پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2048
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۰
اندازه متن
رئیس سازمان بهزیستی خبر داد:

خروج مراکز میان‌راهی معتادان از حالت سرپناه/ اجرای «دادگاه درمان‌مدار» برای معتادان مراکز ماده ۱۶

تجربه جهانی نشان داده مراکز ماده ۱۶ کارساز نیست. با بازنگری در پروتکل‌های درمانی، ارتقای مراکز نگهداری، اصلاح مراکز ماده ۱۵، به کارگیری افراد متخصص، گسترش TC و همچنین توانمندسازی این افراد می‌توان وضعیت را بهبود داد.
 انوشیروان محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه به دنبال این هستیم فعالیت مراکز میان‌راهی و شلترها از حالت سرپناهی خارج شوند،گفت: روش «دادگاه درمان‌مدار» را برای معتادان مراکز ماده۱۶ در 5 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی بندپی گفت: می خواهیم فعالیت مراکز میان‌راهی و شلترها از حالت سرپناهی خارج شوند تا افراد در این شلترها مراحل درمانی را طی کرده و توانمند هم شوند.

وی با اشاره به افزایش بودجه در زمینه حرفه آموزی معتادان گفت: در حوزه ساماندهی معتادان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها نیز به دنبال حمایت بیشتر خیرین هستیم و همچنین تمایل داریم با برنامه ریزی انجام شده به بخش خصوصی هم این حوزه را واگذار کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در مورد وضعیت مراکز ماده ۱۶ نیزدر ابتدا ۸ شرط گذاشتیم تا مسئولیتش را قبول کنیم.اکنون نیز با وجود این پیش شرط ها قوه قضائیه همکاری خوبی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین روش درمان «دادگاه‌مدار» برای این معتادان اجرا می شود و هر معتاد دیگر مجرم شناخته نمی‌شود چون لازم است نگاه مجرمانه را برداریم و این مراکز را به مراکز اقامتی میان مدت ماده ۱۵ تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه جهانی نشان داده مراکز ماده ۱۶ کارساز نیست گفت: با بازنگری در پروتکل‌های درمانی، ارتقای مراکز نگهداری، اصلاح مراکز ماده ۱۵، به کارگیری افراد متخصص، گسترش TC و همچنین توانمندسازی این افراد می‌توان وضعیت را بهبود داد.

محسنی از اجرای طرح دادگاه‌های درمان مدار به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این برنامه در پنج استان تهران، قزوین، البرز، سیستان و گیلان اجرا می شود و اگر مقدمات کار فراهم شود، احتمال آغاز این طرح تا قبل از پایان سال نیز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر