پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2061
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۴۲
اندازه متن
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر

مرگ سالانه ۳۰۰۰ ایرانی به دلیل اعتیاد/افزایش ۶۰ درصدی مرگ و میر معتادان در سال جاری

نکته مهم در مورد مرگ و میرهای معتادان در ایران این است که مرگ و میرهای ناشی از عوارض حاد مصرف مواد مانند اوردز یا مصرف بیش از حد عوارض حاد ناشی از مصرف ناخاص مواد و سرب و غیره افزایش یافته است.
پرویز افشاز

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:براساس گزارش پزشکی قانونی ،سالانه حدود سه هزار نفر به علت عوازض حاد یا عوارض مزمن ناشی از سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند ،این رقم در ۹ ماهانه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، پرویز افشار بیان کرد: نکته مهم در مورد مرگ و میرهای معتادان در ایران این است که مرگ و میرهای ناشی از عوارض حاد مصرف مواد مانند اوردز یا مصرف بیش از حد عوارض حاد ناشی از مصرف ناخاص مواد و سرب و غیره افزایش یافته است.

افشار تصریح کرد:بر اساس استاندارد بین المللی باید 30 تا حداکثر 50 درصد از کل مرگ و میرهای معتادان ناشی از عوارض حاد باشد که این رقم در ایران حدود 62 درصد می باشد، ما در حال انجام اقدامات لازم  برای کاهش آسیب معتادان و جلوگیری از اوردز جهت کاهش عوارض مرگ و میر  معتادان هستیم ،این شاخص جز شاخص های مهمی است  که باید توسعه یابد.

معاون کاهش تقاضا و  توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سهم مرگ و میر زنان معتاد هم دقیقا بر اساس سهم زنان از کل معتادان کشور است ،یعنی چون 10 درصد از معتادان ما در کل کشور را زنان تشکیل می دهند از مرگ و میر هم حدود  10تا 11 درصد  سهم دارند.

وی با بیان اینکه اعتیاد از نظر بار بیماریها جزو پنج بیماری اول در کشور است اظهار کرد: همچنین در ردیف پنج عامل اول مرگ و میر در کشور قرار دارد. یکی از اصلی ترین گلوگاه‌های توانمندسازی افراد و مصون سازی آنها از اعتیاد فضاهای آموزشی هستند.

افشار با اشاره به شیوع مواد مخدر بین دانش آموزان خاطر نشان کرد: این شیوع، یک درصد است که بین دانش آموزان بین سنین سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی بوده است که علاقه به مصرف نشان داده اند؛ البته این یک درصد نشان از اعتیاد قطعی دانش آموزان نیست بلکه بیشتر به صورت تفننی و مصرف بار اول است.

معاون کاهش تقاضا و  توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 97 درصد از جامعه ما پاک هستند، تصریح کرد: هدفگذاری کاملا شفاف است و مبتنی بر چند فضای اصلی هدفگذاری‌های مناسبی را انجام داده‌ایم. خانه و محله یکی از اهداف ما هستند که البته بخش قابل توجهی از خانه و محله در اختیار وزارت آموزش و پرورش است. محل بعدی فضای کاری - اداری و البته بخش قابل توجه دیگر فضای مجازی است که جوانان و نوجوانان ما ساعات طولانی را در آن وقت صرف می‌کنند.

 منبع: خبرگزای شبستان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر