پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1861
۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰
اندازه متن
وزیر بهداشت:

مراجعه به مراکز مشاوره ایدز 8 برابر شده است

از سال 1365 تاکنون 31 هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 8 هزار نفر فوت کرده‌اند، 7 هزار نفر تحت درمان هستند و مراقبت‌های ویژه سرپایی و بستری برای تمام مبتلایان به این بیماری به صورت رایگان در کشور انجام می‌شود.
وزیر بهداشت

دومین اجلاس مشورتی صندوق جهانی مقابله با ایدز، سل و مالاریا روز گذشته با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و «نوربرت هایزر» رئیس هیأت مدیره این صندوق برگزار شد. در این اجلاس وزیران بهداشت کشورهای آسیای مدیترانه شرقی روش‌های کاهش دردهای ایدز، سل و مالاریا را در منطقه مدیترانه شرقی بررسی کردند.
صندوق جهانی مقابله با ایدز، سل و مالاریا تاکنون توانسته جان ۲۰ میلیون نفر را از این سه بیماری نجات دهد و تا پایان سال‌جاری نیز این عدد به ۲۲ میلیون نفر می‌رسد. همچنین این صندوق قرار است از سال 2017 تا 2019، برای نجات 8 میلیون نفر از این سه بیماری ۱۲.۹ میلیارد دلار هزینه کند و علاوه بر آن ۳۰۰ میلیون عفونت را نیز مهار خواهد کرد. این صندوق همچنین با تقویت نظام‌های سلامت، موانع دسترسی به سیستم‌های بهداشتی را از بین برده و به زنان، کودکان و مردان این امکان را می‌دهد تا به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند.
رئیس این صندوق گفت: کمک‌های مالی و فاینانس به کشورها بر اساس برنامه‌های راهبردی کشورها ارائه می‌شود و موقعیت ایران و برنامه‌های موفق آن، این امکان را به وجود آورده است که بتواند رهبری قوی منطقه‌ای را برای کنترل این بیماری‌ها در دست بگیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این اجلاس محور اصلی سخنانش را به کنترل بیماری ایدز و مهار ایدز در معتادان تزریقی اختصاص داد.
دکتر سید حسن هاشمی گفت: جمهوری اسلامی ایران موفق شده با برنامه کاهش آسیب که هم در زندان‌ها و هم در جامعه اجرا می‌شود، انتقال HIV را در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مهار کند، هر چند که مصرف تزریقی کماکان یکی از عوامل اصلی همه‌گیری HIV در کشور به شمار می‌رود، اما سهم  دیگر عوامل انتقال HIV در کشور در حال افزایش است.
وی درباره موج جدید انتقال ایدز نیز گفت: پاسخ  نظام سلامت ایران به موج جدید انتقال HIV که مستلزم پاسخی هماهنگ‌تر و فرابخشی است، در حال تکامل است؛ به طوری که در یک سال گذشته فراوانی مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، 8 برابر، تعداد آزمایش‌های  انجام شده 4 برابر و افراد تحت درمان‌های ضد ویروسی دو برابر شده است.
وزیر بهداشت عنوان کرد: ۱۶۰ پزشک درمانگر برای خدمات سرپایی ایدز تربیت شدند که به صورت شبکه‌ای با مرکز تحقیقات ایدز در تماس هستند، در عین حال با حمایت صندوق جهانی مقابله با ایدز، سل و مالاریا، ۱۳ قطب آزمایشگاهی در کشور با بهترین تجهیزات تشخیصی، مراقبتی و بررسی تأثیر درمان HIV راه‌اندازی شده است.
دکتر هاشمی به چهارمین برنامه کنترل ایدز با چشم‌انداز پایان دادن به همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد که چشم‌انداز آن تشخیص سریع و بموقع 90 درصد افراد مبتلا، درمان 90 درصد مبتلایان و اثربخشی 90 درصدی این برنامه تا سال 2030 میلادی است که از اسفند 1394 اجرای آن شروع شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در ادامه گفت: از سال 1365 تاکنون 31 هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 8 هزار نفر فوت کرده‌اند، 7 هزار نفر تحت درمان هستند و مراقبت‌های ویژه سرپایی و بستری برای تمام مبتلایان به این بیماری به صورت رایگان در کشور انجام می‌شود.
هاشمی افزود: برای مبارزه با ایدز حدود 95 درصد هزینه از منابع داخلی تأمین می‌شود و سازماندهی قدرتمندی برای تشخیص بموقع و درمان افراد مبتلا به این ویروس در ساختار نظام سلامت ایران وجود دارد و تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و همکاری‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان ها را در این مبارزه بزرگ شاهد هستیم و در آینده این تلاش‌ها هم از نظر کمی و هم کیفی توسعه پیدا می‌کند.
 منبع: روزنامه ایران 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر