پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1850
۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
اندازه متن
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر:

۱۰ نقطه توزیع مواد مخدر پلمپ شدند/ آموزش خانواده های زندانیان در حوزه پیشگیری

هم اکنون ما اطلاعات معتادان متجاهر را با سامانه انگشت نگاری و تشخیص هویت از طریق انگشت، چهره و چشم ثبت می کنیم اگر آنها مجددا دستگیر شوند این بار دیگر به مرکز اقامتی و یا ماده 15 و 16 مواد مخدر اعزام نخواهند شد.
محمدرضا آذرنیا

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از پلمپ ۱۰ نقطه توزیع مواد مخدر در منطقه ۱۲ خبر داد و گفت:تمام اماکن آلوده ای که در منطقه برای توزیع مواد مخدر فعالیت می کنند، شناسایی شدند و وجوه کلیه این اماکن به نفع دولت واریز شد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، محمدرضا آذرنیا در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با مواد مخدر دسترسی به مواد نسبت به گذشته تفاوتی کرده یا خیر، گفت: قطع به یقین با توجه به اقداماتی که در سال های اخیر صورت گرفته، اثرات خود را گذاشته است.

وی بیان کرد: ما در شهریورماه امسال حداقل 10 نقطه توزیع مواد مخدر را در منطقه 12 (هرندی دروازه غار) با حضور معاون دادستان تهران و فرمانده پلیس تهران بزرگ پلمپ کردیم و وجوه حاصل از آن به نفع دولت ضبط شد، اثرات بسیار خوبی در این منطقه گذاشت ،موجبات رضایت مردم را فراهم کرد به گونه ای که مردم و کسبه با نوشتن طومار تشکر کردند.

وی با بیان اینکه این طرح ادامه خواهد داشت و مقطعی و موردی نخواهد بود، تصریح کرد: تمام اماکن آلوده ای که در منطقه برای توزیع مواد مخدر فعالیت می کنند، شناسایی شدند و وجوه کلیه این اماکن به نفع دولت  واریز شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این اقدامات و برخورد با شبی 50 نفر خرده فروش مواد مخدر در طول زمان اثرات خود را خواهد گذاشت.

وی با اشاره به افتتاح سامانه انگشت نگاری و تشخیص هویت اذعان کرد: این سامانه با حضور فرمانده ناجا و سایر مسئولان نیروی انتظامی افتتاح شد. این سامانه از سه طریق انگشت، چهره و چشم کار شناسایی و تشخیص هویت را انجام می دهد، فعالیت این سامانه آنلاین است ،یعنی به محض دستگیری، هویت فرد ثبت و ضبط شده و اطلاعاتش در کل کشور گردش پیدا می کند ، ما غیر از سامانه سوابق ،سامانه سیار هم داریم یعنی اگر مجرم در محل هم دستگیر شود، بلافاصله اطلاعات ثبت و سوابقش مشخص می شود.

آذرنیا اظهار کرد: یکی از خلاهای موجود برای خرده فروشان در گذشته این بود که این سامانه، سامانه به روز نبود و یک مقدار در بررسی و رصد، مشکل ایجاد می کرد و مقام قضایی برای اعمال قانون با مشکل مواجه می شد و همچنین رسیدگی زمانبر می شد مثلا برای رسیدگی به پرونده 350 خرده فروش اطلاعاتی در دست نبود به همین دلیل زمان بر بود و این احکام منجر به تعلیق تبعید می شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در ادامه یادآور شد: ولی اکنون دیگر با بهره برداری سامانه انگشت نگاری و تشخیص هویت این مشکل مرتفع شده و فرد متهم با سوابق به دادسرا معرفی می شود ،چون سوابق بهنگام و دقیق است ،قاضی با بررسی سوابق مجرم به شدت برخورد و اعمال قانون می کند.

وی بیان کرد: در جرایم خرد حتی اگر تکرار باشد دست قاضی در مرحله اعدام باز است یعنی به قدری تکرار جرم در تشدید مجازات اثرگذار است.

آذرنیا خاطرنشان کرد: طبیعتا مجموع اقدامات کار تشخیص هویت و رصد کردن مجرمان با نصب این سامانه و برخورد با اماکن تهیه و توزیع مواد مخدر اثر خود را خواهد گذاشت ضمن اینکه ما برای معتادان متجاهر نیز همین کار را انجام دادیم یعنی هم اکنون نیز ما اطلاعات معتادان متجاهر را با همین سامانه از طریق انگشت، چهره و چشم ثبت می کنیم اگر آنها مجددا دستگیر شوند این بار دیگر به مرکز اقامتی و یا ماده 15 و 16  مواد مخدر اعزام نخواهند شد. در واقع دست قاضی برای تکرار تجاهر به اعتیاد بسیار باز است و مجازات تعیین شده در قانون را اعمال خواهد کرد.

آذرنیا در خصوص نظارت بر زندان ها گفت: نظارت زندان ها بر عهده ما نیست بر عهده دستگاه قضایی می باشد. ما سعی کردیم در حوزه پیشگیری مانند آموزش به خانواده ها و افراد داخل زندان ها به ویژه در حوزه زنان با تفاهم نامه ای که با سازمان زندان ها منعقد کردیم خدماتی را ارایه دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین نظارت بر زندان ها بر عهده دستگاه قضایی است و ما به عنوان شورای هماهنگی نظارتی بر این مجموعه نداریم. وظیفه ما ایجاد اردوگاه ماده 42 در قانون است که برای محکومان به مواد مخدر راه اندازی شده است. سال گذشته هم ما اردوگاه ماده 42 فشافویه را راه اندازی کردیم که حدود 3 هزار نفر از محکومان به مواد مخدر در آنجا قرار دارند.

آذرنیا گفت: هدف ما از راه اندازی اردوگاه ماده 42 جداسازی محکومان مواد مخدر از سایر محکومان بود.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر