پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1869
۰۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۸
اندازه متن
در گفت‌وگو با رییس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان شد:

از جنگ برای تصویب کشت شقایق تا سرانه نیم دلاری پیشگیری از اعتیاد

عدم هدایت درست بودجه حوزه پیشگیری در دستگاههای مربوطه نشان دهنده کمبود بودجه نیست بلکه علت آن عدم شفافیت و همچنین بی اثر و یا کم اثر بودن تلاش های پیشگیرانه است که با نظارت درست توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند اهداف را پوشش دهد.
علی هاشمی

رییس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان آنکه از سال 81 تا 83 جنگیدیم تا مجمع تشخیص مصلحت نظام کشت "شقایق الی فرا" را در کشور تصویب کرد؛ گفت: قصد داشتیم در کشور کشت شقایق الی‌فرا را آغاز کنیم تا بتوان داروهای ارزان قیمت به دست معتادان داده و اولویت اصلی کشور را پیشگیری قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی هاشمی، همچنین اظهار کرد: طبق آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه سرانه پیشگیری ایران در حوزه اعتیاد نیم دلار بوده این درحالیست که این بودجه در دنیا و در کشورهای توسعه یافته 20 دلار یعنی 40 برابر است.

وی تصریح کرد: عدم هدایت درست بودجه حوزه پیشگیری در دستگاههای مربوطه نشان دهنده کمبود بودجه نیست بلکه علت آن عدم شفافیت و همچنین بی اثر و یا کم اثر بودن تلاش های پیشگیرانه است که با نظارت درست توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند اهداف را پوشش دهد.

بازار مواد مخدر را خودمان به مافیای مواد مخدر سپردیم

رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: همان مافیایی که در سال 59 به شکل هدایت شده باعث شدند 35 هزار هکتار کشت خشخاش را به سرعت به دست خود نابود کنیم، در حال حاضر نیز تلاش می‌کنند مدیریت مصرف در کشور محقق نشود.

هاشمی تصریح کرد: در سال 59 افغانستان تنها 200 تن تولید خشخاش داشت و بازار ما کاملا دست خودمان بود؛ این در حالیست که افغانستان در حال حاضر 6000 هزار تن به  صورت رسمی و 10 هزار تن به صورت غیر رسمی تولید سالیانه دارد؛ کاملا بازار خود را به مافیای بین‌المللی واگذار کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر همه کشور بسیج شوند شاید بتوان برای مبارزه با اعتیاد تا حدودی موفق عمل کرد؛ زیرا جهان روز به روز پیچیده‌تر شده و این پیچیدگی به فرآیند قاچاق ، توزیع ، عرضه و تقاضا کمک می‌کند و از فناوری‌های نوین که با سرعت و کیفیت بیشتری مسیر تکامل را طی می‌کنند نیز متاسفانه بهره می گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر