پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2019
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۳
اندازه متن
معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خبر داد:

مواد مخدر، علت۹۳درصد اعدام‌ها

مجازات هایی که درباره سلب حیات در نظام حقوقی و جزایی داریم عموما و به طور کلی ناظر بر سه دسته است یک دسته جرائم تروریستی یک دسته جرائم مرتبط با مواد مخدر و دسته دیگر هم بحث قصاص است.
کاظم غریب آبادی

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: عموما ۹۳ درصد اعدام ها در ایران ناظر بر جرائم مرتبط با مواد مخدر است و در آن حد کمی هم که ناظر بر قصاص است سیاست دستگاه قضایی ایران این است که در واقع با کمک موسسات غیر دولتی زمینه را برای جلب رضایت خانواده مقتول فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری مهر،کاظم غریب آبادی  در جمع سفرای بیش از ۳۰ کشور در مرکز اصلاح و تربیت گفت: مجازات هایی که درباره سلب حیات در نظام حقوقی و جزایی داریم عموما و به طور کلی ناظر بر سه دسته است یک دسته جرائم تروریستی یک دسته جرائم مرتبط با مواد مخدر و دسته دیگر هم بحث قصاص است که دستورات قبل نفس اتفاق می افتد.

وی افزود: ما قصاص را اعدام تلقی نمی کنیم قصاص یک حکم اسلامی و قانونی است اما در دو دسته دیگر قتل اعدام مطرح می شود.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: عموما ۹۳ درصد اعدام ها در ایران ناظر بر جرائم مرتبط با مواد مخدر است و در آن حد کمی هم که ناظر بر قصاص است سیاست دستگاه قضایی ایران این است که در واقع با کمک موسسات غیر دولتی زمینه را برای جلب رضایت خانواده مقتول فراهم کند.

این مقام قضایی توضیح داد: همانگونه که در قرآن کریم بر قصاص تاکید شده است بر بخشش هم تاکید وافری شده است و بخشش بر قصاص ترجیح داده شده است.

غریب آبادی گفت: هر چند قصاص یک حق خصوصی است و حق حاکمیت نیست ولی سیاست نظام قضایی ایران این است که تا جایی که امکان دارد در جهت جلب رضایت عمومی اولیای دم حرکت کند. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران توفیقات بسیار خوبی داشته است.

 منبع: خبرگزاری مهر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر