پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 217
۰۳ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۷
اندازه متن
رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت:

جزییات بسته درمانی وزارت بهداشت برای اعتیاد کودکان

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت از پایلوت بسته خدمتی جهت پیشگیری و درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان خبر داد و جزییات این طرح را تشریح کرد.
اعتیاد کودکان

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا)، دکتر علیرضا نوروزی، درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد کودکان و نوجوانان، گفت: «سیاست ما این است که درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان در سطوح فوق تخصصی و زیر نظر فوق‌ تخصص‌های روانپزشکی کودکان و نوجوانان انجام شود.»

وی افزود: «همچنین در جاهایی که دسترسی به همکاران فوق تخصص وجود ندارد از متخصصان روانپزشکی استفاده شود. در حال حاضر ما در چهار شهر برنامه پایلوت درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان را برگزار می‌کنیم. البته این چهار شهر پایلوت با توجه به مشکلات بیشتری که در آنها وجود داشته انتخاب شدند و عبارتند از زاهدان، بیرجند، کرمان و تهران.»

تدوین بسته خدمتی سلامت محور برای رفع اختلال مصرف مواد در کودکان و نوجوانان

وی در توضیح جزییات بسته خدمتی وزارت بهداشت برای درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: «در حال‌ حاضر در دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، گروهی از همکاران فوق تخصص، متخصص و اساتید حوزه اعتیاد به صورت خاص در حال تدوین راهنمایی برای یک بسته خدمتی در حوزه اعتیاد و اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر هستند که در این بسته خدمات سلامت مورد نیاز را در حوزه اعتیاد کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر مانند کودکان خیابانی برای ما تهیه می‌کنند.»

پیشگیری و درمان دو اصل بسته مددکاری اعتیاد کودکان و نوجوانان

نوروزی همچنین از تدوین یک بسته مددکاری در زمینه اعتیاد کودکان نیز خبر داد و گفت: «به زودی ما کارگاه‌های ظرفیت‌سازی این بسته مددکاری را برگزار می‌کنیم. در این بسته‌ها خدمات پیشگیری اولیه قرار دارد؛ به این معنی که چه کمک‌هایی می‌توان به افرادی که هنوز گرفتار اعتیاد نشده‌اند، ارایه کرد تا گرفتار نشوند. علاوه بر خدمات پیشگیری، خدمات درمانی نیز در این بسته وجود دارد تا اگر فردی مصرف‌کننده مواد است، با اقدامات تعیین شده در این بسته‌ها درمان شود.»

درمان متناسب با گروه سنی برای کاهش آسیب‌های سوءمصرف مواد در کودکان و نوجوانان

وی در همین زمینه افزود: «در درمان هم درمان‌های دارویی و هم غیردارویی وجود دارد. همچنین بسته به نیاز فرد ممکن است درمان به صورت سرپایی یا بستری انجام شود. در این بسته پیش‌بینی شده که متناسب با شرایط خاص این گروه سنی، اقداماتی انجام شود که آسیب‌های مرتبط با مصرف مواد را در این افراد کاهش دهد.»

نوروزی در تشریح کارگاه‌های ظرفیت‌سازی که در این طرح پیش‌بینی شده نیز گفت: «کارگاه‌های ظرفیت‌سازی در این طرح محتواهای علمی و به روز شده را ظرفیت‌سازی می‌کنند؛ چرا که هم در کشور ما و هم در دنیا تجربه کمی در مورد چگونگی درمان یک کودک که به دلیل ناآگاهی یا سوءرفتار خانواده دچار اعتیاد شده، وجود دارد.»

وی با بیان اینکه گایدلاین استاندارد منتشر شده در این زمینه در دنیا بسیار محدود است، ادامه داد: «بنابراین در این کارگاه‌ها استانداردها را در اختیار همکاران خود قرار می‌دهیم تا با اطمینان بیشتری کار را انجام دهند و خدمات نیز استاندارد و یکسان شود. بنابراین این کارگاه‌ها حالت آموزشی برای ارائه‌دهندگان خدمت دارد.»

اعتیاد میان کودکان و نوجوانان غیرشایع است

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه اعتیاد در جمعیت کودک و نوجوان ما غیرشایع بوده و بسیار کم است، گفت: «البته آمار در این زمینه را باید با کمک آموزش و پرورش تعیین کرد. اما اینکه ما بحث درمان را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که ما حتی برای بیماری‌های نادر و غیرشایع نیز به ارائه خدمات استاندارد و مشخص کردن گایدلاین‌ها نیاز داریم و کار ما نیز این به عنوان یک مقدمه آغاز شده است.»

هدف وزارت بهداشت ارتقای کیفیت در ارائه خدمات درمان اعتیاد به کودکان و نوجوانان است

نوروزی در پاسخ به اینکه چقدر زمان برای کشوری شدن این برنامه پیش‌بینی می‌شود، گفت: «در حال حاضر این خدمات در دیگر شهرها نیز کمابیش انجام می‌شود، اما برای اینکه بتوانیم به صورت استانداردتر، با کیفیت بهتر و هماهنگی بیشتر این خدمات را ارائه دهیم، بهتر است که بر اساس این برنامه حرکت کنیم.»

وی افزود: «مثلا در کودکان خیابانی سازمان اصلی ساماندهی این جمعیت سازمان بهزیستی است و ما فقط در بخشی که مربوط به نیازهای بهداشتی و درمانی افراد است، مسئولیت داریم. باید هماهنگی میان سازمان‌ها را بیشتر کنیم، اما در حال حاضر هم این خدمات کمابیش در کشور ارائه می‌شود و هدف ما از این اقدامات ارتقای کیفیت و بهبود هماهنگی‌ها در این رابطه است.»

نوروزی همچنین توضیح داد که اساس سیستم درمانی این کودکان این است که اگر کودکی نیاز به حمایت داشته باشد، ارجاع باید از سوی سیستم حمایتی به سیستم پزشکی باشد. یعنی کودکانی که آسیب‌پذیر و محرومند ابتدا بر اساس فرآیند قانونی توسط دستگاه‌های حمایتی و سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند؛ سپس اگر نیاز به درمان اعتیاد یا مشکلات روانپزشکی وجود داشته باشد از طریق سیستم آن سازمان به ما ارجاع و دوباره تحویل این مراکز می‌شوند.

نوروزی در پایان درباره اعتبارات تعیین شده برای این طرح نیز گفت: «اعتباری که برای این طرح پیش‌بینی شده کم است و بهتر است که میزان آن افزایش یابد. در عین حال مبلغ ناچیزی را در این خصوص برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ذکر شده، ارسال کردیم.»

منبع : خبرگزاری ایسنا 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر