پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2027
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۲
اندازه متن
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

کاهش مجازات جرائم مرتبط با مواد مخدر موجب تجری مجرمان می شود

زیرساخت هایی که در صورت حذف اعدام از قوانین جاری کشور باید ایجاد شود تا مجرمانی که درحوزه قاچاق موادمخدر فعالیت می کنندو موردپیگرد قرار گیرند،در کشور فراهم نیست به همین دلیل برداشتن قانون مجازات اعدام، موجب تسری و تجری مجرمان این حوزه می شود.
محمد مسعود زاهدیان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی اعلام کرد: تصویب کاهش مجازات اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدر، سبب تجری مجرمان می شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سردار محمد مسعود زاهدیان درباره موافقت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با ماده واحده طرح الحاق یک ماده به قانون مجازات مبارزه با موادمخدر مبنی بر کاهش مجازات اعدام، افزود: پلیس مجری قانون است و به عنوان پلیس هر آنچه در مجلس شورای اسلامی و مراجع قانونگذاری کشور تصویب شود، اجرا می کند.

وی تصریح کرد: اما زیرساخت هایی که در صورت حذف اعدام از قوانین جاری کشور باید ایجاد شود تا مجرمانی که در حوزه قاچاق مواد مخدر فعالیت می کنند و مورد پیگرد قرار گیرند، در کشور فراهم نیست به همین دلیل برداشتن قانون مجازات اعدام، موجب تسری و تجری مجرمان این حوزه می شود، امروز با فردی که جرم حمل مواد مخدر داشته و از طرفی قانون اعدام هم نسبت به او اجرا نمی شود، چه رفتاری باید کرد، آیا می خواهند او را برای مدتی در زندان نگه داشته و بعد از مدتی عفو خورده و بیاید بیرون یا از داخل زندان شبکه قاچاق را هدایت کند؟

سردار زاهدیان گفت: این قانون باید در صورتی حذف شود که بازدارندگی ایجاد شود، اما سووال این است که در بازدارندگی چه زیرساختی برای نگهداری این افراد فراهم کرده ایم؟ در حالی که قرار بود ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر یعنی ایجاد اردوگاه هایی با شرایط سخت برای نگهداری مجرمان و محکومین مواد مخدر ایجاد شود تا وجود این اردوگاه ها بازدارندگی برای پیشگیری از گرایش افراد تبهکار به سمت قاچاق مواد مخدر ایجاد کند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اضافه کرد: این در حالی است که اکنون محکومان این حوزه در شرایط خوب در زندان ها نگهداری می شوند و هزینه ای نیز برای کشور دارند، از سوی دیگر معضلات و مشکلاتی در زندان در حوزه قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده اند.
سردار زاهدیان تاکید کرد: اگر قرار باشد قانون حذف اعدام ساری و جاری شود باید همه این موارد دیده شود، چه اشکالی دارد که زندانیان مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر که برای جامعه خطر ایجاد کرده اند، هروئین را به داخل کشور و شهرها وارد کرده اند، زندگی و خانواده ها را متلاشی کرده اند، در شرایط ویژه ای نگهداری شوند، به همین دلیل در کنار حذف مجازات اعدام باید حتما سخت گیری دیگری جایگزین شود که بازدارندگی داشته باشد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی اعلام کرده اند که قانون اعدام در این حوزه بازدارنده نبوده در حالی که این طور نیست تاکنون در جایی که احکام صادره به موقع اجرا شده و قوه قضائیه حکم صادره را اجرا کرده است، به شدت بازدارنده بوده اما در عین حال در برخی استان ها اعمال ملاحظات سبب شده تا اثربخشی نداشته باشد.
وی گفت: چرا باید حکم فردی که با یک تن هروئین دستگیر شده و عامدانه و عاقلانه این جرم را مرتکب شده است، پنج سال اجرا نشود و وکلا دنبال این مساله باشند که خلوص مواد مخدر بالا یا پایین بوده ، کسی که هروئین می فروشد دیگر فرقی نمی کند که 50 درصد یا 100 درصد خلوص داشته باشد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: چنانچه قانون حذف اعدام جرائم مرتبط به مواد مخدر با در نظر گرفتن تمام شرایط لازم، اجرا نشود، مطمئنا در حوزه های اجتماعی در آینده شاهد اثرات خوبی نخواهیم بود، وقتی فرد بیم نداشته باشد که مجازات قاچاق اعدام نیست، شاهد مشکلاتی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه باید جرم با مجازات هماهنگی داشته باشد، گفت: بسیاری از قاچاقچیان معتاد نیستند و حتی یک نخ سیگار هم استعمال نمی کنند، براین اساس چطور می شود با کسی که سبب نابسامانی در جامعه شده، جوانان را به کام اعتیاد، نیستی و نابودی سوق داده و خانواده ها را متلاشی کرده ، مجازاتی هم سنگ آن اجرا نشود، چطور می شود در برابر خیانتی که به جامعه روا داشته ، برخوردی نداشته باشیم براین اساس لازم و ضروری است که بین جرم و مجازات هماهنگی وجود داشته باشد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر