پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1971
۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۲
اندازه متن
رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت تشریح کرد:

علت تاخیر در صدور مجوز فعالیت "اردوگاه فشافویه" برای ترک اجباری اعتیاد

در صورت‌جلسه کمیته کارشناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر ذیل بند ۲، به وزارت بهداشت تکلیف شد که از این اردوگاه بازدید شود. به طور کلی ۱۶ مورد به عنوان پیشنهاد، از سوی وزارت بهداشت مطرح شد که لازم است پیش از استقرار اولین تیم، لحاظ شود.
اردوگاه فشافویه

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت علت تاخیر در صدور مجوز فعالیت اردوگاه فشافویه که قرار است به عنوان مرکز ترک اجباری اعتیاد عمل کند را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمیدرضا فتحی در خصوص علت تاخیر در ارائه مجوز فعالیت اردوگاه فشافویه از سوی وزارت بهداشت، گفت: در صورت‌جلسه کمیته کارشناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر ذیل بند ۲، به وزارت بهداشت تکلیف شد که از این اردوگاه بازدید شود. در همین راستا و در مردادماه امسال، بازدیدی از تاسیسات فاضلابی این مرکز انجام شد که هنوز اصلاح نشده بود. همچنین تامین آب شرب این مرکز نیز دچار مشکلاتی بود. در حال حاضر آب شرب را با تانکر خریداری می‌کنند. وقتی قرار است جمعیت بیشتری به آن اضافه شود، باید نگران تامین آب آنجا نیز باشیم. در مراکز تجمعی مانند این اردوگاه‌ها، تامین آب به این شکل به خصوص در فصل گرما، می‌تواند باعث ایجاد بیماریهای عفونی شود.

وی ادامه داد: ساختمان تصفیه خانه ساخته شده بود، ولی ظاهرا هیچگونه زمان خاصی برای استقرار تصفیه خانه متصور نبودند.   فضای اقامتی این مرکز نیز برای هر سالن حدود ۸۴۰ متر  بود و طبق آیین نامه ماده ۱۶، امکان اسکان ۱۱۲ نفر در آنجا وجود دارد. در مجموع هشت سالنی که در اختیار تیم مدیریت این اردوگاه قرار دارد، حدود ۹۰۰ نفر، طبق آیین نامه ماده ۱۶ می‌توانند در این سالن‌ها اسکان داشته باشند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می‌تواند بعد از رعایت ضوابط بهداشتی دیگر، به آنها مجوز دهد. ولی اگر قرار باشد در قالب آیین نامه ماده ۴۲، به عنوان زندان ادامه فعالیت داشته باشد، باید ظرفیت متفاوتی در نظر گرفته شود.

به گفته فتحی، یکی دیگر از مواردی که در این مرکز پیش بینی نشده بود، امکان استقرار تیم درمانی در کنار این فضا است؛ چرا که این فضا قرار است برای معتادانی با بیماری‌های پرخطر آماده شود و  لازم است برای هر ۱۰۰ نفر، یک تیم پزشکی شامل یک پزشک، دو پرستار، یک روانشناس و یک مددکار، لحاظ شود.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت در ادامه، به وضعیت تخت‌های این مرکز نیز اشاره کرد و افزود: طبق آیین نامه ماده ۱۶ تخت‌های دو طبقه با حفاظ لحاظ شده است، ولی در اینجا تخت‌ها سه طبقه با کف چوبی وجود داشت. این نوع کف، برای مراکز اقامتی که افرادی با بیماری‌های پرخطر در آن حضور دارند، توصیه نمی‌شود؛ چون امکان لانه گزینی بیماری‌های انگلی وجود دارد. به طور کلی ۱۶ مورد به عنوان پیشنهاد، از سوی وزارت بهداشت مطرح شد که لازم است پیش از استقرار اولین تیم، لحاظ شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر