پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2215
۲۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
اندازه متن
تصمیم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با کارشناسان ارزیابی شد:

سایه روشن مصوبه تحدید اعدام قاچاقچیان

همین که این قانون جدید باعث می‌شود عده‌ای کمتر اعدام شوند قطعاً خوب است اما این معیارهای کمی چندان مورد پذیرش نیست. من تصورم بر این است که اساساً حکم اعدام باید برای مواردی از قاچاق ماده مخدر تعمیم داده شود که افراد یا گروه‌ها دست به سلاح برده اند.
اعدام

اعلام خبر طرح کاهش مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر در روزهای گذشته با واکنش های مختلفی در بین حقوقدانان و کارشناسان مواجه شده است. در همین حال برخی حقوقدانان در گفت‌و‌گو با «ایران» اصلاحات صورت گرفته در قانون را مثبت و گروهی دیگر آن را ناکافی ارزیابی می‌کنند. این درحالیست که پیش از این سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفته بود: بر اساس اصلاح صورت گرفته مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر سنتی و ۲ کیلوگرم موادمخدر صنعتی در نظر گرفته شد. این در حالی است که پیش از این اعدام برای5 کیلوگرم ماده مخدر سنتی و 30 گرم ماده مخدر صنعتی در قانون پیش‌بینی شده بود.
سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با مثبت ارزیابی کردن تغییرات ایجاد شده در ماده الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر در کمیسیون قضایی مجلس به «ایران» گفت: بحث کاهش مجازات اعدام الان نزدیک به سه سال است که مطرح شده و اوایل فکر می‌کردند ما با تمام موارد اعدام مخالفیم در حالی که اینطور نبود. ما در کارگروه مربوطه در مجمع تشخیص به این نتیجه رسیدیم که اعدام‌ها در سه مورد باقی بماند در مواردی مانند گروه‌های مسلحانه، سرکرده باندها و در فعالیت‌های برون مرزی، اما در سایر موارد حذف شود و خوشبختانه نظر نماینده‌های مجلس هم همین بود این درحالیست که الان در قانون نزدیک به 20 مورد اعدام داریم.
او افزود: از سال 67 تاکنون نزدیک به ده هزار نفر به دلیل قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند و تعداد زیادی هم پای اعدام هستند و هنوز حکمشان اجرا نشده حالا پرسش این است که با این همه سخت‌گیری چرا باز هم قاچاق مواد مخدر در کشور اتفاق می‌افتد ضمن اینکه سالانه حدود 200 هزارنفر درهمین ارتباط توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند. او می‌افزاید: به نظر می‌رسد تشدید مجازاتها عملا تأثیری در کاهش جرایم نداشته از سوی دیگر نتیجه این همه مجازات‌های اعدام، این شده که امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا محکوم است به دومین کشوری که بعد از چین بیشترین آمار اعدام‌ها را دارد در حالی که بیش از 90 درصد اعدام‌ها در کشور ما مربوط به مواد مخدر است اما این امر باعث  پیامدهای بین‌المللی برای ایران شده لذا این موارد باعث شد تا به سراغ حذف مجازات اعدام در مقوله مواد مخدر برویم.
این کارشناس می‌افزاید: من این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنم چون قطعاً شمار اعدام‌ها کاهش می‌یابد اما باید دید به جای این اعدام‌ها چه مجازات‌های دیگری را قرار است جایگزین کنیم چون قبلاً اینطور بود که اگر فردی مثلاً به 15 یا 20 سال حبس محکوم می‌شد بعد از چندسال مشمول عفو می‌شد یا مرخصی می‌گرفت و مرتباً از زندان خارج می‌شد و بعد شاید حتی جرم را مجدداً تکرار می‌کرد. الان خوشبختانه نمایندگان در صدد اصلاح این قانون هم هستند که اگر مجازات اعدام را کاهش دادند در عوض مجازات حبس برای جرایم مواد مخدر را به گونه‌ای قانونی کنند که فرد دیگر نتواند مشمول عفو یا مرخصی و... شود و اگر 15 سال محکوم شد مجبور باشد عین 15 سال را در زندان بگذراند.
اعدام‌ها همدلی با مجرمین را افزایش می‌دهد
اما سامان نیک‌نژاد حقوقدان نظر دیگری دارد و به «ایران» می‌گوید: تغییراتی که در ماده الحاقی داده شده ابتدایی‌ترین و سطحی‌ترین تغییری بود که می‌شد در رابطه با مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام داد. ما مخالف اعدام بودیم و البته این با قصاص کاملاً فرق دارد چون بحث قصاص حکم شریعت است و متفاوت است اما ما اگر گفتیم مجازات اعدام را کاهش دهید منظورمان این نبود که میزان ماده مخدر را که قبلاً 30 گرم بود به 2 کیلوگرم افزایش دهید یا 5 کیلو را 100 کیلو کنید چون باز هم اگر کسی چند گرم بیشتر از دو کیلو شیشه حمل کند اعدام می‌شود و فرد دیگری با دو گرم کمتر از دو کیلو از اعدام رهایی می‌یابد. اشکال این قانون جدید
– البته اگر تصویب شود – این است که قاضی و دادگاه را عملاً به ترازو تبدیل می‌کند و به جای اینکه در اصلاح قانون به کیفیت مجازات اشاره شود عملاً به کمیت باز هم تأکید شده است.
او می‌افزاید: متأسفانه این‌گونه تصور می‌شود که اگر کسی نقدی به مجازات اعدام دارد می‌خواهد قبح و زشتی عمل قاچاقچی را در اذهان کاهش دهد در حالی که این طور نیست بحث ما این است بخشی از کسانی که در جرایم مواد مخدر اعدام می‌شوند از افراد فقیر و مناطق محرومی هستند که در برخی موارد مجبور به حمل ماده مخدر شدند مثلاً برای تأمین هزینه عمل جراحی یکی از اعضای خانواده اش. با اعدام اینها - که آمار دقیق‌شان را هم نداریم چون اعلام نمی‌شود- خشونت در جامعه بازتولید شده و خانواده‌های بی‌سرپرست بیشتر می‌شوند. از طرف دیگر تبعات این اعدام‌ها گاهی باعث ایجاد همدلی خطرناکی در جامعه می‌شود یعنی بین بزهکار و جامعه یک همدلی ایجاد می‌شود.
او می‌افزاید: مجازات نباید به سمتی پیش برود که وجدان جامعه شروع کند به همدلی با مجرمین.امروز در بین جرم شناسان و روانشناسان و بخش‌هایی از جامعه این همدلی وجود دارد. این حقوقدان خاطرنشان کرد: البته همین که این قانون جدید باعث می‌شود عده‌ای کمتر اعدام شوند قطعاً خوب است اما این معیارهای کمی چندان مورد پذیرش نیست. من تصورم بر این است که اساساً حکم اعدام باید برای مواردی از قاچاق ماده مخدر تعمیم داده شود که افراد یا گروه‌ها دست به سلاح برده اند.

مژگان جمشیدی

منبع: روزنامه ایران

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر