پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2099
۲۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
اندازه متن
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

راه اندازی اتاق های تزریق منتفی نشده/منتظر مصوبه دو استان هستیم

درخواست راه اندازی اتاق امن تزریق توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ارسال شده بود و ما این موضوع را در جلسه اصلی ستاد مطرح کردیم و سپس این درخواست به کمیته درمان احاله و در کمیته درمان مصوب شد.
دکتر پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه راه اندازی اتاق های تزریق به هیچ عنوان منتفی نشده است گفت:هزینه های راه اندازی این اتاق ها از محل بودجه کاهش آسیب تامین خواهد شد.

دکتر پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان در خصوص راه اندازی اتاق های تزریق گفت: راه اندازی اتاق های تزریق به هیچ عنوان منتفی نشده است،ما درخواستی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور داشتیم که در استان هایی که نیاز وجود دارد و متقاضی هستند، بتوانیم مرکز مصرف مدیریت شده مواد را در راستای اصل 57 سیاست های کلی مبنی بر کاهش 25 درصدی با مدیریت مصرف را ایجاد کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این مدیریت مصرف یعنی ما به هر طریق ممکن رابطه قاچاقچی با مصرف کننده مواد را قطع کنیم، یعنی یک عده را پارک کنیم و یک عده را تحت پوشش درمان نگهدارنده قرار دهیم و یک عده را که شدت اعتیادشان بسیار زیاد است ممکن است اصلا نتوانیم آنها را از مواد مخدر جدا کنیم(تعدادشان هم زیاد نیست )اقداماتی انجام دهیم لذا می گوییم علیرغم اینکه مصرف مواد اینها را تایید نمی کنیم اما اگر مصرف شان پرخطر باشد یا همراه با ناخالصی و تزریق مشترک باشد که منجر به اشاعه HIV‌ (ایدز) باشد برای خود و جامعه خطرناک است، اینها را در دنیا می گویند شما مصرف مدیریت شده برای آنها راه اندازی کنید این درخواست از این دو سازمان ارسال شده بود و ما این موضوع را در جلسه اصلی ستاد مطرح کردیم و سپس این درخواست به کمیته درمان احاله شد و در کمیته درمان مصوب گردید.

افشار ادامه داد: درخواست شان این بود که در 2 استان اتاق های تزریق راه اندازی شود. ما در کمیته درمان یک مصوبه بسیار هوشمندانه داشتیم،‌ گفتیم به شرط اینکه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که دستگاه های فرهنگی، درمانی، انتظامی، امنیتی و قضایی عضویت دارند راه اندازی این مرکز به تصویب برسد چون ممکن بود در آنجا حساسیت هایی وجود داشته باشد و این به این معناست که همه این دستگاه ها در راه اندازی اتاق های تزریق اتفاق نظر دارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ما این مصوبه ستاد را به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ،سازمان بهزیستی و به علاوه دو استان متقاضی ابلاغ کردیم لذا ما مخالف راه اندازی اتاق های تزریق نیستیم و اگر هم نیاز باشد و مصوبه شورای هماهنگی استان وجود داشته باشد، حمایت می کنیم اگرچه خود ما تبلیغ کننده و مشاوره راه اندازی نداریم ولی اگر نیاز باشد حمایت خواهیم کرد.

وی گفت: هنوز مصوبه ای برای ستاد مبارزه با مواد مخدر از شورای هماهنگی این دو استان صورت نگرفته است که این موانع را مرتفع کرده باشند و بخواهند اتاق های تزریق را راه اندازی کنند. اگر مصوبه ارسال شود این اقدام عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به هزینه های راه اندازی اتاق های تزریق اظهار کرد: در حال حاضر هزینه های اتاق های تزریق فقط محدود به 2 استان بوده و در هر استان یک مرکز راه اندازی خواهد شد.

افشار ادامه داد: مطمئنا اگر مرکزی راه اندازی شود ،چون در راستای کاهش آسیب مانند کاهش مرگ و میر و کاهش بار ویروس های بیماری بازپدید و نوپدید مانند HIV‌ و هپاتیت است از محل بودجه کاهش آسیب برای این مراکز اعتبار و منابع انسانی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: ما برای DIC‌ ها و شلترها پروتکل و دستورالعمل هایی داریم و برایشان تامین هزینه می کنیم. اگر راه اندازی اتاق های تزریق هم عملیاتی شود مطمئنا مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر