پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2176
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۵
اندازه متن
معاون سازمان بهزیستی کشور:

350 نوزاد مادران معتاد به بهزیستی منتقل شدند/خرید و فروش نوزاد جرم است

ممکن است برخی زنان بی خانمان و کارتن خواب در خارج از نظام بیمارستانی، زایمان داشته باشند که تلاش داریم این موارد را با کمک تشکل های مردم نهاد شناسایی کرده و خدمات دوران بارداری را به آنان ارائه دهیم و در نهایت از خرید و فروش نوزاد جلوگیری کنیم.
حبیب الله مسعودی فرید

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 نوزاد طی سال گذشته از مادران معتاد در بیمارستان ها متولد شدند که پس از بررسی های روانشناختی و مددکاری، نیمی از این نوزادان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل شدند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، حبیب الله مسعودی فرید افزود: نیمی دیگر از این 700 نوزاد نیز بعد از پذیرش اولیه به خانواده های درجه یک مادر معتاد یعنی به خاله ، دایی، مادربزرگ یا پدربزرگ واگذار شد ؛ این واگذاری ها دلایل مختلفی از جمله پیشگیری از خرید و فروش کودک داشته است.
وی تاکید کرد: خرید و فروش انسان به ویژه نوزاد و کودک، جرم است و این مساله در لایحه حمایت از کودکان در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و حتی نهادهای اطلاعاتی به آن توجه دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کسانی که اقدام به خرید و فروش نوزاد می کنند باید به فکر عواقب آن نیز باشند چراکه این مساله جزو جرائم مهم طبقه بندی شده است.
مسعودی فرید افزود: خرید و فروش نوزادان از سوی والدین معتاد انجام می شود و بنابراین برنامه هایی در این زمینه در بیمارستان ها هنگام زایمان مادر معتاد انجام می شود تا از خرید و فروش نوزاد پیشگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: گرفتن نوزاد از مادر معتاد در بیمارستان ها و مراکز درمانی می تواند دائم یا موقتی باشد.
وی اضافه کرد: باید از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در اطلاع رسانی و کمک به مادران قبل و بعد از زایمان استفاده کرد تا خرید و فروش نوزاد انجام نشود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بررسی های محیطی و میدانی نشان می دهد که موارد خرید و فروش نوزادان، کمتر شده است.
مسعودی فرید در پاسخ به این سئوال که سرنوشت کودکان در معرض خرید و فروش که خارج از نظام بیمارستانی متولد می شوند، چیست، گفت: خیریه ها و تشکل های غیردولتی و مردم نهاد نقش موثری در شناسایی و معرفی این نوزادان به سازمان بهزیستی دارند .
وی افزود: ممکن است برخی زنان بی خانمان و کارتن خواب در خارج از نظام بیمارستانی، زایمان داشته باشند که تلاش داریم این موارد را با کمک تشکل های مردم نهاد شناسایی کرده و خدمات دوران بارداری را به آنان ارائه دهیم و در نهایت از خرید و فروش نوزاد جلوگیری کنیم.
به گفته مسعودی فرید، اغلب موارد خرید و فروش نوزادان در کلانشهرها اتفاق می افتد چراکه موارد کارتن خوابی در شهرهای کوچک وجود ندارد یا خیلی کم است.
وی تصریح کرد: نوزادانی که پس از بررسی های لازم از مادران معتاد در بیمارستان ها جدا می شوند به مراکز شبانه روزی منتقل شوند و اگر مادر در مرحله بهبودی از اعتیاد و ترک قرار گیرد ، نوزاد با بررسی های لازم به او بازگردانده خواهد شد و در غیراینصورت در مراکز نگهداری باقی خواهد ماند یا به خویشاوندان مورد تائید و دارای صلاحیت ، واگذار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر