پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1857
۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۴
اندازه متن
لاریجانی در مصاحبه با روزنامه برزیلی او استادو اعلام کرد:

هزینه سالانه 200 میلیون دلاری ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر

93 درصد اعدام ها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است / مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود. بلکه ما باید با کمک کشورهای علاقمند و توسعه همکاریهای بین المللی و استفاده از فناوری های مدرن قدرت خود را افزایش دهیم.
محمدجواد لاریجانی

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با بیان اینکه حقوق بشر کالا و محصول غرب، آمریکا و اروپا نیست که بتواند صادر شود، گفت: ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه 200 میلیون دلار هزینه می کند. 

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمدجواد لاریجانی» در آخرین روز سفر خود به برازیلیا با روزنامه «او استادو» یکی از سه روزنامه پرتیراژ برزیل مصاحبه کرد.

«او استادو» که لاریجانی را یکی از چهره های مهم ایران در مورد رفورم قضایی در کشور معرفی نموده، نوشته است: محمدجواد لاریجانی مدافع اصلاح قوانین ایران و رئیس شورای عالی حقوق بشر ایران معتقد است تا هفت ماه می تواند تعداد اعدام ها در کشور را کاهش دهد. 

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار درخصوص وضعیت جنبش کم کردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ایران، گفت: تعداد اعدام ها در ایران بالاست و همه طبق قانون انجام می گیرد ولی اعدام چیز خوبی نیست. 93 درصد اعدام ها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است. 

وی افزود: من موافق تغییر قانون هستم، اما نه به این معنی که مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم. ما 800 کیلومتر با افغانستان مرز داریم. تولید تریاک در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو چهل برابر شده است. 

او گفت: تریاک تولید شده در آنجا برای مصرف اروپا و آمریکاست و در نهایت با دلار معاوضه می شود. این دلارها پس از بازگشت به دست تروریست ها می افتد. نمی توانیم این وضع را تحمل کنیم. 

لاریجانی تصریح کرد: قاچاقچیان افراد عادی نیستند بلکه شبکه پیچیده ای داشته و مسلح و خطرناک هستند. ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه 200 میلیون دلار هزینه می کند ولی ما نباید تنها بجنگیم بلکه کشورهای مصرف کننده باید به ما کمک کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مورد راه حل این مشکل می گوید: مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود. بلکه ما باید با کمک کشورهای علاقمند و توسعه همکاریهای بین المللی و استفاده از فناوری های مدرن قدرت خود را افزایش دهیم. مساله دوم بازنگری قوانین است.

وی افزود: در مرحله دوم حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود گردد. این کار بلافاصله تعداد اعدام ها را کاهش خواهد داد. این نظر در حال بحث است. با واقع بینی می توانیم تعداد اعدام ها را کم کنیم. هیچ کسی نباید فکر کند ایران مبارزه خود علیه قاچاق مواد مخدر را سست می کند، بلکه تاکتیک خود را عوض کرده و مبارزه را عملی تر می سازد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش زمان این تغییرات گفت: می بایستی روند های قانونی را محترم بشماریم. فکر می کنم ظرف 6 تا هفت ماه به اولین نتایج تجدید نظر خواهیم رسید. بتدریج تغییرات بیشتری بوجود خواهند آمد. مساله این است که در هشت ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت. مهم است که این مساله به یک موضوع سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی تبدیل نشود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر