پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2296
۲۱ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۷
اندازه متن
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد:

عملکرد نامناسب مراکز بهاران/ افزایش انواع مراکز درمانی بهبود معتادان متجاهر

مراکز بهاران زمینه خوبی است که با حکم قانونی موجود می‌تواند به مراکز صیانت، توانمندسازی، اشتغال، بازپروری و بازاشتغال نمودن معتادان بهبود یافته تبدیل شود.
پرویز افشار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مراکز بهاران تاکنون عملکرد خوبی نداشته و باید براساس حکم قانونی به مراکز صیانت، توانمندسازی، اشتغال،‌ بازپروری، بازاشتغال نمودن معتادان بهبودیافته تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری میزان، پرویز افشار گفت: در حال حاضر حدود 1200 کمپ ماده 15 یعنی مراکز درمان غیردارویی با مجوز سازمان بهزیستی در کشور وجود دارد که از این تعداد 45 تا مربوط به زنان و بقیه مراکز مردانه است.

وی افزود: براساس آمارهای موجود میزان کشفیات مواد مخدر در سال 1395 نسبت به سال 96 با حدود 15 درصد افزایش داشته است و در چند ماهه اول سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش حدود 7 درصدی کشفیات مواد مخدر روبرو بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد:‌ براساس تفاهم ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تهران راه‌اندازی تعداد دو مرکز بهاران در مناطق 22گانه تهران تصمیم‌گیری شد یعنی 44 مرکز بهاران و هر مرکز با حدود 150 نفر جذب افراد معتاد تعیین شده است که مجموعاً حدود 6600 نفر ظرفیت برای جذب افراد معتاد بهبودیافته در این مراکز ایجاد شود و چرخه درمان یعنی معتادان بهبودیافته‌ای که از مراکز 15 و 16 ترخیص شده‌اند در این مراکز برای حفظ‌آموزی، توانمندسازی،‌ صیانت و مثمره ثمر بودن آموزش دیده و به جامعه بازگردند.

وی عنوان کرد: تعداد این مراکز هیچ‌وقت به رقم 44 نرسید و در قسمتی از مناطق شهرداری تعداد محدودی از این مراکز راه‌اندازی شد که براساس آمارهای موجود از مراکز فعال در سطح مناطق مختلف شهرداری حدود 11 الی 13 مرکز راه‌اندازی شده و آمارهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد این در حالی است که این مراکز در به حداکثر رسانی فعالیت‌های خود موفق نبوده چرا که به‌جای جذب افراد بهبودیافته در مراکز ماده 16 مشتریان عمده‌ای را به خود جذب کردند.

افشار اذعان داشت: افراد جذب شده در مراکز بهاران می‌بایست از مصرف هرگونه دارو پاک بوده یعنی افرادی که  تحت درمان متادون یا شربت اعتیاد قرار دارند نمی‌توانند در این مراکز حضور یابند این در حالی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است شربت اعتیاد و متادون این امکان را به افراد می‌دهد که سبک زندگی خود را ثابت کرده و به فعالیت‌های روزمره ادامه دهند همچنین اشتغال و زندگی نسبتاً مناسبی داشته باشند و نهایتاً به سمت ترک کامل اعتیاد روند. اما با این قانون فرصت از این افراد سلب شده و ترک کامل محقق نمی‌شود.

وی در خصوص همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری گفت: همکاری‌های خوبی با شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم. براین اساس راه‌اندازی این مراکز نیاز به اخذ مجوز دارد و هماهنگی و همکاری‌های لازم با سازمان بهزیستی انجام شده تا مجوز فعالیت صادر شود اما  دراین راستا تعدادی محدودیت وجود دارد که به‌عنوان مثال براساس آیین‌نامه مراکز درمان اعتیاد کشور حدود 8 نوع مرکز درمان در کشور وجود دارد که مراکز بهاران براساس دستورالعمل‌های موجود به‌صورت کامل و 100 درصد شامل هیچ یک از این مراکز نمی‌شود بنابراین باید نگاه جدیدی نسبت به تعداد مراکز درمانی و انواع آن داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس ماده 5 قانون برنامه ششم که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسیده است سازمان بهزیستی با کمک شهرداری مکلف شده است مراکز صیانت، توانمندسازی، اشتغال و اجتماعی نمودن افراد را راه‌اندازی کرده و افراد بهبودیافته در مراکز ماده 15 و 16 را شامل شود. براین اساس افراد با اخذ مجوز قضایی به این مراکز معرفی و بعد از نظر متخصصین و تأیید نهایی وارد بازار کار و اشتغال می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز بهاران زمینه خوبی است که با حکم قانونی موجود می‌تواند به مراکز صیانت، توانمندسازی، اشتغال، بازپروری و بازاشتغال نمودن معتادان بهبود یافته تبدیل شود.

 منبع: خبرگزاری میزان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر