پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2026
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۵
اندازه متن
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

همکاری ایران برای کشت جایگزین تریاک در ولایت فراه افغانستان/انسداد 250کیلومتر از مرزهای شرقی

کل مرز شرقی ایران حدود 1700 تا 1800 کیلومتر است که حدود 250 کیلومتر آن در مرز ایران و پاکستان در حال مانع گذاری است و بقیه آن مسدود و مانع گذاری شده است.
هادی نژاد

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از همکاری ایران با افغانستان برای کشت جایگزین تریاک در ولایت فراه افغانستان خبر می‌دهد و از انسداد 250 کیلومتر مرز باقیمانده در شرق کشور می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسدالله هادی نژاد از برنامه‌ریزی و همکاری ایران با دولت افغانستان برای کشت جایگزین در ولایت فراه در افغانستان خبر می‌دهد و درباره انسداد مرزهای شرقی نیز می‌گوید: از حدود 1700 تا 1800 کیلومتر مرز شرقی کشور، تقریبا تمام مرز ایران و افغانستان به روش‌های مختلف مانع گذاری و مسدود شده است و امکان تردد کاروانی قاچاقیچان وجود ندارد اما در مرز ایران و پاکستان هنوز حدود 250 کیلومتر مرز مسدود نشده داریم و بناست در صورت تامین اعتبار تا آخر دولت یازدهم، اقدامات لازم برای انسداد و مانع گذاری آن انجام شود.
با هم گفت‌و‌گوی خبرنگار ایرنا را با معاون مبارزه با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌خوانیم:

ایرنا: مهمترین اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری چیست؟
هادی نژاد: با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری، اعتیاد هم اکنون مهمترین آسیب اجتماعی کشور است و با توجه به اهمیت موضوع عمده اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری از اعتیاد متمرکز شده است، البته در حوزه مقابله با عرضه که حوزه مسئولیت بنده است نیز اقدامات متعددی را به خصوص با همکاری کشور افغانستان شروع کرده‌ایم و مذاکرات با مسئولان این کشور ادامه دارد.

ایرنا: این همکاری و مذاکره برای انجام چه کارهایی است؟
هادی نژاد: دنبال این هستیم که در فرایند توسعه کشت جایگزین و تغییر معیشت کشاورزان ولایت فراه در افغانستان با همکاری دولت این کشور اقداماتی را انجام دهیم.

ایرنا: ولایت فراه افغانستان در همسایگی ایران است و شما می‌خواهید برای کشت جایگزین در این ولایت اقدام کنید؟

هادی نژاد: بله، سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ایران با سه استان فراه،نیمروز و هرات افغانستان هم مرز است و با توافقی که بین وزیر کشور ایران و وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان انجام شده، قرار است یک طرح پایلوت برای کشت جایگزین در ولایت فراه افغانستان را هماهنگ کنیم و به دنبال این هستیم که با همکاری مسئولان افغانستان کشت تریاک در ولایت فراه اتفاق نیفتد.

ایرنا: با این هدف که کشت تریاک در این ولایت به صفر برسد؟

هادی نژاد: بله، با هماهنگی مسئولان افغانستان به دنبال این هدف در ولایت فرا هستیم.

ایرنا: کشت جایگزین چه خواهد بود؟

هادی نژاد: بستگی به نوع و توانایی آن منطقه دارد، باید توانایی شان را به ما اعلام کنند و این امکان هست که محصولات این کشاورزان را که می‌تواند مثلا کنجد، ذرت یا محصولاتی از این قبیل باشد را ما در ایران از کشاورزان افغان خریداری کنیم و بتوانیم این کشت را در آنجا توسعه دهیم.

ایرنا: این کار برای ایران بار مالی هم دارد؟

هادی نژاد: عمدتا ما به عنوان دولت ایران فضا و شرایط را فراهم می‌کنیم، البته بخش خصوصی ایران اعلام آمادگی کرده و در صورتی که بتوانیم امنیت را برقرار کنیم، می ‌توانند زمینه همکاری در کشت جایگزین را در ولایت فرا در افغانستان فراهم کنند.

ایرنا: در زمینه کنترل مرزها چه برنامه‌ای دارید؟
هادی نژاد: در زمینه مرزها، در سالهای گذشته بخش مهمی از مرزهای شرقی مانع گذاری شده است. این موانع در گذشته نبود و قاچاقچیان مواد، عبور کاروانی داشتند اما امروز این امکان برای قاچاقچیان در خیلی از مرزها از بین رفته است.

ایرنا: مرزها چگونه مسدود و مانع گذاری می‌شوند، سیم خاردار است، خاکریز است یا دیوار کشی، چه نوع موانعی ایجاد می‌شود؟

هادی نژاد: این کار به نوع وضعیت منطقه جغرافیایی بستگی دارد. بعضی جاها سیم خاردار است،برخی جاها کانال است، برخی جاها دیوارکشی یا خاکریز است و برخی جاها نیز کنترل اپتیکی و الکترونیکی داریم، خیلی جاها هم برجک نگهبانی وجود دارد.

ایرنا: تاکنون چند کیلومتر از مرزها مسدود یا مانع گذاری شده است؟
هادی نژاد: مرز ایران و افغانستان که به صورت 100درصد مسدود و مانع گذاری شده است، با روشهای مختلفی هم این کار انجام شده است،بعضی جاها از فیبرنوری استفاده شده و برخی جاها نیز موانع فیزیکی ایجاد شده است.

ایرنا: منظورتان این است که در مرز افغانستان دیگر قاچاق مواد مخدر نداریم؟
هادی نژاد: نه. ورود کاروانی قاچاقچیان را نداریم. ورود انفرادی یا انتقال مواد با منجنیق یا با شتر یا موتور یا با نفر وجود دارد. عابران غیر مجاز شبانه ممکن است به ایران بیایند. ممکن است یک قاچاقچی به یک نفر پولی بدهد که مقداری مواد را به کشور بیاورد اما مثل گذشته نیست که یک دفعه 10 یا 15 خودرو، مسلحانه به کشور بیایند، دیگر این امکان در مرز ایران و افغانستان نیست.

ایرنا: اما در مرز ایران با پاکستان وجود دارد؟
هادی نژاد: در مرز پاکستان 250 کیلومتر در منطقه جنوب است که بین سراوان تا دریا در حال ایجاد مانع هستیم. البته منطقه صعب العبوری است و این طور نیست که هیچ مانعی نباشد. البته در این منطقه نیز اقداماتی از دو سال پیش شروع شده است و غالبا با برجک و ایجاد جاده منطقه را پوشش می‌دهیم.

ایرنا: کل مرز شرقی ایران چقدر است؟
هادی نژاد: حدود 1700 تا 1800 کیلومتر است که حدود 250 کیلومتر آن در مرز ایران و پاکستان در حال مانع گذاری است و بقیه آن مسدود و مانع گذاری شده است.

ایرنا: منظورتان از مسدود شدن، ایجاد موانع در برخی جاهاست و نمی‌توانیم بگوییم 100 درصد مرز بسته شده است؟
هادی نژاد: بله، نمی‌توانیم بگوییم، 100درصد مرز دیوارکشی و مسدود شده است، همان طور که گفتم در برخی جاها برجک و نگهبان گذاشته‌ایم، برخی جاها کانال دارد. برخی جاها سیم خاردار، برخی جاها نیز شبها با دوربین مادون قرمز کنترل می‌شود ولی آن 250 کیلومتر باقیمانده در حال ایجاد مانع است.

ایرنا:‌ مانع گذاری این 250 کیلومتر کی انجام می‌شود؟
هادی نژاد: بنا بود تا آخر امسال تمام شود اما به خاطر مشکلات بودجه‌ای هنوز انجام نشده است.

ایرنا: این کار چقدر بودجه می‌خواهد؟

هادی نژاد: اعتبار آن را وزارت کشور تخصیص می‌دهد و من از میزان آن اطلاعی ندارم، ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط یک نهاد سیاستگزار است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر