پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2256
۰۷ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۹
اندازه متن
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

با توزیع مواد مخدر دولتی «اعتیاد »پاک تر می شود/مواد کم خطر جایگزین مواد پرخطر

وقتی مواد مخدر به صورت رسمی توزیع شود دیگر قاچاق معنایی نخواهد داشت، اقتصاد آنها کساد می شود،همانطور که گفته می شود یکی از 4 اولویت پردرآمد حوزه اقتصاد تجارت مواد مخدر است که در صورت توزیع مواد مخدر دولتی تا حدودی کاهش خواهد یافت.
موسوی چلک

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه با توزیع مواد مخدردولتی اعتیاد ما پاک ترمی شود،گفت: باید تجربه قبل ازانقلاب و کشورهای دیگر بررسی شود ممکن است در ابتدا با اشکالاتی مواجه شود ولی یک کاربزرگ انجام می دهیم نباید بترسیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه بنده با کلیات طرح توزیع مواد مخدر دولتی موافق هستم، گفت: یک بند سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده این است که اگر ما به هر دلیلی نتوانستیم مسئله اعتیاد در جامعه را درمان کنیم می بایست مواد مخدر کم خطر را جایگزین مواد مخدر پرخطر کنیم لذا با توجه به اینکه ما در حال حاضر به سمت مواد مخدر صنعتی پیش می رویم و به شکل های مختلف نیز در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد و حتی افزایش هم یافته است ،می طلبد که این بند سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر را که جایگزین کردن مواد کم خطر به جای پرخطر است را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه عواقب مواد مخدر صنعتی بسیار خطرناک تر از مواد مخدر سنتی است، تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت ممکن است 20 درصد از بهبودیافتگان مانایی داشته باشند، هرچند در همین 20 درصد هم بحث های زیادی وجود دارد و ممکن است کمتر از این میزان باشد به هر حال 80 درصد از آنها مجددا برمی گردند لذا طرح توزیع مواد مخدر دولتی کمک می کند که مصرف مواد مخدر حالت مدیریت شده به خود بگیرد و همچنین جلوی اقتصاد بی قاعده مواد مخدر که بر اثر قاچاق، حمل و توزیع آن حاصل می شود، گرفته شود.

موسوی با بیان اینکه جلوگیری از مواد مخدر صنعتی از دیگر فواید اجرای طرح توزیع مواد مخدر دولتی است، بیان کرد: توزیع مواد مخدر دولتی به منزله این نیست که مصرف کننده هر زمانی که خواست مواد خود را از داروخانه تهیه کند. این شیوه توزیع باید از یک نظم و انضباطی برخوردار باشد هرچند ممکن است در ابتدا دچار هرج و مرجی شود ولی با گذشت زمان مردم خود، این مسئله را مدیریت خواهند کرد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار بیش از 4 میلیونی مصرف‌کنندگان مواد مخدر کشور اذعان کرد: طبق آمار نزدیک به 3 میلیون مصرف‌کننده دایم در کشور وجود دارد که این افراد بیمار محسوب می شوند و باید تحت معالجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه با توزیع مواد مخدر دولتی اعتیاد ما پاک تر می شود، اظهار کرد: باید تجربه قبل از انقلاب و کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد هرچند در ابتدا ممکن است با اشکالاتی مواجه شود ولی ما داریم یک کار بزرگ را آغاز می کنیم لذا نباید بترسیم، چون همیشه انجام کارهای بزرگ با مسایلی همراه بوده است.

موسوی با بیان اینکه هنوز نوع توزیع مواد مخدر دولتی مشخص نشده است، افزود: طبق سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر قرار است مواد کم خطر جایگزین مواد پرخطر شود.

وی با بیان اینکه با توزیع مواد مخدر دولتی نقش قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر کاهش می یابد، تصریح کرد: وقتی مواد مخدر به صورت رسمی توزیع شود دیگر قاچاق معنایی نخواهد داشت، اقتصاد آنها کساد می شود، اقتصادی که بسیار جذاب و پردرآمد است، همانطور که گفته می شود یکی از 4 اولویت پردرآمد حوزه اقتصاد تجارت مواد مخدر است که در صورت توزیع مواد مخدر دولتی تا حدودی کاهش خواهد یافت.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه اظهار کرد: به هر حال شرایط بهتر از این وضعیتی خواهد بود که الان داریم به گونه ای که هیچ کنترلی بر مواد آن نداریم، اصلا نمی دانیم از چه موادی تشکیل شده است، آیا خالص است یا ناخالص که در این صورت تا حدودی از مشکلات فوق کاسته می شود.

موسوی با بیان اینکه ما اکنون برنامه های کاهش آسیب را اجرا می کنیم، اظهار کرد: این بخش باید فراگیر شود و افراد متناسب با شرایطی که دارند به یکی از راه های درمان پاسخ دهند که یکی از راه های درمان هم همین کاهش آسیب است.


منبع: خبرگزاری شبستان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر