پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1906
۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۲۰
اندازه متن
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر:

بهره برداری حداکثری از خدمات دانشگاه ها در مبارزه با مصرف مواد مخدر

زمانی می گفتند اعتیاد خاص افراد منزوی، مجرد و بیکار است اما اکنون این روند تغییر کرده و بیش از 55 درصد از معتادان کشور متاهل هستند و 65 درصد معتادان سابقه شغل دارند یا صاحب شغل هستند؛ اعتیاد دیگر تنها مربوط به یک فرد منزوی، گوشه گیر و بیکار نیست.
پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، گفت: این ستاد با توجه به تغییر الگو و تغییر جنسیتی مصرف موادمخدر، در 2 سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه هایی با وزارت علوم و بهداشت، حداکثر بهره برداری از خدمات دانشگاه ها در این زمینه را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرویز افشار در آیین آغاز بکار دومین کنگره ملی روانشناسی ایران در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در دو دهه اخیر شاهد دو اتفاق بسیار مهم در زمینه اعتیاد شامل تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیتی در مصرف مواد مخدر بوده ایم.

وی بیان کرد: در دو دهه پیش ما مواد محرک و جدید از جمله مصرف آمفتامین را در کشور نداشتیم، در سال 80 ، حداکثر 3 درصد از معتادان ما شیشه و آمفتامین ها را می شناختند اما اکنون این رقم به 30 درصد رسیده است.

افزایش سوء مصرف مواد مخدر در بین زنان کشور

افشار اظهار کرد: علاوه بر تغییر الگوی مصرف، دچار تغییر جنسیتی در مصرف مواد مخدر نیز شده ایم، در سال 80 حداکثر 4 درصد از مجموع معتادان کشور زنان بودند این رقم تقریبا در سال 90 دو برابر شده است و از آمار سال 95 هنوز اطلاع دقیقی نداریم اما اطلاعات اولیه حکایت از این دارد که سهم زنان، قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه زن کانون و بنیاد خانواده است، گفت: در این زمینه نقش روانشناسان در این زمینه بسیار بارز است.

افشار گفت: یک زمانی در کشور ما می گفتند اعتیاد خاص افراد منزوی، مجرد و بیکار است اما اکنون این روند تغییر کرده و بیش از 55 درصد از معتادان کشور متاهل هستند و 65 درصد معتادان سابقه شغل دارند یا صاحب شغل هستند؛ بنابراین اعتیاد دیگر تنها مربوط به یک فرد منزوی، گوشه گیر و بیکار در کنار خیابان نیست بلکه یک فرد متاهل دارای شغل است که به سمت و سوی اعتیاد رفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تعریفی که از اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن جسمی، روانی و اجتماعی می شود، در برخی از برهه های زمانی توجه بیشتر به جنبه های درمان جسمی اعتیاد بوده است و اکنون وقت آن است که تمرکز بیشتری بر جنبه های روانی و اجتماعی موضوع شود.

افشار بیان کرد: این امر از این نظر اولیت دارد که درمان جسمی برای مواد جدید در اختیار نداریم.

وجود 450 نوع ماده جدید مخدر در دنیا

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر در ایران موادمخدر جدید فقط آمفتامین و مت آمفتامین نیست، افزود: 450 نوع ماده جدید به نام مواد جدید صناعی ایجاد شده است، آخرین آمار سازمان ملل حاکی از این است که این رقم به 500 مورد در حال افزایش است.

افشار یادآور شد: اثرات این مواد جدید بسیار بیشتر و مخرب تر از مواد آمفتامین و مت آمفتامین است، کنترل این مواد نیز بسیار سخت است، اینها موادی است که پیش سازهای آن به راحتی در صنایع دارویی، نظامی و کشاورزی استفاده می شود و با انجام مکانیسم های ساده شیمیایی تبدیل به مواد جدید می شوند.

وی یادآور شد: رشته های مختلف روانشناسی از قبیل، اعتیاد، جامعه، بالینی، اجتماعی و صنعتی می توانند بسیار کمک کنند در امر اعتیاد باشند.

سوء مصرف مواد مخدر در 21 درصد از جامعه کارگری

افشار گفت: وضعیت سوء مصرف مواد در کشور ما در جوامع کارگری صنعتی بسیار وضعیت نگران کننده ای است و بالاترین آمار در کشور را به خود اختصاص داده است به گونه ای که بین 16 تا 21 درصد کارگران ما سوء مصرف مواد مخدر دارند.

وی افزود: در این زمینه مداخلاتی از جمله خانه های توانمندسازی کارگری و نیز برخی تفریحات جایگزین را انجام داده ایم، اما کفایت نمی کند، نگاه ما به جامعه روانشناسان کشور تغییر کرده است و نگاه ما فقط نقش درمانی نیست، نقش درمانی برای درمان سوء مصرف محرک ها به عنوان رکن اصلی اهمیت دارد اما نقش پیشگیرانه موضوع نیز بسیار مهم است.

افشار گفت: نقش روانشناسان در جمعیت دانشجویی، دانش آموزی، محیط های کاری و محیط خانواده برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر بسیار مهم است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش های مضاعفی در این زمینه انجام شده است، با وزارت علوم و بهداشت، تفاهم نامه هایی منعقد شده، در طول دو سال گذشته با 12 دانشگاه مادر کشور فعالیت هایی انجام شده است و سعی کرده ایم حداکثر بهره برداری را از خدمات دانشگاه ها داشته باشیم.

وی افزود: راه اندازی رشته های مرتبط با پیشگیری از اعتیاد و آسیب های روانی و برخی از کارهای بین رشته ای، گنجاندن دو واحد درسی برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه ها انجام شده است.

افشار یادآور شد: دفتر مطالعات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت هایی را از پایان نامه های دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه اعتیاد از قبیل روانشناسی اعتیاد و مسایل اجتماعی اعتیاد و اقدامات نوآورانه در زمینه درمان و پیشگری از سوء مصرف مواد دارد و گرچه این حمایت ها ناچیز است اما قدم مثبتی در این زمینه است.

وی با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سخنان خود با مسئولان کشور در خصوص آسیب های اجتماعی و انجام اقدامات نوآورانه گفت: ستاد به حد بضاعت خود در این زمینه کارهایی را انجام داده است و از دانش فنی روانشناسان در این زمینه به ویژه برای توسعه و عمق بخشیدن همکاری ها استقبال می کنیم؛ ستاد نیازمند خدمات روانشناسان در سطح خرد و کلان برای مدیریت اعتیاد در کشور است بنابراین درهای ستاد روی اساتید برجسته دانشگاهی، محققان و دانشجویان باز است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر