پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2184
۰۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
اندازه متن
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

از معتادان حمایت اجتماعی نمی شود

در زمینه اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در سه سال گذشته، اقدام خاصی صورت نگرفته است.اگر همه مردم برای اجتماعی شدن موضوع موادمخدر وارد کار نشوند، کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی امکانپذیر نمی شود.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود تاکید دولت مبنی بر توجه به آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد،‌ حمایت اجتماعی خوبی از معتادان نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا،سعید صفاتیان افزود: برای حمایت اجتماعی از معتادان بهترین فعالیت موضوع بیمه معتادان بود که در دولت یازدهم این موضوع مطرح شد و اکنون نیز برای تعدادی از این افراد عملیاتی شده است.
وی تصریح کرد: همچنین دولت یازدهم بودجه ای برای بیمه معتادان تخصیص داد و وزیر کشور نیز نگاه ویژه ای به این موضوع داشت، اما نتوانستیم آنچه را که در جامعه مشاهده می شود از آن نتیجه خوبی بگیریم، چون هنوز تمام معتادان از این خدمت بهره مند نشده اند.
وی با بیان اینکه بودجه 70 میلیارد تومانی برای بیمه معتادان در نظر گرفته شد، اظهارکرد: با وجود تمام نگاه های خاص به این موضوع و تاکید ویژه رئیس جمهوری، اما تاثیرگذاری آن را در جامعه نمی بینیم و در واقع در حوزه حمایت های اجتماعی معتادان هنوز دچار مشکل هستیم.

نبود برنامه ای عملیاتی برای کاهش آسیب های اجتماعی 
صفاتیان در ادامه به برنامه ششم توسعه در کشور که در اسفندماه سال گذشته تصویب شد، اشاره کرد و افزود: به همین منظور دولت از امسال مکلف شده است که با همکاری شورای اجتماعی و دیگر دستگاه های مرتبط، برای کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر در مدت این برنامه اقدام کند.
این کارشناس اعتیاد ادامه داد: برای اجرای طرح کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه طلاق، اعتیاد حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی باید آمار دقیقی از این آسیب ها داشته باشیم تا برای هر سال پنج درصد این آسیب ها در کشور کمتر شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، معتادان خیابانی، اعتیاد، بیماری های مزمن، مسکن در حوزه معتادان و کودکان کار و خیابانی که در ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه آمده نیز دولت باید برنامه داشته باشد.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید نقش سازمان ها اجتماعی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در کشور پررنگ تر شود چرا که اگر آنچه رئیس جمهوری و وزارت کشور برای آن برنامه ریزی می کنند، عملیاتی نشود وضعیت خوبی به ویژه در حوزه اعتیاد نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه های اجرایی در حوزه اجتماعی وارد کارهای عملیاتی حوزه های آسیب های اجتماعی نمی شوند، اظهار داشت: تاکنون برنامه ای عملیاتی برای آسیب های اجتماعی از سوی این دستگاه ها ندیده ایم.
صفاتیان ادامه داد: باید برای تعداد معتادان، کاهش آسیب ها و سیستم مقابله برنامه های کاربردی و عملیاتی داشت تا بتوانیم تولید مواد را کاهش داد.
این کارشناس اعتیاد افزود: در کابینه دولت دوازدهم باید افرادی که وارد در حوزه اجتماعی می شوند متخصص باشند و مستقیم به موضوع ورود پیدا کنند.
وی اضافه کرد: همچنین برای اجتماعی کردن موضوع مبارزه با موادمخدر در سه سال گذشته که مورد تاکید بسیاری از مسئولان کشوری بود، اقدام خاصی صورت نگرفته است.
صفاتیان گفت: اگر همه مردم برای اجتماعی شدن موضوع موادمخدر وارد کار نشوند، کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی امکانپذیر نمی شود و اگر با این روال باشد امکان افزایش آن هم وجود خواهد داشت.

دو سال توجه خاص به آسیب های اجتماعی
صفاتیان ادامه داد: بحث آسیب های اجتماعی طی دو سال گذشته با ورود مقام معظم رهبری به این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار شده است و تاکنون چهار جلسه با این موضوع با حضور رهبری، سران قوا و 23 دستگاه، وزراتخانه و سازمان مرتبط برگزار شده است.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات موثر در این زمینه اولویت بندی آسیب های اجتماعی است که مهمترین آنها اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی است و هر دستگاهی در این حوزه فعالیت دارد.
کارشناس اعتیاد اضافه کرد: به همین منظور ستاد مبارزه با موادمخدر طبق ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر مسئول سیاستگذاری، اجرا و هماهنگی در حوزه درمان، پیشگیری و آسیب پذیری است و سیاست ها و برنامه های آن مشخص است.
وی ادامه داد: باید برنامه هایی که در حوزه موادمخدر انجام شده میزان تاثیرگذاری و مفید بودن آن را دید تا بتوان برنامه ریزی درستی روی آن داشت به عنوان نمونه در بحث مقابله و دسترسی به موادمخدر باید مشاهده کرد که آیا مقابله سخت تر شده است یا نه و آیا معتادان به راحتی به موادمخدر دسترسی دارند یا نه؟ که اینها می تواند ملاکی برای برنامه ریزی درست در این زمینه باشد.

 325 هزار مصرف کننده شیشه در کشور 
صفاتیان ادامه داد: همچنین باید نوع مصرف موادمخدر در میان معتادان مورد ارزیابی قرار گیرد چون برخی مواد مانند شیشه مصرف آن تا حدودی نسبت به تریاک افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: براساس آمار سال 91 تعداد معتادان مصرف کننده شیشه 325 هزار نفر هستند که بیش از 65 تن مصرف شیشه دارند اما کشفیات در حوزه شیشه به 10 تن نمی رسد و کمتر از هفت تا هشت درصد خروجی شیشه کشف می شود.
صفاتیان افزود: بخاطر همین میزان کشفیات شیشه و دیگر موادمخدر مورد توجه و تشکر از سوی سازمان های بین المللی قرار گرفته ایم اما هنوز این ماده روانگردان در جامعه هست و تعداد زیادی از مردم نسبت به مصرف آن اقدام می کنند.
وی ادامه داد: قیمت مواد خیلی تغییر نکرده و دسترسی به موادمخدر خیلی راحت از طریق اینترنت و حتی شبکه های اجتماعی و تلفن همراه امکانپذیر است.

آمار دقیقی از معتادان نداریم 
این کارشناس اعتیاد افزود: در حوزه کاهش تقاضا بحث تعداد معتادان در کشور مطرح است چون اکنون آمار دقیقی از تعداد معتادان در کشور نداریم و معلوم نیست که آمار چه تعداد است. چند سالی است که آمار معتادان در کشور یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام می شود.
وی ابراز امیدواری کرد؛‌ در چند روز آینده ستاد مبارزه با موادمخدر آمار جدید معتادان در کشور را ارائه دهد چون برپایه آمار قبلی تعداد معتادان کاهش پیدا نکرده است و از طرفی دیگر آمار اعتیاد در زنان در حال افزایش یافته است.
صفاتیان درباره سن اعتیاد نیز گفت: روی سن اعتیاد نیز نمی توان مانور داد چون این موضوع هم بستگی به آمار معتادان در کشور دارد اما مصرف آن در میان نوجوانان افزایش یافته است.

 ماندگاری درمان در شیشه پایین اما در تریاک بالاتر
وی همچنین درباره پوشش مراکز درمانی و ماندگاری در درمان معتادان به عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و افزود:‌ در کشور به دلیل تغییر الگوی مصرف موادمخدر، مدت زمان ماندگاری در بخش درمان در حال پایین آمدن است و اکنون میزان ماندگاری درمان در موادی همچون شیشه و هروئین پایین اما در تریاک این ماندگاری بالاتر است.

منبع:  خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر