پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2198
۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۸
اندازه متن
معاون سازمان بهزیستی کشور:

میانگین سنی اغلب معتادان دارای رفتارهای پرخطر 35 سال است

طبق پژوهش های انجام شده، فاصله زمانی شروع مصرف مواد در زنان به سن شروع مصرف مواد در مردان در سه دهه اول عمر نزدیک تر شده است درحالیکه قبلا فاصله زمانی سن شروع مصرف مواد در زنان فاصله بیشتری با سن شروع مصرف مواد در مردان داشت.
محسن روشن پژوه

 معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در اجرای طرح ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر مصرف کنندگان مواد و زنان دارای رفتارهای پرخطر مشخص شد که میانگین سنی آنها تقریبا 35 سال است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن روشن‌پژوه افزود: میانگین سنی مصرف کنندگان مواد دارای رفتارهای پرخطر در این طرح 36.8 سال و میانگین سنی زنان دارای رفتار پرخطر در این طرح 33.7 سال بود.
وی با اشاره به نبود آمار قطعی و صحیح از معتادان پرخطر، خاطرنشان کرد: معاونت پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور برای اجرای برنامه ها و توسعه مداخلات برای گروه های هدف، نیاز به اطلاعات واقعی معتادان پرخطر دارد و چون شاهد گمانه زنی و ارزیابی های مختلف از آمار معتادان دارای رفتارهای پرخطر تحت عناوین معتادان متجاهر، سخت در دسترس و بی خانمان بودیم ، احصای آمار معتادان با رفتارهای پرخطر، بی سرپناه و بی خانمان از سال گذشته ، آغاز شد و اکنون در مرحله تجزیه داده ها هستیم. 
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر مصرف کنندگان مواد و زنان دارای رفتارهای پرخطر موسوم به RAR مخفف rapid assessment and response در 21 استان کشور که بررسی رفتار پرخطر معتادان در آنها اولویت داشت ، اجرا شد که از جمله این استان ها می توان به تهران، ایلام ، خراسان جنوبی، لرستان ، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی و خوزستان اشاره کرد.
روشن پژوه افزود: ازجمله رفتارهای شناخته شده در مصرف کنندگان مواد و زنان دارای رفتارهای پرخطر می توان به تزریق مشترک و روابط جنسی محافظت نشده اشاره کرد که به عنوان عوامل خطر در انتقال برخی عفونت های ویروسی مانند ایدز به شمار می روند.
وی اضافه کرد: البته رفتار پرخطر به هر رفتار ایجاد کننده یا عمق دهنده آسیب، اطلاق می شود.
وی با اشاره به نمونه گیری طرح ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر مصرف کنندگان مواد و زنان دارای رفتارهای پرخطر در محل پاتوق های معتادان اظهار داشت : ماده مصرفی اغلب آنان، هروئین بود و مصرف همزمان شیشه، کریستان و حشیش و همچنین مصرف همزمان تریاک و شیره و هروئین نیز گزارش شد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: 70 درصد مصرف کنندگان دارای رفتارهای پرخطر طی یک ماه اخیر مصرف هروئین و کراک را داشتند و میانگین سن شروع تزریق بین آنها ، 24.5 سال بود.
روشن پژوه افزود: 89 درصد مصرف کنندگان مواد را مردان و 11 درصد بقیه را زنان تشکیل می دادند که تقریبا با الگوی اعتیاد در جمعیت عمومی شباهت دارد ؛ همچنین 45 درصد این زنان سابقه رفتار جنسی پرخطر را داشته اند.
وی تصریح کرد: اغلب مردان و زنان معتاد دارای رفتارهای پرخطر ، سابقه ازدواج را داشته اند و میزان تحصیلات آنان عمدتا در مقطع ابتدایی یا بی سواد بود.
وی یادآور شد: طرح ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر مصرف کنندگان مواد و زنان دارای رفتارهای پرخطر در دو مرحله اجرا شد که مرحله اول طی 15 هفته شامل مصاحبه های فردی و گروهی با افراد مطلع، تشکل های مردم نهاد و نهادهای دولتی مسئول بوده و مرحله دوم نیز برای جمع آوری اطلاعات ، 10 هفته به طول انجامید.

سن مصرف مواد در زنان کاهش یافت
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت اعتیاد زنان در کشور گفت: سن مصرف مواد در زنان کاهش یافت و زنان، مصرف مواد خود را نسبت به گذشته زودتر شروع می کنند. 
روشن پژوه افزود: طبق پژوهش های انجام شده، فاصله زمانی شروع مصرف مواد در زنان به سن شروع مصرف مواد در مردان در سه دهه اول عمر ، نزدیک تر شده است درحالیکه قبلا فاصله زمانی سن شروع مصرف مواد در زنان فاصله بیشتری با سن شروع مصرف مواد در مردان داشت. 

 منبع: ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر