پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2001
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۳
اندازه متن
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

10 مرکز درمان اجتماع محور اعتیاد تا پایان امسال راه اندازی می شود

بعد از خبر واگذاری مدیریت ماده 16 به سازمان بهزیستی،مقرر شده است تا روند اجرای این ماده به یک روند نرم تر و مستمر برای استفاده از ابزار قانونی برای مداخلات درمانی تبدیل شود.امیدواریم که بعد از این، دیگر شاهد برنامه های ضربتی برای معتادان متجاهر نباشیم.
روشن پژوه

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در پی تاکیدات رهبر معظم انقلاب در کاهش آسیب های اجتماعی، علاوه بر ارتقای خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC تا پایان امسال 10 مرکز دیگر در سراسر کشور راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن روشن پژوه در کارگاه دو روزه «اجتماع درمان مدار؛ سازماندهی و مدیریت مداخلات درمانی» افزود: این مراکز در استان هایی از جمله استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کرمان، مازندران و البرز راه اندازی خواهد شد؛ ضمن اینکه تی سی استان البرز به زنان اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد:90 درصد مداخلات بهزیستی برای معتادان از سوی بخش غیردولتی انجام می شود؛ هم اکنون 18 مرکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC در کشور فعالیت می کنند که فقط 2 تا از آنها دولتی هستند و 10 مرکزی که قرار است راه اندازی شود نیز به نوعی با مشارکت بخش غیردولتی است.
وی تصریح کرد: مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC ، مخاطب (مراجعه کنندگان معتاد) کمتری دارند و فقط افرادی که اندیکاسیون (مورد درمانی) دارند، می توانند وارد مراکز تی سی شوند بنابراین این مراکز در همه استان ها توسعه نخواهد یافت چراکه قصد ما توسعه متناسب با نیاز است.
به گفته معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، برای توسعه مراکز تی سی ، منابع آموزشی و الگوهای نوین معتادان نیز پیش بینی شده است.
روشن پژوه تاکید کرد: برای کاهش معتاد متجاهر در کشور باید چرخه تولید این گروه را از طریق درمان درست، کاهش تقاضای مواد و چرخه الگوی مداخلات درمانی، متوقف کنیم.
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: متوجه شدیم یکی از اساسی ترین نیازهای ما در ارتقای فعالیت خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC ، آموزش است بنابراین قطب آموزشی کرمان (با توجه به سابقه و شرایط) معرفی شد و بطور موازی با استانداردسازی این مراکز، کار ارزیابی آنها را نیز پیش بردیم.
روشن پژوه افزود: پروتکل خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC براساس یک الگوی تحلیلی بازبینی و بر همین اساس، الگوهای نوین مانند تی سی شیشه هم وارد برنامه شده است.
وی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC با توجه به نیازها جدید طراحی شده است که یکی از آنها تی سی متادون یا TCM است.

ضرورت بیمه شدن خدمات تی سی 
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به گران بودن هزینه مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC اشاره کرد و گفت: در همین راستا طی 2 سال گذشته به این مراکز تا 75 درصد افزایش یارانه داشتیم.
روشن پژوه افزود: با توجه به اثربخش تر بودن خدمات سایکولوژیکال (روان شناختی) نسبت به بایومدیکال (پزشکی) انتظار می رود که خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. 
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC ، یارانه ها را افزایش دادیم اما مخاطبان این مراکز کم هستند که ممکن است افراد نیازمند این خدمات به مراکز دسترسی نداشته باشند یا اینکه اطلاع رسانی ها کم باشد ؛ بنابراین انجمن حمایت از مراکز سی تی طراحی شده است.

کمپ گردی معتادان 
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی افراد دارای اعتیاد، کمپ گردی می کنند و رسوب آنها در مراکز اقامتی است بطورمثال حتی یک فرد دارای اعتیاد تا 11 دوره اقامتی داشته است که این مساله نشان می دهد این مراکز شاید کارکرد درمانی ندارند و به محل اقامت معتادان تبدیل شده اند.
روشن پژوه اظهار کرد: بنابراین مقرر شده است تا در مراکز اقامتی ، اقامت بیش از 2 دوره افراد دارای اعتیاد، غیرقانونی تلقی شود و این افراد باید به جاهای دیگر ارجاع داده شوند که می تواند مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC باشد.

تدوین بسته خدمتی برای خانواده معتادان
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: برای خانواده های معتادان، بسته خدمتی برای پیشگیری از اعتیاد طراحی شده است که امید است تا آخر امسال آماده شود.

تنش ها و فرصت های ماده 16 
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بعد از خبر واگذاری مدیریت ماده 16 (درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر) به سازمان بهزیستی، برخی شاغلان این سازمان دچار تنش شدند اما فرض کردیم که هر اتفاقی ممکن است فرصت باشد بنابراین با برگزاری جلسات زیادی برای آن برنامه ریزی کردیم.
روشن پژوه افزود: مقرر شده است تا روند اجرای این ماده به یک روند نرم تر و مستمر برای استفاده از ابزار قانونی برای مداخلات درمانی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: اکنون اسناد و محتواهایی در این زمینه آماده شده است و امیدواریم که بعد از این، دیگر شاهد برنامه های ضربتی برای معتادان متجاهر نباشیم بلکه یک فرآیند قانونی برای هدایت بیماران به چرخه درمان اتفاق بیفتد و برای این اکنون از بیمه و اصلاح آیین نامه ها کمک می گیریم.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر