پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2122
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۱
اندازه متن
چه کسانی از اجرایی نشدن طرح «کدرهگیری سیگار» نفع می‌برند؟

نصب «کدرهگیری سیگار» بازهم به تعویق افتاد/ وزارت صنعت پاسخگو نیست؟

سامان دادن به واردات قانونی، ساماندهی واحدهای عرضه سیگار، تشدید مقابله با قاچاق سیگار و محدود کردن ترانزیت سیگار باعث شده است تا حجم قاچاق سیگار، از 600 میلیون دلار در سال 94 به حدود 380 میلیون دلار در سال 95 کاهش یابد.
قاسم خورشیدی

در حالی که قرار بود از اسفند ۹۵ نصب کدرهگیری بر محصولات دخانی اجرایی شود وزارت صنعت هنوز نتوانسته تولیدکنندگان و واردکنندگان را مجاب به اجرای این طرح کند و به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا سال گذشته ۳۸۰ میلیون دلار سیگار قاچاق وارد کشور شد. 

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری تسنیم، قاسم خورشیدی با اشاره به موضوع برنامه‌ریزی‌های قبلی برای شناسه‌دار کردن و ثبت کد رهگیری بر محصولات دخانی و سیگار از تاخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این برنامه انتقاد کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی مقرر شده بود تا از ابتدای سال جاری (96)، تمام سیگارهای تولید شده در داخل و وارداتی به شناسه و کدرهگیری مجهز شوند و سیگارهای فاقد این دو مولفه اجازه عرضه در سطح بازار را نداشته باشند ولی متاسفانه شاهدیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد از برنامه‌ریزی‌های انجام شده عقب مانده است و هنوز محصولات دخانی به این دو مولفه مجهز نشده‌اند.

وی در پاسخ به چرایی این عقب‌افتادگی در عمل به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه گفت: متأسفانه مسئولان امر عنوان کرده‌اند که هم کارخانه‌های تولید سیگار داخلی و هم کارخانجات خارج از کشور که محصولات دخانی را برای بازار ایران تولید می‌کنند، با مشکلات سخت‌افزاری برای نصب کدرهگیری و شناسه مواجه هستند و این مشکلات باعث تاخیر در اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه است.

خورشیدی اضافه کرد: این انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد تا هرچه سریعتر نسبت به اجرای این توافقنامه و شناسه‌دار کردن و ثبت کدرهگیری برای محصولات دخانی و سیگار اقدام کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه نصب کدرهگیری و شناسه تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از واردات قاچاق سیگار به کشور می‌شود افزود: یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح، مقابله با ورود سیگار و محصولات دخانی قاچاق به کشور است چراکه شناسه‌دار کردن این محصولات و مجهز شدن تولیدات داخل کشور و واردات قانونی این محصولات می‌تواند به هوشمندتر شدن و موثرتر شدن بازرسی‌های دستگاه‌های نظارتی در این حوزه بیانجامد.

خورشیدی با اشاره به توفیقات بدست آمده در مبارزه با قاچاق سیگار و محصولات دخانی نیز گفت: سامان دادن به واردات قانونی، ساماندهی واحدهای عرضه سیگار، تشدید مقابله با قاچاق سیگار و محدود کردن ترانزیت سیگار باعث شده است تا حجم قاچاق سیگار، از 600 میلیون دلار در سال 94 به حدود 380 میلیون دلار در سال 95 کاهش یابد.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این ستاد سعی کرده تا با محدود کردن ترانزیت سیگار، از ورود غیرقانونی سیگار به کشور جلوگیری کند و بر اساس این تصمیم، در حال حاضر ترانزیت سیگار به کشور تا اندازه زیادی محدود شده و ترانزیت این محصول، نیازمند اخذ مجوزهای ویژه است.

به گزارش تسنیم، حال این سوال وجود دارد که با وجود واردات غیرقانونی بیش از 1520 میلیارد تومان سیگار قاچاق به کشور و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری و مسئولان دولتی، عدم اجرای این طرح که تا حد بسیاری می‌تواند به کاهش قاچاق سیگار به کشور بیانجامد با چه توجیهی انجام می‌شود؟ اینکه چه دست‌هایی در پسِ پرده این تاخیر در عدم اجرایی شدن این موارد قرار دارد و چه کسانی از تاخیر در اجرای این طرح منتفع خواهند شد و دولت چه برخوردی با این موارد خواهد داشت؟

 منبع: خبرگزاری تسنیم


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر