پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2172
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۱
اندازه متن
عضو کمیسون اجتماعی مجلس شوراي اسلامي:

ستاد مبارزه با مواد مخدر، تبديل به وزارتخانه شود

وزیر کشور با توجه به اینکه در امر اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر تلاش‌های بسیارارزنده‌ای درستاد مبارزه با مواد مخدر داشته اما بدليل مشغله هاي فراوان نمی‌شود تمام وقت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر وقت بگذارند؛ لذا ضرورت ایجاد وزارتخانه احساس می‌شود.
رسول خضری

عضو کمیسون اجتماعی مجلس شوراي اسلامي گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر بايد به وزارت مبارزه با مواد مخدر ارتقاء يابد؛ تا امكانات لازم و مكفي و بودجه مناسب را براي مبارزه با مواد مخدر در اختيار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر رسول خضری درباره رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: وزیر کشور و دبيركل ستاد براي تحقق اين رويكرد، تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای داشته است؛ به عنوان مثال " شورای امور اجتماعی" که در وزارت کشور ايجاد شده، بسیار خوب است و امیدواریم به زودی به مجلس بیاید و موافقت مجلس را هم داشته باشد.

وي افزود: 25 کشور در کل دنیا مستقيم درگیر مواد مخدر هستند که از بین آنها تنها دو کشور وزیر مبارزه با مواد مخدر دارند و متاسفانه مبارزه با اين پديده شوم در کشور ما در فاز ستادی متوقف شده است.

نماینده مردم ارومیه تصريح كرد: باید ستاد مبارزه با مواد مخدر بايد به وزارت مبارزه با مواد مخدر ارتقاء يابد؛  چرا كه اگر ستاد به وزارتخانه ارتقا نيابد کار همچنان مشکل خواهد بود.


خضري ادامه داد: متاسفانه ایران سالها در مسیر قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب و از غرب به شرق قرار گرفته بود؛ یعنی از شرق مواد مخدر سنتی وارد اروپا و کشورهای غربی مي‌شد و از آنجا مواد مخدر صنعتی از مسیر ایران عبور می‌کرد و به سمت شرق می‌آمد طي چند سال اخير و اقدامات خوبي كه انجام شد حجم ترانزيت از كشور بسيار پايين آمد اما انتظار و تلاش ما اين است كه این مسئله در کشورمان باز هم کمتر و كمتر شود و به ایران رسوخ نکند.


وي با بيان اينكه رسیدگی به آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری و اعتیاد اولویت مهم و نخست كشور است، اظهار داشت: در بین معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها 10 درصد زنان هستند؛ متاسفانه سن اعتیاد هم پایین آمده و میزان مصرف مواد مخدر در زنان نيز افزایش یافته است که طبیعتا بحث جرم و جنایت و طلاق و مسائل اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.

نماينده مردم اروميه ادامه داد: يكي از علل اعتياد، بیکاری جوانان است، جواني كه بیکار باشد به مواد مخدر پناه می‌برد ما باید موضوع بیکاری را به عنوان یک بحث آسیب‌شناسی دنبال کنیم چون جوانی که کار و زندگی داشته باشد کمتر دچار آسیب اجتماعی می‌شود .

خضري در ادامه به نظارت کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره كرد و گفت: معمولا کمپ های ترک اعتیاد 45 روزه یا یک ماهه برای مقابله با اعتیاد کار می‌کنند و این کافی نیست؛ یک فرد معتاد حداقل بین یک تا دو ماه فقط برای پاکسازی جسمی و فیزیکی نیاز دارد و دو سال هم باید برای رفع اعتیاد روانی روی فرد معتاد کار شود بدین ترتیب حداقل زمان برای توانمندسازی یک معتاد، 6 ماه است و بعد از آن باید برایش بستر اشتغال مهیا شود تا از آلوده شدن مجدد وي جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: ما این تقاضا را از رییس جمهور داریم که در حد وزارت، وزیر مبارزه با مواد مخدر منصوب کند؛‌چرا كه وزیر کشور با توجه به اینکه در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای و مثبتي در ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است و دارند اما طبيعتا بدليل مشغله هاي فراوان نمی‌شود تمام وقت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر وقت بگذارند؛ لذا ضرورت ایجاد یک وزارتخانه احساس می‌شود.

خضري تاكيد كرد: باید تدبیری شود تا راه برون رفت از این امر با هدف‌گذاری شفاف، برنامه‌ریزی دقیق و ابزار شفاف ایجاد شود و باید ساختار و سیاستگذاری در حد وزارتخانه براي ستاد تعریف شود تا به عملکرد و نتایج بهتر در مبارزه با موادمخدر برسیم.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر