پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2244
۰۲ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
اندازه متن
یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد:

«توزیع مخدردولتی» طرحی که قبلا اجرا و موفقیت‌آمیز نبود/ انتقاد به واردات داروهای اعتیادآور

در حال حاضر دولت داروهای متادون و شربت تریاک را بین معتادان و برخی بیماران توزیع می‌کند اما این برنامه که به نوعی توزیع دولتی موادمخدر است، موفق نبود زیرا متادون به بازار آزاد نشت کرد و در هر جایی به راحتی می‌توان آن را خریداری کرد.
 محمدرضا قدیرزاده

پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با اعلام موافقت خود از کلیات طرح «توزیع موادمخدر دولتی»، ایراد وارد بر این طرح را نامشخص بودن جزییات آن دانست و گفت: در حال حاضر دولت داروهای متادون و شربت تریاک را بین معتادان و برخی بیماران توزیع می‌کند اما این برنامه که به نوعی توزیع دولتی موادمخدر است، موفق نبود زیرا متادون به بازار آزاد نشت کرد و در هر جایی به راحتی می‌توان آن را خریداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدرضا قدیرزاده با اشاره به سیاست‌ اخیر مسوولان و کارشناسان برای توزیع دولتی موادمخدر گفت: در حال حاضر نیز دولت در بحث توزیع موادمخدر فعال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی به طور رسمی سه داروی متادون، بوپرنورفین (B2) و شربت تریاک  توزیع می‌کند  و این مواد در همه کلینیک‌های ترک اعتیاد موجود هستند ادامه داد: اولین بار استفاده از این مواد در بحث «درمان نگهدارنده» در سال 82 مطرح و در نتیجه متادون به کشور وارد شد.

این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد در ادامه تصریح کرد: ابتدا قرار بود این مواد به طور خاص برای مصرف‌کنندگان هروئین و کارتن‌خواب‌ها توزیع شود اما در عمل متادون کم کم وارد بازار آزاد شد و دیدیم که افراد مختلف جامعه می‌توانستند آن را به راحتی از هرجایی تهیه کنند و همین موضوع منجر به عدم موافقت با طرح مذکور (توزیع مواد مخدر دولتی) شده است.

قدیرزاده با انتقاد از اینکه همین اتفاق درباره شربت تریاک افتاده است، افزود: در حال حاضر می‌بینیم معتادانی که برای درمان مراجعه می‌کنند حتی دارویشان را نیز خودشان تعیین می‌کنند. عده‌ای نیز از ترس اینکه در صورت مراجعه وارد سیستم پیگیری قضایی نشوند، هیچ‌گاه برای درمان داوطلب نمی‌شوند.

افزایش 6 درصدی مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر

وی با تاکید بر اینکه مساله اعتیاد یکی از اصلی‌ترین معضلات کشور است و رد پای اعتیاد  را می‌توان در هر معضل اجتماعی دیگری مشاهده کرد، تصریح کرد: براساس آخرین آمار ستاد مبازه با موادمخدر بیش از 2 میلیون و 800 هزار معتاد در کشور وجود دارد که این آمار نسبت به آمار سال 90 دو برابر شده است. در بحث آمار ناشی از مصرف موادمخدر نیز 3190 نفر  فوت ناشی از مصرف موادمخدر به چشم می‌خورد که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

قدیرزاده با تاکید بر اینکه با اصل طرح توزیع دولتی موادمخدر مخالف نیستم بلکه با شیوه اجرایی آن مخالفم، ادامه داد: زمانی که در سال 87 در سمت معاون بهزیستی استان تهران بودم، با مجموع دیگری از مدیران طرح توزیع متادون و سایر داروهای ترک اعتیاد را در مراکز کاهش آسیب تحت عنوان DIC آغاز کردیم و بین 10 تا 15 مرکز کاهش آسیب در این زمینه تاسیس شد. بدین ترتیب با توزیع متادون، کارتن‌خواب‌ها به جای تهیه هروئین به شکل رایگان متادون دریافت می‌کردند و با ادامه این روند می‌توانستند به تدریج وارد اجتماع شوند.

ورزشکاران حرفه‌ای که ترامادول مصرف می‌کنند

قاچاق ترامادول به کشور و عدم کنترل مسئله توسط وزارت بهداشت

این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با اشاره به آثار مثبت طرح توزیع متادن در مراکز DIC تصریح کرد: متاسفانه با تغییر مدیریت و شکل‌گیری «تفکرمقابله‌ای» در حوزه موادمخدر باعث شد این طرح متوقف شود و معتادانی که تا پیش از آن متادون دریافت می‌کردند دستگیر شده و به زندان بروند.

قدیرزاده با بیان این نکته که در گذشته قرص ترامادول به عنوان یک مسکن استفاده می‌شد، اما در حال حاضر به شکل گسترده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: میزان مصرف این قرص تا حدی افزایش یافته است که حتی ورزشکاران حرفه‌ای به عنوان دوپینگ از آن استفاده می‌کنند.

وی با انتقاد از همه‌گیر شدن مصرف داروی ترامادول درکشور و وارد نشدن وزارت بهداشت در زمینه کنترل این دارو افزود: در حال حاضر این دارو به کشور هم قاچاق و هم تولید می‌شود حال آنکه ایران نمی‌تواند مانند کشورهایی مانند هلند، توزیع این دارو را کنترل کند.

«اکسی کدون» دارویی که تمام کارشناسان اعتیادآور بودن آن را به وزارت بهداشت اعلام اما اعتنایی نشد

این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد، با انتقاد از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: زمانی که این وزارتخانه تصمیم گرفت دارویی نظیر اکسی‌کدون وارد کشور کند تمام متخصصان با این تصمیم مخالفت کردند و یادآو شدند این دارو، در بخش‌های دیگر جهان اعتیادآور بوده است اما مسوول مربوط به این وزارتخانه در تلویزیون اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این خصوص در حوزه تخصصی وزارت بهداشت است و ربطی به دیگران ندارد.

قدیرزاده با بیان اینکه اگر به جای رییس جمهور بود در ستاد مبارزه با موادمخدر از افراد کارشناس استفاده کرده و تلاش می‌کرد تا تمام حوزه‌ها و سازمان‌ها را در این زمینه درگیر کند، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر این تفکر به مردم القا شده است که در بحث موادمخدر تنها دولت است که می‌تواند نقش داشته باشد.

این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد در پایان بر اهمیت آموزش‌های لازم اطلاع‌رسانی و حمایت از فرد معتاد اشاره کرد و گفت: لازم است تا همه این عوامل برای کاهش آمار اعتیاد در دست هم بدهند.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر