پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2265
۰۹ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۵
اندازه متن

کشورهایی که فروش موادمخدر در آنها آزاد و قانونی شده است

اعمال سیاست‌ها و اجرای قوانینی جهت مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر از دغدغه‌های اصلی کشورها به حساب می‌آید اما مدت‌هاست روش‌های جایگزینی در جهت مدیریت مصرف مطرح شده که آزادسازی فروش مواد مخدر با نسخ پزشکی و مصارف دارویی از جمله آن است.
ماریجوانا

قانون آزادسازی مصرف مواد مخدر برای استفاده پزشکی و حتی عمومی در برخی از کشورها اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، اعمال سیاست‌ها و اجرای قوانینی جهت مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر از دغدغه‌های اصلی کشورها به حساب می‌آید اما مدت‌هاست شاهد آن هستیم که در کنار جنگ جهانیِ مبارزه با مواد مخدر، روش‌های جایگزین دیگری در جهت مدیریت مصرف مطرح شده است که آزادسازی فروش مواد مخدر با نسخ پزشکی و مصارف دارویی از جمله آن است.

به نوشته بیزنس اینسایدر، در این میان برخی از کشورها به عنوان یک راهکار قانون آزادسازی مصرف مواد مخدر با شرایط متفاوت را اجرا کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هلند: هلند از جمله کشورهایی است که به واسطه مدارا و تحمل مواد مخدر "سبک" همچون ماری جوانا و حشیش شناخته شده است. همچنین تا سال ۲۰۰۸ در این کشور قارچ‌های توهم زا در دسترس عموم بوده است. در وب سایت مربوط به سیاست‌های مواد مخدر این کشور آمده است: در کافی شاپ‌ها تحت شرایط خاصی شاه‌دانه به فروش می‌رسد اما مصرف و فروش هر گونه نوشیدنی‌های حاوی مواد الکلی ممنوع است. همچنین دولت هلند هیچ فردی را به دلیل همراه داشتن یا مصرف مقدار ناچیزی از مواد مخدر سبک تحت تعقیب قرار نمی‌دهد.

اروگوئه: اروگوئه از اولین کشورهایی است که در سال ۲۰۱۳ مصرف ماری جوانا را قانونی اعلام کرد. اروگوئه با وجود نظام دیکتاتوری که از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ در این کشور برقرار بوده از سیاست‌های طولانی مدت آزاد بودن مصرف مواد مخدر برخوردار بوده است. همچنین در این کشور از سال ۱۹۷۴ همراه داشتن مواد مخدر برای استفاده شخصی جرم به حساب نمی‌آید. علاوه بر این، جدیدترین قانون مربوط به آزاد بودن مصرف ماری جوانا در این کشور با این توجیه به تصویب رسیده که مصرف قانونی این ماده مخدر ایمن‌تر از بوجود آمدن بازار سیاه فروش ماری جواناست. از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ نیز فروش ماری جوانا در داروخانه‌ها پیشنهاد شده است.

پرتغال: مقامات پرتغال نیز در سال ۲۰۰۱ اعلام کردند مصرف تمام انواع مواد مخدر جرم به حساب نمی‌آید. این اقدام پس از آن صورت گرفت که این کشور در موقعیت همه گیری مصرف هروئین قرار گرفت و یک درصد جمعیت آن به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کردند. گفته شده جرم زدایی از مصرف مواد مخدر از جهات مختلفی تاثیرات مثبتی به همراه داشته و مرگ و میر ناشی از مصرف ماده مخدر در پرتغال در میان کشورهای اتحادیه اروپا در رتبه پایینی قرار گرفته است.

سوئیس: در سال ۱۹۸۶ سوئیس اولین کشوری نام گرفت که اقدام به راه اندازی پناهگاه‌هایی برای معتادان به مواد مخدر کرد. همچنین این اماکن برای کمک به معتادان به اتاق‌های تزریق و مبادله سرنگ مجهز بود. طبق مطالعه سال ۲۰۰۶، این اقدام به جای گسترش مصرف مواد مخدر موجب کاهش تعداد مصرف کنندگان جدید هروئین شد. همچنین در سال ۲۰۱۳، از ماده مخدر ماری جوانا جرم زدایی و این توجیه مطرح شد که آزادسازی آن نیروهای پلیس را بر فرآیند مقابله با قاچاق مواد مخدر متمرکز می‌کند.

آمریکا: در ۲۳ ایالت این کشور نیز مصرف ماری جوانا با هدف درمانی قانونی است. همچنین در چهار ایالت برای مصرف تفریحی این ماده مخدر با در نظر گرفتن مالیات آن، مجوز داده شده است.

یونان: یونان نیز از جمله کشورهایی است که به دنبال قانونی کردن مصرف پزشکی و درمانی شاه‌دانه است. این کشور همچون شش عضو دیگر اتحادیه اروپا یعنی جمهوری چک، فنلاند، هلند، پرتغال، اسپانیا و آلمان مصرف پزشکی این ماده مخدر را قانونی کرده‌اند. طبق اعلام وزارت سلامت یونان دردهای مزمن، حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی، برخی اختلال‌های غذایی و تعدادی از امراض دیگر از جمله شرایطی به حساب می‌آیند که درمان آنها با شاه‌دانه قانونی است.

آلمان: در آلمان نیز بیماران مبتلا به امراض سخت همچون ام اس، دردهای مزمن، از دست دادن شدید اشتها یا دچار شدن به حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی می‌توانند طبق نسخه پزشک ماری جوانا دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر