افتند که لزوماً پاداش مثبت نیستند، دوپامین تولید می‌شود، مانند درد بریدن.

چنین حس شگفت‌انگیزی در مغز، شما را ترغیب می‌کند تا بیشتر بخواهید. اکثر افراد دارای میزان طبیعی تولید دوپامین هستند و بنابراین نیازی به مقدار بیشتر آن ندارند. اگرچه برخی تنها حداکثر 60٪ میزان نرمال آن را دارا هستند.

آن دسته که تنها 60٪ میزان نرمال دوپامین را دارا هستند، معمولاً افرادی هستند که از اختلال بیش فعالی توأم با کم‌توجهی، پارکینسون، یا افسردگی رنج می‌برند. به‌واسطه سطح پایین دوپامین، این‌گونه افراد در معرض خطر رفتارهای خطرناک هستند تا کمبود دوپامین خود را جبران کنند.

افرادی که به‌عنوان مثال به غذا اعتیاد دارند، اغلب سطح دوپامینشان پایین است، همین‌طور در رابطه با کسانی که به مواد مخدر، الکل، یا رابطه جنسی اعتیاد دارند. اینها مواردی هستند که میزان دوپامین را در بدن افزایش می‌دهند.

میزان کم دوپامین و گرسنگی

شما می‌توانید علائم دوپامین کم را در افرادی ببینید که به غذا خوردن اعتیاد دارند. هنگامی‌که شما غذا می‌خورید، میزان دوپامین شما می‌تواند تا پنج برابر سطح نرمال افزایش یابد. کسانی که با میزان دوپامین پایین مشکلی ندارند، می‌توانند به حس غذا خوردن اعتیاد پیدا کنند.

این تنها یکی از کارهایی است که بدن شما جهت پاداش دادن به یک چیز از لحاظ تکنیکی مثبت، واکنش نشان می‌دهد. خوردن و تقویت کردن بدنتان به شما پاداش دوپامین را می‌دهد. این تنها یکی از معدود دلایلی است که به شیوع بیماری چاقی منجر شده که ما در سرتاسر جهان شاهدش هستیم.

اهمیت توجه به اعتیاد به دوپامین

اعتیاد به دوپامین ممکن است منجر به اعتیادهایی شود که می‌توانند بسیار مضر باشند، مانند اعتیاد به مواد مخدر، سو مصرف الکل، اعتیاد به غذا و حتی رابطه جنسی که همگی می‌توانند زندگی یک فرد را به ورطه نابودی بکشانند.

منبع: ریکاوری ری استارت

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر