پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2066
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۲۶
اندازه متن
در تصمیمات شهری جای زنان کارتن خواب خالی است

از تمایل زنان معتاد، به کارتن‌خوابی تا ابهامات 8 میلیاردی ستاد سمن‌های شهر تهران

در بیمارستان‌های تهران روزانه دو نوزاد معتاد متولد می‌شوند. اگر این کودکان سم‌زدایی و در اختیار بهزیستی قرار داده شوند، آینده خوبی در انتظارشان است/طول اقامت این نوزادان در شیرخوارگاه به شش ماه کاهش یافته است.
فاطمه دانشور

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از نگاه مردانه مدیریت شهری و جای خالی توجه به زنان گلایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، فاطمه دانشور در نشست خبری خود که پیرامون تشریح عملکرد کمیته اجتماعی شورای شهر برگزار شد، با بیان اینکه تخصص قبلی من در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است، گفت: من در طول سال‌های گذشته 21 بازدید از حاشیه شهر تهران و نقاط آسیب‌پذیر داشتم که عمده بازدیدهایم از ساعت 23 تا 3 بامداد بوده است که منجر به ارائه 63 گزارش در حوزه زنان، کودکان اعتیاد و... شده است.

وی با بیان اینکه برای حمایت بچه‌های کار ساختار نظام‌مند و قانونی نداریم، گفت: به عنوان مثال یک دختر 8 ساله تبعه یکی از کشورهای همسایه در آلونک 6 متری توسط پدرش از صبح تا شب زندانی می‌شده و به دلیل آنکه تبعه بود، بهزیستی نمی‌توانست وارد عمل شود و این نشان‌دهنده خلاء قانونی است.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه شاهد ضعف هماهنگی بین بخشی هستیم، تصریح کرد: دولت به لحاظ قانونی باید مقدمات رفاه اجتماعی را فراهم کند و ما می‌توانیم با ارائه گزارش‌های خود به دستگاه‌های دولتی آنها را در راستای تحقق رفاه اجتماعی کمک کنیم.

دانشور با بیان اینکه آمار اولیه ما درخصوص زنان کارتن خواب 1000 تا 1500 نفر است، گفت: برای آقایان معتاد گرم‌خانه و سامان‌سرا وجود دارد اما برای زنان، سامان‌سرا و گرم‌خانه‌ای نیست و این نشان می‌دهد که مدیریت شهری نگاه مردانه دارد و اگر یک زن مدیر وجود داشت، قطعا نسبت به ساماندهی زنان کارتن‌خواب و معتاد رها شده در سطح شهر حساس بود.

وی با بیان اینکه 7 بازدید از مرکز زنان شفق داشتم و با پیگیری‌های من مرکز بهاران در منطقه 2 برای زنان ایجاد شد، گفت: از زندان زنان هم بازدیدهایی داشته و شهرداری تهران با اختصاص 3 میلیارد تومان موظف به آزادسازی زنان زندانی شد.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران دلیل غیبت‌های مکررش در صحن علنی شورای شهر تهران را نیز توضیح داد و گفت: مجبور بودم برای ارائه گزارش‌هایی به نهادهای مختلف همچون وزارت بهداشت و... در جلسات مختلف بیرون شورا حاضر شوم و از هیات رییسه شورای شهر نیز مرخصی می‌گرفتم.

دانشور با بیان اینکه پیگیری‌های ما در شورای شهر تهران سبب شد در بهمن‌ماه سال گذشته وزارت بهداشت طی ابلاغیه‌ای به بیمارستان‌ها اعلام کند که باید نوزادان مادران معتاد سم‌زدایی شوند و اگر خطر سوءرفتار وجود داشته باشد نوزادان با قید فوریت به بهزیستی تحویل داده شوند.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های تهران روزانه دو نوزاد معتاد متولد می‌شوند، گفت: اگر این کودکان سم‌زدایی و در اختیار بهزیستی قرار داده شوند، آینده خوبی در انتظارشان است، چراکه من به دلیل نگرانی از رسوب این کودکان از 4 شیرخوارگاه سطح شهر بازدید کرده و تک به تک وضعیت این نوزادان سم زدایی شده را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که طول اقامت این نوزادان به شش ماه کاهش یافته و اگر سم‌زدایی و سالم شوند می‌توانند مورد فرزندخواندگی قرار گرفته و آینده خوبی داشته باشند.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول این سال‌ها 70 مرکز نگهداری راه‌اندازی شده است، گفت: مراکز بهاران، پرتو و توسعه مراکز ویژه نگهداری زنان از این جمله بوده و در بودجه 96 نیز ایجاد مرکز اتحاد که ویژه مادران و کودکان معتاد است، و همچنین ایجاد 4 مرکز بازپروری معتادان پیش‌بینی شده که طرح‌های مطالعاتی آنها در شورای شهر تهران وجود دارد.

دانشور با بیان اینکه ما در پروژه‌های حمایتی همچون ایجاد مراکز بهاران، شاهد ضعف مطالعات هستیم، گفت: اقدامات عملیاتی که بدون مطالعه باشد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و من به نحوه مدیریت مراکز نگهداری انتقاد دارم.

افزایش رقم وام زنان سرپرست خانوار

وی از افزایش رقم وام زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: در گذشته مبلغ سه میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار وام ارائه می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده این رقم به 5 میلیون تومان افزایش یافته و در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که وام‌های بلاعوض به این افراد داده شود.

به گفته رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران فهرست NGOهایی که کمک مالی از شورای شهر و شهرداری دریافت کرده‌اند موجود است و این NGOها از 5 تا 30 میلیون تومان بنا بر طرح‌های ارائه شده، دریافت کرده‌اند.

دانشور همچنین درباره آخرین وضعیت کودکان بی‌هویت و بی‌شناسنامه در شهر نیز گفت: متاسفانه بحث هویت در حقوق و منشور شهروندی مغفول مانده و هنوز آنطور که می‌خواستیم در وزارت کشور اقداماتمان در این حوزه اثرگذار نبوده است و پیشنهاد کرده‌ایم که شورای شهر رایزنی کند که حداقل یک کرسی در کمیته اجتماعی وزارت کشور داشته باشیم، چراکه وقتی آمارهایمان درخصوص کودکان بی‌هویت را به مسوولان و وزرا اعلام می‌کنیم تعجب می‌کنیم که این تعداد کودک بی‌هویت در شهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیمارستان‌ها به راحتی کودکان معتاد را برای ترک پذیرش نمی‌کنند، تصریح کرد: باید مددکار اجتماعی یک پروسه زمان‌بر حکم قاضی را دریافت کند تا بیمارستان نسبت به پذیرش این کودکان اقدام کند و این در حالی است که وضعیت‌مان در خصوص زنان معتاد در شهرستان‌ها بدتر است که با سختی و به طور موردی، توانسته‌ایم اقدامات موثری انجام دهیم.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در 16 شهرستان اطلاعات درخصوص وضعیت کودکان و زنان را کسب کرده‌ایم، گفت: در برخی از شهرها شاهد سقط جنین در ماه‌های بالا همچون 6 و 7 ماهگی بوده و در حال جمع‌آوری گزارش برای وزارت بهداشت هستیم.

دانشور درخصوص جای خالی برنامه‌ریزی برای زنان کارتن‌خواب در مدیریت شهری و بودجه 96 گفت: یک مرکز بهاران برای زنان معتاد ترک کرده در نظر گرفته شده و ظرفیت مراکز چیتگر و لویزان نیز افزایش یافته است اما میزان تقاضا و نیاز جامعه با یکدیگر برابر نیست به گونه‌ای که در مراکز بهاران ویژه زنان، ما شاهد ریزش زیادی بودیم به گونه‌ای که در روز اول 40 نفر پذیرش شدند اما حالا تعداد این افراد به 10 نفر رسیده و این نشان می‌دهد که ترک اجباری جوابگو نیست و تمایل زنان به ترک اعتیاد زیر 5 درصد است و بیشتر دوست دارند در شرایط کارتن‌خوابی و اعتیاد باقی بمانند.

به گفته رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، زنان معتاد کارتن‌خوابی را به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته‌اند.

دانشور همچنین درتشریح اقداماتش در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد گفت: این تشکل 12 عضو دارد که 5 عضو آن از اعضای شورای شهر هستند اما هنگامی که وارد این ستاد شدیم شمشخص شد که روال آیین‌نامه طی نشده و بانک اطلاعاتی که از سمن‌ها وجود داشت، ناقص است به گونه‌ای که سمن‌هایی که اسم‌شان در بانک بود، اصلا NGO نبودند و بر همین اساس سعی کردیم این موضوع را حل کنیم.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در مورد 8 میلیاردی که در ستاد سمن‌ها جابه جا شده بود تصریح کرد: عدد 8 میلیارد که ازسوی یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شده بود، حساسیت‌هایی را ایجاد کرد که 4 میلیارد آن مجددا به خزانه شورای شهر تهران برگردانده شد و مابقی آن را نیز باید از رییس ستاد بپرسید اما این افراد عنوان کردند که 4 میلیارد باقیمانده را به NGOها کمک کرده‌اند اما هنوز ریز نام و جزییات کمک به این NGOها که باید روی سایت شورا و در اختیار اعضا قرار بگیرد نیز ارائه نشده است که باید رییس ستاد در این خصوص پاسخگو باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر